9 клас Історія України 2022-2023
30.05.23 9-А та 9-Б класи
Тема: історія України 9-А та 9-Б класи
Час: 30 травня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82793194730?pwd=NUs2TnBXOFNkS2ppMy83clAyT2JVZz09
Идентификатор конференции: 827 9319 4730
Код доступа: 3005
23.05.23
Добрий день!
Діти, сьогодні ми завершуємо вивчення теми
«Україна на початку ХХ століття перед викликами модернізації»
підсумковим тестом. Бажаю успіхів!
09.05.23
Тема: історія України 9-Б клас-змішана форма
Час: 9 травня 2023 02:50 PM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/81842922578?pwd=ZzBhckRsQitZMUpSME5nYnlobWFtUT09
Идентификатор конференции: 818 4292 2578
Код доступа: 0905
Тема: історія України 9-А клас - змішана форма
Час: 9 травня 2023 02:00 PM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/87242738506?pwd=dEw0aXV6a08zaHcycEkyM2xsMkdoUT09
Идентификатор конференции: 872 4273 8506
Код доступа: 0905
Тема: історія України 9-А та 9-Б -дистанційна форма
Час: 9 травня 2023 10:30 AM Киев
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/84832141947?pwd=b0F5dzdMRmR0eDh0OE0reGJLRGVMQT09
Идентификатор конференции: 848 3214 1947
Код доступа: 0905
02.05.23
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 2 травня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82165037167?pwd=RTNROGI0SXFneFZUMXVVSmpwMmtvdz09
Идентификатор конференции: 821 6503 7167
Код доступа: 0205
25.04.23
Тема: історія України 9-А клас
Час: 25 квітня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/87268212739?pwd=VlI0OHJNOGZpTjVRR2pwUS9TOXllUT09
Идентификатор конференции: 872 6821 2739
Код доступа: 2504
17.04
Доброго дня шановні учні
До вашої уваги урок з теми: Практична робота «Ідеї автономії та самостійності в програмах політичних партій Наддніпрянської України»
Дата 18.04
Переглянути відео
Виконати тестПригадайте! Які українські землі входили до складу Російської імперії?
Пригадайте!!! На які адміністративно-територіальні одиниці були поділені українські землі?
Пригадайте! На скільки генерал-губернаторств ділилися українські землі?
Ви згодні з данним твердженням?
В імперськіх колах стосовно українських земель використовували інші назви: Правобережжя - Південно-Західний край, Південь - Новоросія, Лівобережжя і Слобожанщина - Малоросія.
Всі партії ділилися на:
Найперша українська політична партія виникла у 1900 році в Харкові, її заснували студенти, які обрали лідером Д. Антоновича. Програму "Самостійна Україна" написав М. Міхновський. Її назва
11.04.23
Тема: історія України 9-А клас
Час: 11 квітня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/85884313141?pwd=bmZnOFl5bExSd0tNZlVMbEI5K3B6QT09
Идентификатор конференции: 858 8431 3141
Код доступа: 1104
11.04.23 9-Б клас- дистанційна форма
Доброго дня!
Тема уроку "Проведення в Україні столипінської аграрної реформи. Переселенські рухи"
Діти, перегляньте відео, опрацюйте пункт 1 параграфа 26 та дайте письмові відповіді на запитання:
1. У чому виявилася недосконалість аграрної реформи, що була проведена у 1861 р.?
2. Якими були причини і мета аграрної реформи, ініціатором якої був П. Столипін?
3. Які заходи були здійснені П. Столипіним під час проведення реформи?
4. Коли проводилася аграрна реформа?
5. Якими були результати реформи?
Відповіді очікую на свою ел.адресу або в ел.щоденник до 18 квітня.
04.04.23
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 4 квітня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82323195831?pwd=d2xRNFhRUXZtVHdmcWE2Zk41c1hwZz09
Идентификатор конференции: 823 2319 5831
Код доступа: 0404
9-А та 9-Б класи
Діти!
Ми завершуємо вивчення теми "Українські землі у складі Австро-Угорщини в другій половині ХІХ ст." підсумковим тестом.
Бажаю успіхів!
21.03.23
Тема: історія України 9-А клас
Час: 21 березня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/88539871331?pwd=TDBPelB1NmtldzhIYi9QOTc2TWZJQT09
Идентификатор конференции: 885 3987 1331
Код доступа: 2103
14.03.23
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 14 березня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/87577660690?pwd=MkRFOG1FVzFtc0s5aVNNMUdXV3p3UT09
Идентификатор конференции: 875 7766 0690
Код доступа: 1403
4 Завдання
Заповнити таблицю «Український національний рух на західноукраїнських землях в другій половині XIX ст.»
07.03.23
Тема: історія України 9-А клас
Час: 7 березня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/84386096772?pwd=RFJFbjJtZHVmZmcrelFsb0JyYjN5UT09
Идентификатор конференции: 843 8609 6772
Код доступа: 0703
28.02.23
9-А та 9-Б класи
Доброго дня!
Діти, сьогодні ми завершуємо вивчення теми"Українські землі у складі Російської імперії в другій половині ХІХ ст." підсумковим тестом. Бажаю успіхів! |
21.02.23
Тема: історія України 9-А клас
Час: 21 лютого 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/84367354082?pwd=STA2STE5RjVoalRKbDZWN1dhUWdYQT09
Идентификатор конференции: 843 6735 4082
Код доступа: 2102
21.02.23 9-Б -дитанційна форма
Доброго дня!
Діти, перегляньте відео, опрацюйте матеріали параграфа 18 та виконайте завдання. Відповіді очікую до кінця дня 21.02.23 на свою ел. адресу або в ел. щоденник.
на 1-6 бали
1. Учасником якого суспільного руху був Ісмаїл Гаспринський?
А земського
Б робітничого
В національно-визвольного руху кримських татар
Г соціал-демократичного
2. Як називалася перша національна газета кримських татар, що видавалася в Російській імперії?
А «Капітал»
Б «Вільне слово»
В «Громада»
Г «Терджиман»
3. Першими пропагандистами марксистського вчення на українських землях були:
А І. Гаспринський та Б. Грінченко
Б М. Зібер та С. Подолинський
В Є. Заславський та І. Гаспринський
Г Є. Заславський та Б. Грінченко
4. Учасники земського руху виступали за перетворення Російської імперії на:
А президентську республіку
Б конституційну монархію
В абсолютну монархію
Г парламентську республіку
на 7-9 балів
5. Поясніть значення понять: «клерикалізм» та «джадидизм».
6. Де і коли була створена в Наддніпрянській Україні перша робітнича організація? Хто став її керівником?
на 10-12 балів
7. Дайте розгорнуту відповідь на запитання: «Що було спільного і чим відрізнялися український і кримськотатарський національно-визвольні рухи в другій половині XIX століття?
14.02.23 9-А та 9-Б класи
Добрий день!
Діти, у зв'язку з тим, що через оголошену повітряну тривогу онлайн-урок не відбувся, перегляньте відео, опрацюйте параграф 17 підручника та виконайте завдання у зручний для Вас час. Відповіді очікую до 20.02.23 на свою ел. адресу або в ел. щоденник.
на 1-6 балів
2.Встановіть відповідність між назвою документу та людьми і організаціями причетними до їх створення.
на 7-9 балів
3. Який період в українському національно-визвольному русі і чому історик Я. Грицак назвав «мертвими роками»?
4. Запишіть в зошит основні положення Емського указу. Порівняйте Валуєвський та Емський укази та поясніть їх значення для українського національного руху.
на 10-12 балів
5. Коли утворилося «Братство тарасівців» і хто був його учасниками?
6. Чим діяльність «Братство тарасівців» відрізнялася від діяльності громадівців і хлопоманів?
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 14 лютого 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82388810430?pwd=bEMrMEFKOFI2OHRjOURuUUVOS2NWQT09
Идентификатор конференции: 823 8881 0430
Код доступа: 1402
07.02.23
Тема: історія України 9-А клас
Час: 7 лютого 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82558376453?pwd=R2NnemYwOElGWEJ3WUNFbmYyYnkwQT09
Идентификатор конференции: 825 5837 6453
Код доступа: 0702
9-Б клас -дистанційна форма
Добрий день!
Діти, сьогодні ми будемо робити аналіз історичного документу, що увійшов в історію під назвою "Валуєвський циркуляр".
Основні поняття теми:
циркуляр - різновид інструктивного листа вищого органу, що його видають як роз’яснення до раніше випущеного документа й розсилають певному колу підвідомчих установ.
цензура- контроль за змістом і поширенням інформації з метою обмеження або недопущення її поширення.
Завдання
Прочитайте документ та дайте письмові відповіді на запитання
1. Хто є автором документу? Що про нього відомо?
2. Коли було створено документ?
3. Які події, на Вашу думку, вплинули на створення документу? ( підказку знайдете на сторінках 143-146 підручника)
4. Як автор пояснює причини появи документа? Наведіть цитати із тексту.
5. Які вислови використовує автор для характеристики української мови?
6. В чому автор вбачає небезпеку для Російської імперії?
7. Кому і які розпорядження дає автор документу?
8. Як, на Вашу думку, поява документу вплинула на українське суспільство?
Відповіді очікую на ел. адресу або в ел. щоденник до 13.02.23
Текст Валуєвського циркуляра
Циркуляр міністра внутрішніх справ П. А. Валуєва Київському, Московському і Петербурзькому цензурним комітетам від 18 липня 1863 р.
Давно вже тривають суперечки в нашій пресі про можливість існування самостійної малоросійської літератури. Приводом до цих суперечок служили твори деяких письменників, які відзначалися більш чи менш примітним талантом або своєю оригінальністю. Останнім часом питання про малоросійську літературу набуло іншого характеру внаслідок чисто політичних обставин, що ніяк не стосуються власне літературних зацікавлень. Колишні твори малоросійською мовою були розраховані лише на освічені верстви південної Росії, нині ж прихильники малоросійської народності звернули свої погляди на масу неосвічених, і ті з них, які прагнуть до здійснення своїх політичних задумів, взялися, під приводом поширення грамотності і освіти, за видання книжок для початкового читання, букварів, граматик, географій і т. ін. Серед подібних діячів траплялось немало осіб, на злочинні дії яких були заведені слідчі справи особливою комісією.
У С.-Петербурзі дехто навіть збирає пожертви на видання дешевих книг південноросійською говіркою. Багато цих книг надійшли вже на розгляд до С.-Петербурзького цензурного комітету. Чимала кількість таких самих книг подані і до Київського цензурного комітету. Цей останній має особливі застереження щодо дозволу на згадані видання, беручи до уваги такі обставини: навчання в усіх без винятку училищах проводиться загальноросійською мовою і вживання в училищах малоросійської мови ніде не дозволено; саме питання про користь і можливості вживання в школах цього наріччя не тільки не вирішене, але навіть порушення цього питання прийнято більшістю малоросіян з обуренням, що часто висловлюється в пресі. Вони досить обґрунтовано доводять, що ніякої особливої малоросійської мови не було, немає і бути не може, і що наріччя їх, вживане простолюдом, є ні чим іншим, як російською мовою, лише зіпсованою впливом Польщі; що загальноросійська мова так само зрозуміла для малоросів, як і для великоросів, і навіть значно зрозуміліша, ніж те наріччя, яке вигадують для них деякі малороси, і особливо поляки, — так звана українська мова. Особам того гуртка, який силкується доводити протилежне, більшість самих малоросів докоряє сепаратистськими задумами, ворожими до Росії і згубними для Малоросії.
Явище це тим більш прикре і заслуговує на увагу, що воно збігається з політичними задумами поляків, і чи не їм завдячує своєю появою, судячи з рукописів, які надходили до цензури, і з того, що більша частина малоросійських творів насправді надходить від поляків. Нарешті, і київський генерал-губернатор вбачає небезпечним і шкідливим випуск у світ перекладу на малоросійську мову Нового Заповіту, який нині перебуває на розгляді духовної цензури.
Беручи до уваги, з одного боку, нинішній тривожний стан суспільства, збуреного політичними подіями, а з іншого боку, беручи до уваги, що питання про навчання грамотності місцевими говірками не отримало ще остаточного вирішення в законодавчому порядку, міністр внутрішніх справ визнав за необхідне, аж до майбутнього розгляду [даного питання] міністром народної освіти, обер-прокурором Св. Синоду та шефом жандармів щодо друкування книг малоросійською мовою, надати розпорядження цензурному відомству, щоб до друку дозволялись тільки такі твори цією мовою, які належать до галузі красного письменства; пропуск же книг малоросійською мовою як духовного змісту, так навчальних і взагалі призначених для початкового читання народу, припинити. Це розпорядження було подане на найвищий розгляд царя імператора і Його Величність зволив надати йому своє монарше схвалення.
31.01.23
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 31січня 2023 10:30 AM Київ
подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/84310250650?pwd=Zk9FRnhETm04NHNya0dMVUMzT1dBQT09
Идентификатор конференции: 843 1025 0650
Код доступа: 2023
24.01.23
Тема: історія України 9-А клас
Час: 24 січня 2023 10:30 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/86378562162?pwd=YXVENzJXbHplSGhKRVg1SnovcnU3QT09
Идентификатор конференции: 863 7856 2162
Код доступа: 4321
24.01.23
9-Б клас- дистанційна форма
Доброго дня!
Тема уроку
«Особливості модернізації промисловості та сільського господарства»
Актуалізація опорних знань
1. В якій європейській країні вперше відбувся промисловий переворот?
2. Які причини цьому сприяли?
3. Якими були економічні і соціальні наслідки промислового перевороту?
4. Пригадайте визначення понять «модернізація» та «урбанізація».
Сьогодні ми з вами переглянемо відео, попрацюємо з історичними джерелами та визначимо особливості промислового перевороту, розвитку промисловості та сільського господарства в Наддніпрянській Україні в другій половині XIX ст.
Виконані завдання чекаю на свою ел. адресу або в ел.щоденник до 30.01.23!!!
на 1-6 балів
Завдання 1
Перегляньте відео та оберіть із запропонованого переліку те, що належить до особливостей промислового перевороту та модернізації промисловості Наддніпрянської України в другій половині XIX ст.:
А промисловий переворот завершився в першій половині XIX ст.
Б промисловий переворот завершився наприкінці XIX ст.
В провідну роль в модернізації промисловості відігравали місцеві підприємці
Г провідну роль в модернізації промисловості відігравали іноземні підприємці
Д промисловий переворот та модернізація промисловості більш швидкими темпами розвивалася на Півдні та Сході України
Є промисловий переворот та модернізація промисловості відбувалася рівномірно по всій території Наддніпрянщини
Ж пріоритет надавався тим галузям української економіки, які мали задовольняти загальноімперські потреби (вугледобувна, металургійна, залізорудна)
Завдання 2
Проаналізуйте карту та дайте відповіді на запитання:
1. Які міста з’єднала між собою перша в Наддніпрянській Україні залізниця?
2.На виробництві яких сільськогосподарських культур спеціалізувався наш край у другій половині XIX ст.?
3.Які галузі обробної промисловості розвивалися на Слобожанщині?
4.Запишіть в таблицю назви районів або міст Наддніпрянської України, що були центрами добувної промисловості у другій половині XIX ст.
Завдання 3
1. Ознайомтеся з інформацією, знайдіть на карті місто, що в ній зазначене.
2. Яку назву має це місто в наш час? (підказку знайдете на стор. 125 підручника)
Російський уряд для спорудження великого металургійного заводу в Донбасі безоплатно виділив англійському підприємцеві Джону Х'юзу землі з вугільними родовищами та призначив премію за кожен пуд рейок, виготовлених на його заводі. Населений пункт, у якому жили працівники заводу, називали Юзівкою Дуже швидко Юзівка перетворилася на важливий промисловий центр краю.
на 7-9 балів
Завдання 4
Проаналізуйте таблицю та дайте відповіді на запитання:
1.Чи змінилася суттєво кількість міст в Наддніпрянській Україні в другій половині XIX ст.?
2.Які зміни відбулися у кількісному складі населення міст?
3.Пригадайте, як називається процес збільшення міст і міського населення?
4.Використовуючи вищезазначену карту, запишіть у зошит назви міст, населення яких складало понад 200 тис. осіб. Що, на Вашу думку, сприяло зростанню чисельності населення саме цих міст?
Ознайомтеся із листом О. Енгельгардта, в якому він описує поміщицьке господарство другої половини XIX ст. та дайте відповіді на запитання:
«Зараз у мене багато роботи, оскільки я змінив усю систему господарювання. Значна частина робіт здійснюється батраками і поденниками (тобто людьми, які не можуть прожити зі свого господарства та наймаються в інше господарство). Роботи найрізноманітніші: випалюю пустища під пшеницю, викорчовую березняки під льон, взяв в оренду луки на Дніпрі та насіяв багато конюшини, жита, льону. Працівників потрібно дуже багато. Щоби їх мати, слід потурбуватися заздалегідь, оскільки надійде час праці, усі будуть зайняті або вдома або в інших господарствах. Таке вербування працівників зазвичай здійснюється виданням наперед грошей і хліба для праці... Якщо селяни житимуть добре, то ведення господарства (поміщиків.– авт.) за існуючої системи неможливо: кожен поміщик, кожен управитель, кожен староста скаже вам, що якби селяни нічого не потребували, то він не міг би господарювати»
1.Які зміни відбулися в поміщицьких господарствах в другій половині XIX ст.?
2.Які історичні події вплинули на застосування поміщиками нової системи господарювання?
3.Чому селяни не могли проіснувати, працюючи у власному господарстві?
4.Чому поміщики були зацікавлені в тому, щоб селяни не могли проіснувати зі свого господарства?
20.12.22
Доброго дня!
Тема нашого уроку "Реформи 60-70-х рр. Ліквідація кріпацтва"
Опрацюйте параграф 13, заповніть таблицю та зробіть до неї висновки.
13.12.22
Доброго дня!
Тема нашого уроку "Україна в Кримській війні 1853-1856 рр.
Селянський рух 1855-1860 рр."
Пригадайте!
В яких війнах Російська імперія брала участь в першій половині XIX століття?
Яку мету переслідувала Росія в цих війнах?
Якими були результати цих війн для Росії?
Коли в міжнародній політиці з’явився принцип «балансу сил»? Що він означав?
План
1. Причини та учасники Кримської війни.
2. Хід війни. Облога Севастополя.
3. Антикріпосницький рух.
4. Паризький мирний договір. Результати війни.
Причини війни
Будучи “жандармом Європи”, після придушення революції 1848–1849 рр. російський царизм вважав, що зміцнив свої позиції у Європі і може приступити до розв’язання важливого для себе “східного питання”. Росія прагнула встановити контроль над Балканським півостровом і Чорноморськими протоками: Босфор і Дарданелли. Амбітні плани Росії порушували спокій в Чорноморському регіоні і напряму зачіпали інтереси Османської імперії.
Привід до війни
Приводом для розгортання воєнних дій проти Османської імперії став конфлікт навколо святих місць у Палестині, пов’язаних із життям Ісуса Христа. У червні 1853 р. російські війська раптово перейшли кордон із Туреччиною і зайняли дунайські князівства. Упевнившись у підтримці Великобританії і Франції, які не бажали посилення позицій російського царя, турецький султан оголосив війну Росії.
Хід війни
Завдання
Перегляньте відео та дайте відповіді на запитання:
Які країни брали участь у Кримській війні?
Яка подія стала кульмінацією військових дій?
Антикріпосницький рух
Під впливом війни в Україні розгорнувся масовий антикріпосницький рух: “Київська козаччина”-1855 р. та “в Таврію за волею”-1856 р..
Приводом до цього став царський маніфест від 25 січня 1855 р. про створення рухомого ополчення. Селяни сприйняли зміст маніфесту як звільнення від кріпосної залежності. Вони масово записувались у “козаки”, відмовляючись виконувати повинності. У лютому 1855 р. в Київській губернії виступи селян поширились на 9 повітів. Уряд кинув 16 ескадронів кавалерії, дивізіон піхоти, дві роти саперів. Відбулися криваві сутички між повсталими і військами, 39 селян було вбито, 63 – поранено. Цей рух отримав назву “Київська козаччина”.
На квітень 1856 р. припадає другий виступ селян – так званий похід “у Таврію за волею”. Після закінчення Кримської війни серед селян розійшлися чутки, що можна переселитися на Кримський півострів, уряд надасть значну допомогу і звільнить від кріпацтва. Влітку 1856 р. біля Перекопу зібралися десятки тисяч селян. Тільки урядовим військам вдалося припинити цей рух.
Але селянські заворушення тривали. Війна ще більше загострила кризу феодально-кріпосницької системи.
Паризький мирний договір
У березні 1856 р. в Парижі було підписано мирний договір на умовах, продиктованих переможцями. Росія позбавлялася права мати військово-морський флот і фортеці на Чорному морі. Гирло Дунаю знову переходило під владу Туреччини.
Війна засвідчила величезну військово-технічну перевагу союзників, озброєних новітньою технікою. За браком залізниць російське командування (на відміну від противника, який використовував пароплави) не могло вчасно постачати армію всім необхідним.
Під час війни, у лютому 1855 р., помер Микола І. Наступником престолу став його син, Олександр ІІ, який мусив стати великим реформатором, адже Росія конче потребувала реформ.
Узагальнення
Розташуйте події в хронологічній послідовності
А Підписання Паризького мирного договору
Б Початок облоги Севастополя
В Висадка в Криму англо-французьких військ
Г «Київська козаччина»
Домашнє завдання
Параграф 12.
Дайте письмові відповіді на запитання:
1.Чому Росія програла війну?
2. Які висновки, на Вашу думку, мала зробити російська влада після поразки у війні?
06.12.22
Доброго дня!
Діти, ми завершуємо вивчення теми
"Повсякденне життя та культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст."
підсумковим тестом. Бажаю успіху!
29.11.22
Доброго дня!
Діти, ми завершуємо вивчення теми
"Повсякденне життя та культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст."
Сьогодні ми виконаємо практичну роботу
« Повсякденне життя українців в першій половині ХІХ ст. »
Людина і навколишнє середовище
Завдання 1
Прочитайте текст та уривок із історичного джерела та дайте відповіді на запитання:
1.Які риси характеру українців, на Вашу думку, формувалися під впливом природного середовища?
2. Чим спосіб життя українських селян відрізнявся від російських?
Розвиток будь-якої людської спільноти разом з іншими чинниками залежить від географічного положення й природних умов території, на якій вона існує.
Українські землі розташовані в південно-східній частині Європи. Їх рівнинний ландшафт і сприятливі кліматичні умови впливали не лише на розвиток землеробства й тваринництва як основних видів господарювання, а й на формування характеру самих людей.
Господарювання впливало також на суспільне життя населення. Родючі ґрунти дозволяли українським селянам успішно вести одноосібні господарства, на відміну від їхніх північно-східних сусідів-росіян, де бідні ґрунти й суворий клімат змушували селян об’єднувати свої зусилля для спільної праці.
Історичне джерело
Зі спогадів іноземного мандрівника К. Мальт-Брюна
«Українці — це нащадки Русі. Селяни на Україні ощадніші, ніж московські: вони не пустошать у хижацький спосіб своїх лісів. Будинки українських селян гарні та міцні, ніхто з них не носить лаптів, як у Московії. Вони кремезніше збудовані та більш освічені, ніж селяни, наприклад, Литви».
Менталітет українського народу
Протягом тривалого часу під впливом різноманітних природних та історичних чинників формувався менталітет українського народу.
Менталітет — спільне світосприйняття, світобачення, самоусвідомлення, спосіб мислення, поведінки й національного характеру, притаманні певному народу.
Ментальність — характеристика менталітету окремої людини або групи осіб, які є представниками певного народу.
Завдання 2
Прочитайте уривок із джерела та дайте відповідь на запитання: « На які риси української ментальності звертає увагу автор?»
Зі спогадів французького мандрівника Шарля-Луї Лесюра
«…українці більш великодушні, більш відверті, більш ввічливі, більш гостинні, мають більший торговельний хист, ніж росіяни. Вони — українці — являють живий доказ перемоги свободи над людьми, що народилися в неволі».
Завдання 3
Прочитайте текст та дайте відповіді на запитання: «Які нові явища з'явилися в українській ментальності в період перебування під імперською владою?»
Після включення Наддніпрянщини до складу Російської імперії серед колишньої козацької старшини набула поширення так звана малоросійська ментальність. Вони прагнули зробити кар’єру, зрівнявшись у правах із російським дворянством, намагалися забути своє козацьке походження. До спроб відстоювати права українців під владою імперії малоросійські дворяни ставилися вороже, не бажаючи втратити свої привілеї. Однак варто зазначити, що деякі їх представники все ж таки стояли біля витоків українського національного відродження на Лівобережжі.
На західноукраїнських землях під владою австрійських Габсбургів набуло поширення так зване рутенство.
Рутенство — сукупність настроїв і поведінки, пов'язаних із прихильним ставленням місцевих українців до австрійських Габсбургів, що виникли в період перебування західноукраїнських земель під їхньою владою.
Західні українці в переважній більшості були вдячні австрійській владі за ті зміни, які вона здійснила на їхніх землях. Вони всіляко підтримували віденський уряд, із подякою сприймали все, що надавала влада й упродовж тривалого часу не висували власних вимог. Рутенство, з одного боку, гальмувало розвиток національної свідомості західних українців і допомагало австрійцям зміцнювати свою владу в краї, з іншого — було історично обумовлене існуючою ситуацією, оскільки, задовольняючи деякі потреби українців, австрійці намагалися послабити вплив поляків у Галичині, угорців — у Закарпатті й румунів — у Північній Буковині.
Традиційні види господарської діяльності українців
Завдання 4
Прочитайте уривок зі спогадів французького письменника Оноре де Бальзака, який певний час жив у Наддніпрянщині, та дайте відповідь на запитання: «Яку інформацію про господарську діяльність українців можна отримати із джерела?»
«Не можна уявити собі просторів та врожаю на цих землях, яких ніколи не гноять і на яких щороку сіють жито... Країна ця дивна з того погляду, що поряд із надзвичайним блиском бракує в ній найменшого комфорту. ...Маємо тут [у селі Верхівня на Житомирщині, де перебував О. Бальзак — Авт.] людину, що виробляє із заліза чудові речі. Коли б ти мені надіслав малюнок келиха, який би вигадливий не був, він зуміє зробити його із заліза або срібла».
Житло українців
Завдання 5
Прочитайте уривок зі спогадів німецького мандрівника Георга-Йоганна Коля та визначте на які особливості житла українських селян звертає увагу автор?
«Хати, оповиті зеленню й буйним зіллям, розкинулися на узбіччях балок і поховалися в ярах. Високо поза селом, де продувають вітри, стоїть 50 і 100 вітряків. І так перед мандрівником, що їде високим голим і густим степом, несподівано розкривається дуже мальовничий та небуденний образ, коли з яру виринає українське село. [Українці] живуть у чисто утримуваних хатах, що до тебе всміхаються. Вони не вдовольняються тим, що кожного тижня їх миють, як це роблять голландці, але що два тижні їх білять, тому їхні хати виглядають білими, неначе свіжовибілене полотно...».
Завдання 6
Прочитайте текст та дайте відповідь на запитання: «Як змінився вигляд міст наприкінці XVIII — у першій половині XIX ст.?
Міста, містечка, великі й малі села створювали те неповторне тло, на якому розгорталися події «українського XIX століття». Оскільки більшість українського населення становили селяни, то міста й містечка були переважно невеликими адміністративними й торговельними центрами для найближчих околиць. Під імперською владою вигляд багатьох міст зазнав змін. У кожному губернському й повітовому місті з’явився адміністративний центр із площею, навколо якої розміщувалися адміністративні установи. їхній вигляд відрізнявся від будівель, зведених в українському стилі. Центральні вулиці й площі деяких міст вимощувалися бруківкою та освітлювалися гасовими ліхтарями. Однак більшість вулиць залишалася незабрукованою й майже непрохідною в дощову пору року.
Перша половина XIX ст. стала часом появи у великих містах кількаповерхових цегляних будинків. Проте в невеликих містах переважали одноповерхові дерев’яні оселі. Будинки заможних господарів були багатокімнатними, за європейською модою мали парадні зали, вітальні, кімнати для гостей і слуг, кабінет господаря, спальні, кухні, господарські приміщення тощо. Кімнати облаштовувалися меблями, які, відповідно до побажань і можливостей замовника, завозилися з Європи або виготовлялися місцевими майстрами. Окрасою кімнат були дзеркала, килими, годинники, картини тощо. Оселі ж міської бідноти своїм виглядом залишалися майже незмінними від попередніх часів і нагадували сільські хати, оточені городами й садами.
Шлюб і сім'я. Становище жінки
Завдання 7
Прочитайте текст та дайте відповіді на запитання:
1. Яким було становище жінки в українському суспільстві?
2. Які типи сімей існували? Чим можна пояснити спільне проживання кількох поколінь?
Сім’я зберігала важливе значення для українців. Вона разом із сільськими й міськими громадами, православною й греко-католицькою вірами була тією основою, де захищалися етнічна свідомість, мова й інші складові традиційної народної культури. Традиціями звичаєвого права освячувалася підлеглість жінки чоловікові, але заперечувалися нерівноправність, зловживання, передбачалося право жінки на майно сім’ї тощо. Звичаєво-правовими установками утверджувалися чистота й цілісність сім’ї, любов і шанобливе ставлення до батьків, піклування про дітей, засуджувалася подружня невірність і будь-які інші порушення традиційних моральних засад сімейного співжиття.
У цей період в українців існували два типи сімей: малі та великі.
Мала сім'я — сім'я з однієї шлюбної пари (або одного з батьків) із неодруженими дітьми (або без дітей).
Велика сім'я — сім'я, що складалася з кількох шлюбних пар різних поколінь, які жили разом і вели спільне господарство.
У документах XIX ст. міститься чимало відомостей про спільне проживання й господарювання кількох поколінь сімей. Були сім’ї, що складалися з 30 й більше осіб. Існування великих сімей зумовлювалося не лише традицією, а й економічними причинами: спільними зусиллями було легше вести господарство, сплачувати податки тощо.
Однією з найголовніших подій у житті українців було одруження. У XIX ст. майже на всій території України шлюбним віком вважалося досягнення 16 років для дівчини й 18 — для хлопця. Шлюб як акт створення нової сім’ї юридично супроводжувався церковним вінчанням і відповідними записами в документах світської влади. Завершальним етапом укладання шлюбу було весілля, обряд якого сягав дохристиянської давнини. Весілля могло відбуватися через кілька тижнів або місяців після вінчання. Вважалося, що одружені мали право починати спільне життя й ставали законним подружжям лише після весілля. Проте церква розцінювала це як приниження християнського обряду. Так, у Наддніпрянщині з 1843 р. за рішенням Синоду Російської православної церкви одружених зобов'язували жити разом після вінчання.
22.11.22
Доброго дня!
Діти, ми продовжуємо вивчати тему
"Повсякденне життя та культура України кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст."
Тема нашого уроку
« Музика, театр, образотворче мистецтво та архітектура у світлі культурно-мистецьких течій класицизму і романтизму
Опрацюйте параграф 11 підручника з історії України та виконайте завдання.
Завдання 1
Опрацюйте пункт 1 параграфа 11 та визначте етапи розвитку українського театру протягом першої половини XIX ст.
Завдання 2
Опрацюйте пункт 3 параграфа 11 та назвіть стиль, що був притаманним картинам українських художників першої половини XIX ст. Наведіть приклади.
Завдання 3
Який напрям розвитку культури спонукав українських митців звертатися до тем з життя й культури народу?
А гуманізм
Б романтизм
В класицизм
Завдання 4
Опрацюйте пункт 4 параграфа 11 та зазначте який стиль був притаманний архітектурі першої половини XIX ст.?
А готика
Б Ренесанс
В класицизм
Г бароко
Завдання 5
Заповніть таблицю, зазначивши найвидатніших представників музичного, театрального, образотворчого мистецтва й архітектури України першої половини XIX ст.
Завдання 6
Опрацюйте пункт 4 параграфа 10 та дайте розгорнуту відповідь на запитання: « Чи можна вважати кінець XVIII- першу половину XIX ст. добою розквіту української літератури?» Свою відповідь аргументуйте.
15.11.22
Доброго дня!
Тема нашого уроку
«Імперська політика в галузі освіти й науки»
Перегляньте відео, опрацюйте матеріал підручника (параграф 10) та виконайте практичні завдання.
Виконані роботи надіслати до 21.11 на мою ел. адресу або в електронний щоденник.
на 1-6 балів
Завдання №1
Для яких категорій українського населення в першій половині XIX ст. існували обмеження для здобуття середньої та вищої освіти?
Завдання №2
Наведіть приклади закладів освіти, що існували в Наддніпрянській Україні та на західноукраїнських землях в першій половині XIX ст., заповнивши таблицю.
на 7-9 балів
Завдання № 3
Уважно розгляньте карту та зазначте назви п'яти міст, в яких існували заклади професійної освіти.
Завдання №4
Заповніть таблицю «Досягнення української науки в першій половині XIX ст.»
на 10-12 балів
Завдання №5
Заповніть таблицю та зробіть до неї висновок, зазначивши як впливала політика обох імперій на розвиток української освіти та науки в першій половині XIX ст.
08.11.22
Підсумковий тест з теми
«Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.»
Бажаю успіхів!
01.11.22
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 1 листопада 2022 11:00 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82073236700?pwd=Z3d6bmlQbmkwTGZ2Vi9FbTZTNnRjUT09
Идентификатор конференции: 820 7323 6700
Код доступа: 8787
Тема: історія України 9-А клас
Час: 1 листопада 2022 12:00 PM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/87052609857?pwd=ZnNTVDlzcS9yZWd0NWl3b0dFaHJGQT09
Идентификатор конференции: 870 5260 9857
Код доступа: 7J111
25.10.22
Доброго дня!
Тема уроку "Початок національного відродження
на західноукраїнських землях"
Діти! У зв'язку з з тим, що під час уроку в 9-А класі було оголошено повітряну тривогу, пропоную самостійно опрацювати матеріал уроку,
що розміщено нижче, у безпечний та зручний для Вас час!
План
1.Особливості національного відродження на західноукраїнських землях.
2.Початок національного відродження на Закарпатті.
3.Національне відродження в Східній Галичині. «Руська трійця».
Актуалізація опорних знань
1. Які етнічні українські землі входили до складу Австрійської імперії?
2 Як називався перший етап національного відродження у Наддніпрянській Україні? Чим була обумовлена його назва?
3. Яким було ставлення діячів національного відродження у Наддніпрянській україні до царського уряду:
а)підтримували;
б)ставилися нейтрально;
в) були в опозиції.
Так само як і в Наддніпрянській Україні на українських землях, що входили до складу Австрійської імперії наприкінці XVIII століття розпочався процес національного відродження. Проте він мав свої особливості.
По-перше, це склад учасників.
Національне відродження на західноукраїнських землях було пов’язане з діяльністю греко-католицького духовенства.
По-друге, це ставлення до австрійської влади.
Національне відродження в цей період не набуло опозиційного характеру.
Завдання 1
Давайте поміркуємо, що вплинуло на особливості національного відродження на західноукраїнських землях?
Діячі національного відродження на західноукраїнських землях отримали назву «будителі».
Національне відродження на Закарпатті
Першим осередком «будительства» наприкінці XVIII cт. стало Закарпаття, а саме Мукачівська греко-католицька єпархія. Провідними діячами відродження на Закарпатті стали єпископ Андрій Бачинський та Йоаникій Базилович.
Завдання 2
Прочитайте п.2 параграфу стор. 64 та запишіть в зошит здобутки національного відродження на Закарпатті.
У середині XIX ст. їхню справу продовжив священник Олександр Духнович. Він почав писати власні твори народною мовою жителів Закарпаття, видав буквар народною мовою.
Національне відродження в Східній Галичині
У 1816 році по той бік Карпат у м. Перемишль утворилося Товариство галицьких греко-католицьких священників. Учасники товариства поставили перед собою завдання поширювати освіту серед простого люду та боролися за право українців навчатися народною мовою.
Греко-католицький священник Іван Могильницький вивчивши і проаналізувавши багато джерел, прийшов до основних наукових висновків: українська мова – це окрема слов’янська мова як на заході, так і сході України. Нею розмовляють українці, які становлять один народ, одну націю із власною самобутньою історією та культурою.
«Руська трійця»
У 30-х роках XIX століття центром національного відродження стає Львів. У 1833 році студенти Львівського університету М. Шашкевич, Я. Головацький та І. Вагилевич заснували літературний гурток «Руська трійця».
Основну увагу члени гуртка приділяли творенню на базі русинської народної мови літературної української.
Яскравою подією для українських галичан стала промова Маркіяна Шашкевича українською мовою, з якою він виступив в 1836 р. перед духовенством і гостями семінарії у Львові. Своїм виступом М. Шашкевич прагнув довести, що богословські ідеї можна висловлювати українською мовою. Від цієї події вживання української мови набувало все більше прихильників серед галичан.
Вершиною діяльності «Руської трійці» стало видання у 1836 р. ними альманаху «Русалка Дністрова».
Альманах – неперіодичний, колективний збірник літературно-художніх (іноді публіцистичних) творів, що об’єднані однією тематикою.
Збірка містила зібрану діячами гуртка народну творчість та створені на її основі власні твори. Реакція влади була блискавичною. Тираж альманаху було вилучено, гурток припинив свою діяльність у 1836 році.
Узагальнення
1.Де розпочалося національне відродження на західноукраїнських землях?
2.Чим національне відродження на західноукраїнських землях відрізнялося від Наддніпрянщини?
3.Назвіть представників національного відродження на західноукраїнських землях.
4.Національний рух на західноукраїнських землях мав риси:
а) політичного руху;
б)опозиційного руху;
в) культурницького руху.
Домашнє завдання
Параграф 8
Виконати письмово завдання №№1-6 на стор. 68
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 25 жовтня 2022 01:00 PM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/83905054885?pwd=UUxEV1dIRXc2OUE0Ukw4RS9BclVZdz09
Идентификатор конференции: 839 0505 4885
Код доступа: 332233
Тема: історія України 9-А клас
Час: 25 жовтня 2022 12:00 PM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82417320756?pwd=QnNmQUloenNFQVdHUEhHNno0MFp4QT09
Идентификатор конференции: 824 1732 0756
Код доступа: 1M2G2T
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 25 жовтня 2022 11:00 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/83573014825?pwd=WDhHMHlyOHQ0YWdNUVF0bXVSbjNCUT09
Идентификатор конференции: 835 7301 4825
Код доступа: 8888R
18.10.22
Доброго дня!
Тема уроку "Українські землі у складі Австрійської імперії"
Діти! У зв'язку з з тим, що під час уроків було оголошено повітряну тривогу, пропоную перегллянути відео та виконати завдання у безпечний та зручний для Вас час!
18.10.22
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 18 жовтня 2022 09:40 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/88018626069?pwd=QytRMTI0c1czNGNoajB5STFlVkl6UT09
Идентификатор конференции: 880 1862 6069
Код доступа: 34BKT4
11.10.22
Тема: історія України 9-Б клас
Час: 11 жовтня 2022 09:40 AM Київ
Подключиться к конференции Zoom
https://us05web.zoom.us/j/89396458242?pwd=SHJOeWRVRGlKYk1qaENwRlltWk9ldz09
Идентификатор конференции: 893 9645 8242
Код доступа: 4321
Доброго дня!
Запишіть у зошит тему уроку
"Кирило-Мефодіївське братство"
Актуалізація опорних знань
1. Які визвольні рухи діяли в Наддніпрянській Україні наприкінці XVIII - у першій половині XIX ст.?
2. Чому український визвольний рух кінця XVIII - початку XIX ст. отримав назву "шляхетський"?
3. Пригадайте учасників цього етапу? Що Вам відомо про їхню діяльність?
Вивчення нової теми
У 40-х роках XIX ст. розпочинається новий етап визвольного руху. Він пов'язаний з діяльністю Кирило-Мефодіївського братства.
Перегляньте відео, ознайомтеся з матеріалами уроку, що розміщені нижче, виконайте письмово завдання
Відповіді очікую сьогодні до кінця дня на ел. aдресу hanum24@ukr.net
Основні правила товариства :
за взірцем масонських організацій встановлено таємні знаки членства у вигляді обручки чи ікони з зображенням Святих Кирила і Мефодія;
братство утворюється для поширення ідей через виховання юнацтва, літературу і збільшення її членів;
братство усуватиме релігійну ворожнечу між слов’янами (православними і католиками);
братство прагне до викорінення рабства і всякого приниження бідних класів і до повсюдного поширення грамотності;
кожний вступник до братства проголошував присягу, згідно з якою у разі “зазнання утисків і навіть мук при прийнятті ідей братства” “ ... він не видає нікого з членів, своїх побратимів”.
Дві течії серед учасників братства
Громадсько-політична діяльність братчиків:
• поширювали свої програмні документи;
• пропагували свої ідеї в університеті, інших навчальних закладах Києва;
• розповсюджували твори Т. Шевченка;
• писали прокламації, звернення до народу:
• створювали в селах школи для народу;
• розробляли проекти запровадження в Україні мережі початкових навчальних закладів, складали шкільні підручники;
• видавали книги та журнали;
• збирали кошти на культурні потреби, на видання популярних книжок.
3. Встановлювали зв’язки з діячами інших опозиційних рухів.
Історичне значення діяльності Кирило-Мефодіївського братства
1. Поява та діяльність братства стала початком переходу від культурницького до політичного етапу боротьби за національний розвиток України.
2. Це була перша політична організація української інтелігенції, яка мала свою програму національного відродження з визначеними формами й методами досягнення поставленої мети.
3. Кирило-мефодіївці зробили значний внесок у розвиток української національної ідеї.
4. У програмних документах братства вперше було здійснено спробу поєднати національну ідею із загальнолюдськими християнськими цінностями та ідеєю слов’янської єдності.
5. їхня діяльність пробуджувала суспільну думку, спонукала до пошуку шляхів для вільного розвитку України, була взірцем і дороговказом для наступних поколінь українських борців за соціальне і національне визволення.
Для допитливих
М. Костомаров після заслання поїхав до Петербургу, читав лекції в Петербурзькому університеті, багато працював як учений, дослідник. За своє життя написав 300 наукових праць як з історії Росії, так і з історії України. Його історичні праці “Мазепа”, “Руїна”, “Богдан Хмельницький” увійшли в скарбницю української історичної науки. Велику цінність мають дослідження про гетьманів Івана Виговського, Івана Мазепу, Юрія Хмельницького, Павла Полуботка та інших.
У 1861 р. він опублікував велику статтю, в якій аналізує основні риси української духовності порівняно з російською:
- у росіян панує загальність над особистістю. Українець вище цінує окрему людину, ніж загал.
- росіяни нетерпимі до чужих вір, народів, мов. В Україні ж люди звикли з незапам’ятних часів чути в себе чужу мову й не цуратися людей з іншим обличчям.
- росіяни — люди матеріальні, українці ж прагнуть „одухотворити весь світ”.
- українці дуже люблять природу, землю, тоді як росіяни становляться до неї байдуже.
- українці цінують особисту свободу.
Домашнє завдання
1. Де і коли утворилося Кирило-Мефодіївське братство?
2. Скільки проіснувало Кирило-Мефодіївське братство?
3. Чим склад учасників Кирило-Мефодіївське братства відрізнявся від попереднього етапу визвольного руху?
4. Чим діяльність Кирило-Мефодіївського братства відрізнялася від "шляхетського" етапу?
5. Яка роль в діяльності братства належала Т. Шевченку?
6. В чому полягає історичне значення діяльності Кирило-Мефодіївського братства?
7. Чи є ідеї М. Костомарова, що він виклав у своїй статті в 1861 році, актуальними в наш час?
04.10.22
Початок українського національного руху («національне відродження») .
Російський та польський визвольні рухи.
План
1. Діяльність опозиційних рухів в Наддніпрянській Україні наприкінці XVIII- на початку XIX ст.
2. Початок українського національного відродження.
3. Поширення масонства на українських землях.
4. Українські землі в програмних документах декабристів.
5. Польське повстання 1830-1831 рр.
Запишіть у зошит основні дати і поняття теми:
1805 р.- відкриття у Харкові першого університету в Наддніпрянській Україні
1834 р. відкриття університету в Києві
опозиційний рух- рух незгодних з панівною думкою, політикою в державі, представники якого висувають альтернативні ідеї, інші способи вирішення проблем
національна самосвідомість- сукупність поглядів, оцінок, думок, що відображають уявлення представників певного народу про свою історію, сучасний стан, перспективи розвитку та відносини з іншими народами
національна ідея- сукупність найзагальніших уявлень про сучасний розвиток і перспективи на майбутнє певного народу, що підтримується більшістю.
Перегляньте відео та виконайте письмово завдання
Відповіді очікую сьогодні до кінця дня на ел. aдресу hanum24@ukr.net
Завдання
1. Заповніть таблицю та зробіть висновок до неї
2. Яку роль в українському національному русі відігравав В. Капніст?
3. Якою була провідна ідея історико-політичного твору «Історія Русів»?
4. Яке значення мала поява твору І. Котляревського «Енеїда»?
( підказка в основних поняттях теми)
5. Яка подія сприяла розгортанню українського національного відродження на Слобожанщині?
6. Чим займалися «харківські романтики»?
7. Чому центр українського національного відродження перемістився зі Слобожанщини до Києва ?
8 Як називався наднаціональний релігійно-етичний рух, що поширився на українських землях на початку XIX ст.?
9. Які таємні організації декабристів діяли в Україні?
10. Чи підтримали українці Правобережної України польське повстання 1830-1831 рр.?
11. Якою була реакція царського уряду на польське повстання 1830-1831 рр.?
12. Складіть порівняльну характеристику програмних документів «Південного товариства» та « Північного товариства» декабристів.
27.09.22
Доброго дня!
Запишіть у зошит тему і план уроку
«Соціально-економічний розвиток Наддніпрянської України в першій половині XIX століття»
План
1. Особливості розвитку сільського господарства.
2. Розвиток промисловості.
3. Особливості розвитку Південної України.
Сьогодні ви опрацюєте параграф 4 та виконаєте завдання.
Відповіді очікую сьогодні до кінця дня на ел. aдресу hanum24@ukr.net
Завдання 1
Прочитайте п.1 параграфа 4 та дайте письмові відповіді на запитання
1. Які основні групи селян існували в Наддніпрянській Україні в першій половині XIX століття?
2. Що спільного і чим відрізнялося становище кожної групи?
3. Які нові форми експлуатації селян з’явилися в Наддніпрянській Україні в першій половині XIX століття?
4. Про що, на Вашу думку, свідчила поява нових форм експлуатації селян?
Завдання 2
Прочитайте п.2 параграфа 4 та дайте письмові відповіді на запитання
5. Чим промислове виробництво відрізнялося від мануфактурного?
6. Які галузі промисловості розвивалися в Наддніпрянській Україні в першій половині XIX століття?
7. Що, на Вашу думку, заважало розвитку промисловості?
Завдання 3
Прочитайте п.4 параграфа 4 та дайте письмові відповіді на запитання
8. Яка роль в економічному розвитку Наддніпрянській Україні в першій половині XIX століття відводилася чумакам?
9. Яке місто в Наддніпрянській Україні отримало право на вивезення та ввезення товарів без сплати мита?
Завдання 4
Прочитайте п.5 параграфа 4 та дайте письмову розгорнуту відповідь на запитання
10. Чим соціально- економічний розвиток Південної України відрізнявся від решти українських земель?
20.09.22
Доброго дня!
Тема уроку
"Наддніпрянська Україна в системі міжнародних відносин.
Французько-російська війна 1812 р. та плани Наполеона щодо Східної Європи"
Перебуваючи під імперською владою, українці були змушені брати участь у реалізації амбітних зовнішньополітичних планів царизму. На Наддніпрянщину припадав важкий тягар використання її людського й господарського потенціалу в процесі здійснення нових територіальних надбань імперії. Відображенням цього стала участь Російської імперії у війнах, які вона вела в першій половині XIX ст.
Перегляньте відео, ознайомтеся з матеріалом підручника ( параграф 3 ) та виконайте письмово завдання:
на 1-3 бали
1. Які землі були приєднані до Російської імперії за Бухарестським мирним договором?
2. Що змусило Туреччину оголосити війну Росії у 1806 році? ( підказка на стор. 17 підручника)
3. Що стало причинами початку нової війни між Туреччиною та Росією у 1828 р.? (підказка на стор. 21 підручника)
на 4-6 балів
3. Заповніть таблицю
на 7-9 балів
на 10-12балів
4. Розгляньте схему та дайте розгорнуту відповідь на запитання:" Яке місце відігравала Наддніпрянська Україна у війнах Російської імперії в першій половині XIX століття?
Відповіді чекаю до 27.09.22 ел. адресу hanum24@ukr.net
13.09.22
Доброго дня!
Тема уроку
«Українські землі у складі Російської імперії»
План
1. Адміністративно - територіальний устрій та регіональний поділ.
2. Національне та соціальне становище українського населення.
3. Імперська колонізаторська політика щодо України.
Основні поняття та терміни:
Адміністративно - територіальний поділ - поділ території держави на систему адміністративних одиниць (область, провінція, штат, воєводство, губернія, повіт, волость, місто, село) відповідно до якого утворюється вертикальна структура органів державної влади й управління.
Губернія — основна адміністративно-територіальна одиниця в Російській імперії із 1708 р.
Генерал - губернаторство - адміністративно-територіальна одиниця в Російській імперії (1775 - 1917). Включало одну або кілька губерній, під управлінням генерал - губернатора.
Повіт - адміністративно-територіальна одиниця, що існувала на українських, а також польських, литовських і білоруських землях з другої половини XIV ст.
Наприкінці XVIII ст. територія України входила до складу Російської та Австрійської імперій. У першій половині XIX ст. українська етнічна територія становила до 700 тис. км2. До складу Російської імперії входило 85% цієї території - Правобережна і Лівобережна Україна, Слобожанщина та Південна (Степова) Україна, а до складу Австрійської - 15% - Східна Галичина, Північна Буковина та Закарпаття. Такий територіальний поділ існував аж до початку Першої світової війни. За українськими землями, що опинилися у складі Російської імперії закріпилася назва Наддніпрянщина.
У ставленні до Наддніпрянської України уряд імперії постійно підкреслював, що її землі є давньою й невід’ємною частиною Росії, яку вона на деякий час втратила. Уособленням цього стала викарбувана на честь приєднання Правобережжя й білоруських земель за поділами Речі Посполитої медаль із висловом Катерини II: «Я повернула те, що було відірване».
У складі Російської імперії наддніпрянські українці опинилися в політичній системі, життя якої суттєво відрізнялося від звичних їм умов. Російська імперія була великим територіальним об’єднанням, що складалося із центру та підвладних територій, заселених різними народами. Вона мала централізовану систему управління на чолі з імператором.
З метою прискорення колонізації українських земель царський уряд поширив на територію України адміністративно - територіального устрою Російської імперії. Територія України ділилася на генерал-губернаторства, що складалися з губерній. Губернії, в свою чергу, ділилися на повіти. Новий територіальний устрій не враховував історичних традицій адміністративного устрою українських земель.
Найстараннішими провідниками царської колонізаторської політики в Україні були київський генерал - губернатор граф Д. Бібіков, малоросійський (харківський) - князь М. Долгоруков та новоросійський - граф М. Воронцов.
Практична робота
Заповніть таблицю, використовуючи карту
Національне та соціальне становище українського населення
Регіони України, що склались історично, різнилися не тільки за адміністративним устроєм, а й за етнічним складом.
Населення Наддніпрянської України наприкінці XVIII ст.
Практична робота
1. Якою була чисельність населення Наддніпрянської України наприкінці
XVIII ст.?
2. Який із регіонів українських земель мав найбільшу площу?
3. Який із регіонів українських земель був найбільше заселений, а який — найменше?
4. У якому регіоні була найменша кількість українців у складі населення? Якими причинами це обумовлювалося?
Серед національних меншин значну частку становили євреї, для яких наприкінці XVIII ст. було запроваджено «смугу осілості».
«Смуга осілості» — територія компактного проживання євреїв, що існувала в Росії в 1791—1917 рр., за межами якої їм було заборонено селитися.
«Смуга осілості» запроваджувалася з метою запобігання проникненню євреїв у великоруські губернії й захисту російського підприємництва від єврейської конкуренції. Це було практичним порушенням важливого природного права людини на вільний вибір місця проживання.
Правобережна Україна
Після приєднання Правобережжя російський уряд підтвердив усі права польських землевласників. Польські пани часто здавали маєтки в оренду євреям або наймали їх управителями. Унаслідок цього зростала ворожість селян-кріпаків саме до орендарів та управителів, яких вони вважали винними в усіх своїх кривдах. Поляків і російську владу це влаштовувало, і вони інколи цілеспрямовано налаштовували два пригноблені народи один проти одного.
Південна Україна і Крим
Південна Україна серед інших земель, приєднаних до Російської імперії наприкінці XVIII ст., була найпривабливішим регіоном. Величезні незаселені території родючих причорноморських степів відкривали можливості колонізації краю. Унаслідок становлення індустріального суспільства в західноєвропейських країнах, збільшення попиту на зерно та інші сільськогосподарські продукти Південь міг стати головним їх постачальником. Імперський уряд різними пільгами заохочував переселятися сюди селян та іноземних колоністів.
Протягом першої половини XIX ст. кількість населення губерній Півдня зросла вдвічі й у 1851 р. налічувала 2,3 млн осіб. Унаслідок переселенських процесів етнічний склад Півдня був досить різноманітним. Українці становили близько 74 %, росіяни — 12 %, молдавани — 9 %. Серед інших народів, які заселяли Південь, були серби, поляки, німці, болгари, угорці, євреї, греки та інші.
Основу населення Південної України складали переселенці з європейських країн, вільні селяни, відставні солдати.
На Кримському півострові відбувалися зміни у складі населення, пов’язані з наміром Російської імперії витіснити із цих земель кримських татар та інші народи Криму й замінити їх російськими переселенцями, що почав реалізовуватися після приєднання цього регіону. У результаті тисячі татар, особливо ті, що жили поряд із портами, розпродали за безцінь свої землі й господарство та втекли до турецьких володінь
Зрівнявши 1835р. козацьку старшину у правах з російським дворянством, самодержавство прихилило на свій бік ту частину українського суспільства, яка у XVIII ст. виступала головним речником і поборником національної державності.
Українці в усіх губерніях являли собою здебільшого селянську націю з мало чисельною верствою духовної та світської інтелігенції.
Імперська колонізаторська політика щодо України
У Російській імперії стосовно українців вважали «малоросами», які належали до єдиного «великоруського народу».
Політика ігнорування національних особливостей як українців, так і інших підкорених народів, а також наявність в імперії російського народу, що становив більшість її населення, обумовлювали здійснення русифікації всіх сфер суспільного життя.
Русифікація — сукупність дій та заходів російського уряду, спрямованих на звуження й витіснення на другорядні ролі національних мов, культур, історії та одночасне висунення на провідні позиції російської мови, культури та історії.
У Наддніпрянщині русифікація була спрямована на викорінення наявних відмінностей між «малоросами» й «великоросами». Українці потерпали від того, що їм прищеплювали комплекс меншовартості порівняно зі «старшими братами» — росіянами. Унаслідок цього збереження власної мови, культури та історії ставало для українців питанням виживання як нації.
Внутрішня політика російського самодержавства була спрямована на встановлення контролю над усіма сферами існування українського суспільства. Царське законодавство змінювало землекористування, становище станів, діяльність місцевих адміністрацій. Особливістю цієї політики було те, що цивільна влада, спираючись на військову силу, проводила русифікацію системи освіти, запроваджувала кріпацтво, общинну систему відносин на селі, утверджуючи тим самим воєнно - феодальний деспотизм. Особливою формою колонізаторської політики Росії стало запровадження генерал - губернаторств, підпорядкованих безпосередньо імператору, що дозволяло встановити всеосяжний контроль над життям краю. Губернське правління здійснювалося за участю станових дворянських органів - повітових та губернських зборів, очолюваних представниками дворянства. На відміну від центральних російських губерній, на українських землях судді та чиновники не обирались, а призначалися із росіян.
Домашнє завдання: прочитати параграф 2, виконати тестові завдання та надіслати до 20.09 на ел. адресу hanum24@ukr.net
1. Вкажіть, які регіони України увійшли до складу Російської імперії наприкінці XVIII ст.:
А Південна Україна, Галичина, Правобережна Україна;
Б Слобожанщина, Правобережна Україна, Лівобережна Україна, Південна Україна;
В Галичина, Буковина, Закарпаття;
Г Лівобережна Україна, Закарпаття, Правобережна Україна
2. Визначте характерні риси адміністративно - територіального устрою та регіонального розподілу українських земель у складі Російської імперії:
А територія України розподілилася на три генерал- губернаторства та дев’ять губерній;
Б територія України розподілилася на воєводства
В українські землі мали відмінний від іншої території Російської імперії
територіально - адміністративний устрій;
Г територія України розподілилася на полки та сотні
3. Яка територія України вважалася найбільш українською за етнічним складом:
А Правобережжя;
Б Лівобережжя;
В Слобожанщина;
Г Буковина
4.Територія компактного проживання євреїв, що існувала в Російській імперії, за межами якої їм було заборонено селитися називалася:
А повіт;
Б губернія;
В «смуга осілості»
Г поселення
5. До складу якої губернії та генерал-губернаторства входило місто Єлисаветград в першій половині XIX століття?
06.09.22
Доброго дня!
Ми розпочинаємо з вами вивчення другого етапу Нової історії України. Протягом навчального року ми будемо вивчати події, що відбувалися на території України з кінця XVIII ст. до початку XX ст.
Перегляньте відео за посиланням і дайте письмові відповіді на запитання
https://www.youtube.com/watch?v=8DRmirSmMJY
1. Як дослідники називали XІX ст.?
2. До складу яких держав входили українські землі з кінця XVIII ст. до початку XX ст.?
3. Що було головним змістом історичних подій, що відбувалися В Україні в XІX ст.?
4. Які три стадії національного відродження відбувалися в Україні з кінця XVIII ст.до початку XX ст.?
5. Дайте письмове визначення понять:
«нація» -
« національне відродження»-
Діти!
Ваші письмові відповіді чекаю на ел. адресу hanum24@ukr.net
до 12 вересня. Не забувайте вказувати своє прізвище та ім'я!
9-А,9-БДоброго дня шановні учні!До вашої уваги. Контрольна робота за ІІ семестрПідсумкова робота за ІІ семестрЗ історії України 9 клас
І.
1. «Зоря Галицька» - це
«Русалка Дністровая» - це
2. Народовці – це
Москвофіли – це
Громадівці – це
Народники - це
ІІ
1..Дайте визначення вислову «збройне повстання».
2. Що ви знаєте про «Руську трійцю»?
3. Назвіть по 2 відомих українських діячів культури
з образотворчого мистецтва, літератури, музики, архітектури,
скульптури та ін..
ІІІ.
1. Яким був вплив реформ Марії-Терези та Йосифа
ІІ на економічне життя західноукраїнських земель?
2. Назвіть особливості революції 1848 р. на Буковині
та Закарпатті.
3. Яку роль відіграв у громадсько-політичному русі на
українських землях ХІХ ст.. «Валуєвський циркуляр» та
«Емський указ»?
IV.
1. Чи можна вважати, що Головна руська Рада очолила
І рівень
Виберіть правильну відповідь
1.Яке щоденне періодичне видання було започатковане в роки революції 1905-1907рр.?
А) «Рада»; Б) «Основа»; В) «Зоря Галицька»; Г) «Громада».
2.Яка форма монополій була найбільш поширеною в Наддніпрянській Україні на початку ХХ ст. ?
А)картель; Б)концерн; В)синдикат; Г)трест.
3.Які суспільні верстви стали рушійними силами в піднесенні національного руху в Західній Україні на початку ХХ ст. ?
А)селяни, міщани, духовенство; Б)селяни, духовенство, шляхта; В)інтелігенція, духовенство, студентство; Г)робітники, інтелігенція, шляхта.
ІІ рівень
1.Дайте визначення поняттю.
Монополія – це…
2.Упізнай особу за описом.
Митрополит Української греко-католицької церкви, підтримував ті політичні сили на західноукраїнських землях, які відстоювали їхній автономний статус у 1900-1920рр.
3.Встановіть послідовність подій, вказавши роки цих подій.
Ø Створення першої політичної партії у Наддніпрянщині;
Ø Створення першої «Просвіти» у Наддніпрянщині;
Ø Створення товариства «Пласт».
ІІІ рівень
Заповніть пропуски у тексті.
Першою політичною партією у Наддніпрянщині стала …….., заснована у …..році. На західноукраїнських землях перша політична партія з’явилась у ….. і мала назву ….. Єдиною політичною партією, що стояла на позиціях самостійності України була ……. , яку очолював ……
Назвіть не менше двох наслідків Столипінської аграрної реформи.
ІV рівень
Проаналізуйте результати діяльності українських парламентських громад у Державних думах.
І рівень. Виберіть одну правильну відповідь. ...............................................................
1. Яка з наведених територій не входила до складу Австрійської імперії у ІІ пол. ХІХ ст.?:
а) Закарпаття; б) Східна Галичина; в) Лівобережжя; г) Північна Буковина.
2. Населення західноукраїнських земель в складі Австрійської імперії у ІІ пол. ХІХ ст. складало близько:
а) 2 млн. чол.; б) 3 млн. чол.; в) 4 млн. чол.; г) 3,5 млн. чол..
3. До основних причин трудової еміграції українців з Австрійської імперії у ІІ пол. ХІХ ст. належить:
а) хронічний голод; б) малоземелля селян; в) вірні варіанти відповідей «а», «б», «г»; г) великі податки
4. Українська національно-демократична партія виникла у: а) 1880 р.; б) 1890 р.; в) 1900 р.; г) 1899 р.
5. У Галичині засновано українське національно-культурне товариство «Просвіта» в:
а) 1878 р.; б) 1868 р.; в)1886 р.; г) 1887 р.
6. Одним із лідерів Русько-української радикальної партії був:
а) Т. Окуневський; б) М. Ганкевич; в) І. Франко; г) С. Вітик
7. До якої із зазначених країн населення західноукраїнських регіонів виїздили на постійне проживання
у ІІ пол. ХІХ – поч. ХХ ст.: а) Данія; б) Німеччина; в) Росія; г) Бразилія.
8. У Закарпатті, залежність селян від панщини скасована законом, прийнятий угорським сеймом 18 березня.:
а) 1849 р.; б) 1851 р.; в) 1853 р.; г) 1848 р.
ІІ. Установити відповідність:
9. Установіть відповідність, утворивши логічні пари: «автор – художній твір».
а) сервітут | 1) відробіткова рента, одна з форм земельної ренти |
б) Л. Кобилиця | 2) обмежене право користування землею |
в) панщина | 3) історико-географічний край на південному заході сучасної України у Цетральній Європі. |
г) Закарпаття | 4) керівник селянського руху на Буковині 1840-х рр. |
| 5) історична область у західній Україні та південно-східній Польщі |
Відповідь: а) - ; б) - ; в) - ; г) -
ІІІ рівень. Дайте визначення поняттям:
10. Еміграція — це …………………………………………………………………………………..........
………………………………………………………………………………………………………............
........................................................................................................................................................................
11. Народовці — це …………………………………………………………………….............................
…………………………………………………………………………………………………………........
.......................................................................................................................................................................
ІV. Дайте стислу відповідь на запитання.
12. Вкажіть основні причини та мету селянської реформи 1848 р. в Австрійській імперії.
Завдання з вибором однієї вірної відповіді (1 бал)
1. Укажіть хронологічні рамки Кримської (Східної) війни.
А. 1853-1856; Б. 1830-1831; В. 1863-1864; Г. 1812-1815
2. Підписанням якого договору завершилася Кримська війна?
А. Утрехтська унія; Б. Паризький мир; В. Емський указ; Г. «Положення» Олександра ІІ
3. Укажіть назву селянського руху, що розпочався у 1855 році та охопив територію Київської губернії.
А. «у Таврію за волею»; Б. «Хлопомани»; В. «Київська козаччина»; Г. Земський рух
4. У якому році було підписано Валуєвський циркуляр?
А. 1828; Б. 1895; В. 1857; Г. 1863
5. Яка територія України дістала назву «український П’ємонт»?
А. Слобожанщина; Б. Галичина; В. Наддніпрянська Україна; Г. Південна Україна
ІІ рівень
Розкрийте запропоновані поняття (2 бала)
6. Клерикалізм - _________________________________________________
7. Монополія - __________________________________________________
ІІІ рівень
8. Розставте події в хронологічному порядку (3 бала)
1. Польське повстання
2. Емський указ
3. Створення журналу «Основа»
4. Військова реформа Олександра ІІ
9. З’єднайте події та роки в яких вони відбулися (3 бала)
1. Скасування кріпосного права А. 1874
2. Земська реформа Б. 1864
3. Реформа міського самоврядування В. 1863
4. Військова реформа Г. 1861
Д. 1870
IV рівень
Розкрийте запропоновані питання
10. Проаналізуйте вплив реформ на різні верстви населення України (4 бали)
11. Охарактеризуйте український національний рух 60-х – 90-х рр. ХІХ ст. (5 балів)
Завдання з вибором однієї вірної відповіді (1 бал)
1. Укажіть хронологічні рамки Кримської (Східної) війни.
А. 1853-1856; Б. 1830-1831; В. 1863-1864; Г. 1812-1815
2. Підписанням якого договору завершилася Кримська війна?
А. Утрехтська унія; Б. Паризький мир; В. Емський указ; Г. «Положення» Олександра ІІ
3. Укажіть назву селянського руху, що розпочався у 1855 році та охопив територію Київської губернії.
А. «у Таврію за волею»; Б. «Хлопомани»; В. «Київська козаччина»; Г. Земський рух
4. У якому році було підписано Валуєвський циркуляр?
А. 1828; Б. 1895; В. 1857; Г. 1863
5. Яка територія України дістала назву «український П’ємонт»?
А. Слобожанщина; Б. Галичина; В. Наддніпрянська Україна; Г. Південна Україна
ІІ рівень
Розкрийте запропоновані поняття (2 бала)
6. Клерикалізм - _________________________________________________
7. Монополія - __________________________________________________
ІІІ рівень
8. Розставте події в хронологічному порядку (3 бала)
1. Польське повстання
2. Емський указ
3. Створення журналу «Основа»
4. Військова реформа Олександра ІІ
9. З’єднайте події та роки в яких вони відбулися (3 бала)
1. Скасування кріпосного права А. 1874
2. Земська реформа Б. 1864
3. Реформа міського самоврядування В. 1863
4. Військова реформа Г. 1861
Д. 1870
IV рівень
Розкрийте запропоновані питання
10. Проаналізуйте вплив реформ на різні верстви населення України (4 бали)
11. Охарактеризуйте український національний рух 60-х – 90-х рр. ХІХ ст. (5 балів)
Комментарии
Отправить комментарий