9 клас Українська мова (інд. заняття)2022-2023

 

27.05.2022

Тема.Розділові знаки при прямій мові та діалозі

Перегляньте відео з теми:


Виконайте завдання за посиланням:

https://learningapps.org/4013334

13.05.2022

Тема. Розділові знаки в складнопідрядному реченні

Перегляньте відео з теми:


Виконайте завдання за посиланням:

https://learningapps.org/2994819

29.04.2022

Тема. Розділові знаки в синтаксичних конструкціях зі вставними словами

Перегляньте відео з теми:


Вставним є слова (словосполучення, речення), які граматично не пов*язані з членами речення і виражають ставлення мовця до висловленого, його оцінку, характеризують спосіб оформлення думки тощо. Вставні слова не несуть нової інформації, а лише певним чином оцінюють, уточнюють основне повідомлення: Ти на мене пилинці не дозволила б, мабуть, упасти.

Вставні конструкції не є членами речення.

02

03

Вставні слова, словосполучення і речення вимовляються зниженим тоном, у прискореному темпі. Перед ними і після них робиться пауза. На письмі вставні слова, словосполучення і речення, як правило, виділяються комами.

Значення, які властиві вставним словам, можуть виражатися і цілими реченнями . До основного речення вставне речення приєднується за допомогою сполучника або без нього. Вставні слова (словосполучення, речення) вживаються в різних стилях мови. У науковому та публіцистичному здебільшого вживаються ті з них, що вказують на порядок висловлення думки, джерело інформації, достовірність висловленого тощо.

 

ГРУПИ ВСТАВНИХ СЛІВ І СПОЛУЧЕНЬ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ

 

ЩО ВИРАЖАЮТЬ

ВСТАВНІ СЛОВА

ПРИКЛАДИ

1. Упевненість, невпевненість, сумнів, передбачення тощо

Безумовно, безперечно, без сумніву, дійсно, звичайно, правда, певна річ,здається, певно, мабуть, видно, може, може бути, очевидно тощо

І я був неправий, звичайно.

2. Емоційну оцінку повідомлюваного (радість, задоволення, жаль, здивування, незадоволення тощо)

На  радість, на щастя, на жаль, як на біду, як навмисне, на сором, дивна річ тощо

Шкода, ми втрачаємо прекрасного солдата.

3. Оцінку фактів з погляду їх звичайності

Як водиться, як завжди, було, бувало тощо

Отак, бува, німі вітри ячать, гойдаючи небес ясну колиску.

4. Вказівку на зв*язок думок, послідовність викладу

По-перше, по-друге, нарешті, зрештою, інакше кажучи, наприклад, проте, однак, навпаки, отже, таким чином, значить, виходить тощо

Ніжність, наприклад, описати математично неможливо.

5. Вказівку на способи оформлення думок, на експресивний характер висловлювання

Словом, правду кажучи, сказати правду, признатися по правді, ніде правди діти, грубо висловлюючись тощо

Хоч, правду кажучи, юнак у душі не вважав спів за професію.

6. Вказівку на джерело повідомлення

З погляду, на думку, за повідомленням, як кажуть, каже, мовляв, як відомо, як указано, по-твоєму, по-моєму, по-вашому тощо

На його думку, ситуація набуває загрозливого характеру.

7. Активізацію уваги слухача або читача

Знаєте, вірите, уявіть собі, зверніть увагу, зрозумійте тощо

А завтра ж у мене, знаєш, важливі справи в місті.

Тренувальні вправи

04Прочитайте . Знайдіть речення зі вставними  словами

1. Напевно, день і ніч дивився б кіно.

2. Минуло, по суті, зовсім небагато часу, і людина здобула крила, піднялася в повітря, перетнула океани.

3. Відомо, що розвитку творчих здібностей, безумовно, сприяють різні умови.

4. І ти завжди, я сподіваюсь, будеш чесною людиною, якій можна довірити найважливішу таємницю.

5. Ти, мабуть, у світі нічого не боїшся.

6. Ф якщо він хизується, що йому, мовляв, байдуже, то кривить душею, маскує невгасимий внутрішній біль.

7. Художня кінематографія існує, як відомо, на базі літератури, кінодраматургії, отже, висока якість фільмів обумовлюється передусім творчою повноцінністю сценаріїв.

8. Пісня, здавалося, бриніла вже в ньому.

9. Кажуть, дні на полі - хліб у коморі.

 

Творче завдання

 

05Складіть чотири пари речень, щоб в одних слова

- кажуть,

- чуєте,

- виходить,

- здавалося

були вставними, а в інших ці самі слова виступали в ролі членів речення.

 

06Відновіть деформований зміст виловлювання, уставивши в нього найбільш вдалі вставні конструкції з дужок. Поясніть свій вибір

1. У чених дуже цікавить, чому немає гранітної оболонки на дні океанів.

2. (а-Може, б-можливо, в-мабуть) вона була розірвана у ті часи, коли величезний праматерик , з якого утворилися всі сучасні материки, розповзався по поверхні Землі.

3. А (а-Може, б-можливо, в-мабуть), (а-як уважають деякі дослідники, б-на думку деяких дослідників,в-як думають деякі дослідники, г-як здається деяким дослідникам), якимсь небесним тілом, силами тяжіння від Землі було відірвано чималий шмат її поверхні й з нього утворився супутник Землі Місяць?

4. (а-Може, б-можливо, в-мабуть), були й інші якісь причини. (а-та так чи інакше,б- інакше кажучи, в-іншими словами), гранітної оболонки на дні океанів немає.

5. Тут лежать базальти.

2.
 
3.
 
4.
 
07
08
09
10

Перепишіть речення, розставте правильно розділові знаки. Виділіть вставні слова, визначте, на яке значення вони вказують

 

1. Може то птахи приносять на своїх крилах весну?

2. На жаль ми не мали можливості знайти для її тітки квартиру десь ближче.

3. На моє щастя на материні прохання ніхто не зважає.

4. Здавалося він не чув нічого.

5. Можливо блискавиць крило ці горді коси заплело ?

6. Напевно там водилися й гадюки.

7. Безперечно вам усе тут незнайоме дивне я знаю.

8. Кажуть нібито ці дроти тягнуться від самих Карпат аж до Чорного моря.

9. З Олександрівська з Хортиці поет як

10. гадають поїхав до села Покровського.

 

 

 

 

Відновіть речення, уставляючи пропущені слова з довідки. Які з них є вставними, а які - членами речення

1. ... вершина наша.

2. І ... ще одна порада: ніколи не читай на сонці.

3. ... математична пам'ять у нього була розвинута надзвичайно.

4. ... можна говорити про те, що чим більше щирість і безпосередність звучить у поетичному рядку, тим більшу довіру і пошану викликає він у людей.

5. А мені ... просто хочеться щастя, тугого, солодкого, як шоколад.

6. Цього року Україні ... бути з великим хлібом.

 

ДОВІДКА: а- може,б-  і ось нарешті, в-взагалі, г- нарешті.

1)
а
б
в
г
2)
а
б
в
г
3)
а
б
в
г
4)
а
б
в
г
5)
а
б
в
г
6)
а
б
в
г

12Подумайте і дайте відповіді на запитання

1. Що таке вставні слова?

2. Назвіть групи вставних слів і словосполучень слів за значенням?

3. Чи є членами речення вставні слова і словосполучення слів?

4. Наведіть приклади пар речень, де в одному б вставне слово було членом речення, а в іншому - вставним словом.

5. Які інтонаційні особливості мають речення зі вставними словами? Наведіть приклади.

 

13Лінгвістична розминка

1. Продовжіть ряд вставних слів, що виражають упевненість: безумовно, справді, природно...

2. Назвіть вставні слова, що виражають емоційне ставлення мовця до змісту повідомлюваного.

3. Доберіть синонім до вставного слова мабуть. Що виражають ці вставні слова? Продовжіть ряд поданих вставних слів.

4. Доберіть антонім до вставного слова як на біду. Що виражають ці вставні слова? Продовжіть ряд поданих вставних слів.

5. Назвіть вставні слова, що виражають послідовність викладу думок, висновок, результат думки, зв'язок з попередньою думко

15.04.2022

Тема. Відокремлені додатки

Перегляньте відео з теми:






Вправа1. Складіть за змістом речень кожної пари одне речення з відокремленими додатками. Відокремлені додатки підкресліть, поясніть їхню роль у реченнях.

         1. За своє військове життя Іван Сірко брав участь у п’ятдесяти  п’яти битвах. Лише в одній битві Іван Сірко зазнав поразки. 2. Учні дев’ятих класів склали успішно екзамен з української мови. Учні одинадцятих класів погано склали іспит з української мови. 3. Цього року рясно вродили всі плодові дерева. Найкращий урожай цього року дали вишні.

Вправа2. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть відокремлені додатки разом зі словами, за допомогою яких вони приєдну­ ються.

         1. Хто окрім тебе любий допоможе схололу душу нині пробудить?                   (М.Воробей). 2. А я не знаю нічого ніжнішого окрім берези (Леся Українка).  3. Ця несподівана зустріч зворушила всіх особливо дітей (В. Минко). 4. Там замість житечка в теплеє літечко терен зацвів (Г.Чупринка). 5. У хліві крім ластів’ячого гнізда під кроквою нічого не було (Гр. Тютюнник). 6. А тепер замість крила парусника Тоня й Віталій бачать вдалині посеред затоки темну непорушну гору якусь (О. Гончар). 7. Ягід навколо особливо дикої малини була сила-силенна (В.Донченко). 8. За винятком баби Оришки малий Чіпка нікого не любив (Панас Мирний).

Вправа 3.Продовжіть речення, щоб утворилися речення з відокремленими додатками.З'ясуйте, які значення вони мають.

         1.На поле вийшли всі…2.Сад зацвів…3.Усім можна поступитися    в житті… 4.Можна все зрозуміти…

 01.04.2022

Тема. Відокремлені означення

Перегляньте відео з теми:


Означення відокремлюють, якщо вони:

ü  стосуються члена речення, вираженого особовим займенником: Як вона там, бідолашна? (М. Стельмах):

ü  стоять після означуваного слова-іменника, особливо якщо перед ним уже € означення: В небі, чистім і прозорім, сонце сяє (М. Рильський ). Пік мороз в ту сніжну зиму, довгу і сувору (Д.Луценко);

ü  виражені дієприкметниковим зворотом, що стоїть після означуваного слова: Ще спить земля, укутана снігами (Д.Луценко):

ü  виражені дієприкметниковим зворотом або одиничним дієприкметником, що стоїть перед означуваним словом, але має обставинно-причинове значення: Скуті кригою страшною, сплять озера і гаї (Олександр Олесь). Здивований, хлопець постояв ще трохи, а потім рушив (Є. Гуцало).

 

Поширені означення, виражені дієприкметниковими зворотами, що стоять перед означуваним іменником і не мають додаткових обставинних відтінків значення, не відокремлюють: Стоять налиті сонцем дні (М. Луків).

Якщо поширене чи непоширене означення відірване від означуваного слова іншими членами речення, його відокремлюємо незалежно 

     Творче моделювання

Із поданих пар простих речень за зразком змоделювати речення, ускладнені відокремленими означеннями. Указати на умови відокремлення.

ЗразокЗаходимо до напівосвітленого храму. Храм сповнений музикою органа (О. Балабко).  Заходимо до напівосвітленого храму, сповненого музикою органа.

1. Чорний верх робив поставу княгині Ольги врочистою і стрункою. Цей верх був розшитий білими перлами (Р. Іванченко). 2. Нині ця пам’ятка нашої культури ХІ століття зберігається в приміщенні національної бібліотеки Франції. Ця пам’ятка названа Реймським євангелієм (О. Балабко). 3. Чарувала думку поета краса придунайських просторів із скіфськими могилами, гаями. Ці могили, гаї були вкриті пізньою осінньою позолотою (І. Пільгук). 4. Це старовинне козацьке полкове місто Переяслав тепер було зруйноване, занедбане. Місто Переяслав було колись красиве й горде (Д. Чуб). 5. Олександр Вертинський став виразником музичного обличчя Парижа 20х - початку 30х років, співаком. Співак був популярним у всій Європі (О. Балабко).

18.03.2022

ТЕМА .  ПОНЯТТЯ ПРО ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ЇХ ВИДИ.

Перегляньте відео з теми:


Кома при однорідних членах реченняРозділові знаки при однорідних членах речення

Кома ставитьсяКома НЕ ставиться
Між однорідними членами речення (непоширеними і поширеними) звичайно ставимо коми. Причому повторюваний сполучник на постановку розділових знаків не впливає: Я живу, і борюсь, і творю для людей. (В. Забаштанський.)Не ставиться кома між двома однорідними членами речення, якщо вони з’єднані одиничним сполучником і(й), та (=і), або, чи: На розпутті кобзар сидить та на кобзі грає. (Т. Шевченко.)
Увага! Якщо та вжито в значенні але, то кома ставиться: Тече вода в синє море, та [але] не витікає. (Т. Шевченко.)
Не ставиться кома і між двома непоширеними однорідними членами речення, з’єднаними повторюваним сполучником і... і, ні... ні, якщо це стійкий вислів на зразок: і сміх і гріх, і сяк і так, і вдень і вночі, ні вдень ні вночі, ні світ ні зоря, ні се ні те, ні сіло ні впало, ні живий ні мертвий, ні пуху ні пера, ні в тин ні в ворота, ні за що ні про що, ні слуху ні духу тощо: Світ який — ні краю ні кінця! (В. Симоненко.)
Ставиться тире
Між двома однорідними членами речення ставиться тире, якщо другий член протиставляється першому (перед ним можна встановити сполучник а, але), виражає причину, наслідок, доповнення, раптову зміну подій:
1. Хай вітер в вічі, умри — [але] не стій! (М. Бажан.)
2. Було колись — [та] минулося, не вернеться знову. (Т. Шевченко.)
Ставиться крапка з комою
Іноді між значно поширеними або далекими за змістом однорідними членами ставлять крапку з комою: Сидить батько кінець стола, на руки схилився; не дивиться на світ божий; тяжко зажурився. (Т. Шевченко.)

Знайдіть однорідні члени речення і поставте між ними розділові знаки. Підкресліть однорідні члени відповідно до їх синтаксичної ролі.

1.Хай віщі тривожні дзвони  веселі троїсті музики  бандури і горді сурми у кожному серці живуть! (JI. Костенко ). 2.Любов  жертва і посвята тебе до слави доведуть ( С. Горлач ). 3.В оркестрі року літо і зима  весна і осінь   сольні інструменти (О. Білаш).4. В небі жайворонки в’ються заливаються  сміються
а згори сипле та й сипле  витрушує душу з дзвіночків  струже
срібні дошки і свердлить крицю плаче  голосить і сіє регіт на дрібне сито (М. Коцюбинський). 5.Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м ’яку весе­лу сиву воду… (О. Довженко).
6.Тихі сосни мудро й величаво серед світу білого стоять (Г. Чубач).
7.Споконвіку  з прадавніх-давен ко­жен живучий має не зрівняне ні з чим джерельне чародійство — мо­лодість (М. Сингаївський ).

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Сімейна форма 5 клас

Сімейна форма 6 клас

Сімейна форма 7 клас