9 клас Всесвітня Історія дистанційне навчання 2019/2021
05.10.2021
Наполеонівські війни та їх наслідки
ЗА ЦИМ ПАРАГРАФОМ ВИ ЗМОЖЕТЕ:
з'ясувати особливості війн Франції періоду Консульства; визначити характерні риси наполеонівських війн у період Першої імперії; дізнатися, як відбулося вторгнення Наполеона до Російської імперії та які наслідки воно мало для Франції.
ПРИГАДАЙТЕ
1. Який характер мали війни, що вела Франція на початку революції? Чому?
2. Американський історик міжнародних відносин Дж. Рей так висловився щодо ідеалів Великої французької революції кінця XVIII ст.: «Революція стала експансіоністською. Французи були переконані, що їхні ідеали занадто добрі й занадто важливі, щоб обмежувати їх прояв однією державою». Поясніть, як це відображалося в зовнішньополітичному курсі Франції періоду революції. 3. Яку роль відігравав Наполеон Бонапарт у реалізації експансіоністського напрямку Франції на міжнародній арені?
1 ВІЙНИ ПЕРІОДУ КОНСУЛЬСТВА.
У зовнішньополітичній діяльності Наполеона в період Консульства важливе місце посідала боротьба з другою антифранцузькою коаліцією (1798—1801 рр.), прагнення збільшити підвладні французам території і, використовуючи їхні ресурси, знищити свого головного супротивника — Велику Британію. Війна з другою коаліцією завершилася блискучою перемогою Наполеона. Стрімко й неочікувано для австрійців перейшовши Альпи, 14 червня 1800 р. він ущент розгромив їх під селищем Маренго. За підписаним 1801 р. Люневільським миром Австрію було витіснено з Італії, і вона погодилася визнати кордони Франції за лівим берегом Рейну. За Ам’єнським миром із Великою Британією Франція повернула свої володіння у Вест-Індії, але залишила Єгипет. У війні встановився тимчасовий перепочинок, але через рік бойові дії відновилися. У союзі з Наполеоном виступала Іспанія, за допомогою флоту якої він збирався підкорити Велику Британію. У 1802 р. Франція захопила П’ємонт в Італії, а в 1803 р. підкорила Швейцарію.
Наполеонівські війни, які розпочалися в Європі в період Консульства, хронологічно продовжували війни Великої французької революції кінця XVIII ст., проте відрізнялися за своїм спрямуванням. Незважаючи на загарбницький характер, вони сприяли поширенню революційних ідей та руйнуванню «старого порядку». Воєнні дії велися в інтересах французької буржуазії, яка прагнула закріпити свою перевагу в континентальній Європі. Головними противниками Франції в наполеонівських війнах були Велика Британія, Австрія та Росія.
Наполеонівські війни — війни, що вела Франція та її союзники в періоди Консульства (1799—1804 рр.) та Імперії Наполеона І Бонапарта (1804—1814, 1815 рр.) проти коаліцій європейських держав.
2 ВІЙНИ ПЕРІОДУ ПЕРШОЇ ІМПЕРІЇ.
У серпні 1805 р. сформувалася третя антифранцузька коаліція. На відміну від попередніх, своєю метою вона проголосила не боротьбу з революційною Францією, а опір загарбницькій політиці Наполеона І. Імператор, у свою чергу, збирався завдати головного удару Великій Британії. Для цього він готував велику армію. Однак спочатку Наполеон вирішив вивести із гри Австрію і рушив туди зі своїми основними силами.
АНТИФРАНЦУЗЬКІ КОАЛІЦІЇ 1792—1815 рр.
Коаліція | Період існування | Держави-учасниці |
Перша | 1792—1797 рр. | Австрія, Пруссія, Велика Британія, Голландія, Іспанія, Португалія, Неаполітанське королівство, Сардинія, Папська держава |
Друга | 1798—1801 рр. | Австрія, Велика Британія, Росія, Османська імперія. Неаполітанське королівство, Португалія |
Третя | 1805 р. | Австрія, Велика Британія, Росія, Неаполітанське королівство, Швеція |
Четверта | 1806—1807 рр. | Велика Британія, Росія, Пруссія, Саксонія |
П'ята | 1809 р. | Австрія, Велика Британія |
Шоста | 1813—1814 рр. | Австрія, Велика Британія, Росія, Пруссія, Швеція, Іспанія, Португалія |
Сьома | 1815 р. | Австрія, Велика Британія, Росія, Пруссія, Голландія, Швеція, Іспанія, Португалія |
Трафальгарська битва. Художник Дж. Чемберс, 1805 р.
Капітуляція Ульма 20 жовтня 1805 р. Художник Ш. Тевенен, 1815 р.
ВТОРГНЕННЯ НАПОЛЕОНА ДО РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ.
Похід до Росії в червні 1812 р. розпочався для імператора невдало. Розгромити російські армії окремо, як планувалося, Наполеон не зміг, і біля Смоленська вони об’єдналися. Уникаючи вирішальної битви, командувач російської армії Михайло Кутузов заманював французів у глиб країни. 7 вересня 1812 р. під Бородіном відбулася битва, яку Наполеон вважав своєю перемогою, оскільки росіяни відступили й залишили Москву. Проте вона стала пасткою для французів. Зайнявши місто, Наполеон так і не дочекався від російського імператора підписання бажаного миру. Із настанням холодів він був змушений залишити спалену Москву й рушити спустошеним раніше шляхом додому. Переслідування російських військ, напади партизанів і нестерпні морози перетворили відступ французів на повільну загибель. Зрозумівши, що врятувати армію неможливо, Наполеон залишив її та повернувся до Парижа. Поразка французької армії в Росії стала вирішальним чинником, який призвів до краху Імперії Наполеона.
ЦІКАВІ ФАКТИ
Російську кампанію 1812 р. Наполеон називав «польською війною», оскільки більшість битв відбувалися на колишній польській території і її успіх неминуче порушив би питання відновлення Речі Посполитої. Дійсно, для місцевих жителів кордон, який перетнула «Велика армія» імператора, не так давно був історичним кордоном між Литвою та Польщею. Перед Наполеоном стояв вибір: заручитися підтримкою місцевого населення, звільнивши кріпаків й активізувавши австрійські настрої перспективою відновлення Речі Посполитої, або обмежитися суто військовою кампанією проти російського імператора. Він вирішив вибрати останнє — і заплатив за це величезну ціну.
Наполеон у палаючій Москві. Художник А. Адам, 1830 р.
ДОКУМЕНТИ РОЗПОВІДАЮТЬ
Зі спогадів французького генерала А. Жоміні про відступ наполеонівської армії з Росії в 1812 р.
Отже, у Смоленську надії не справдилися, і замість очікуваного достатку ми побачили лише сцени відчаю. У тих окремих бандах, що входили до Смоленська, важко було впізнати армію... Уже було залишено 200 гармат за відсутності коней. Розлад армії, до якого вона тепер дійшла, був викликаний відсутністю продовольства й тією обставиною, що вона складалася з 20 різних національностей... Вестфальці, саксонці, голландці, італійці, іспанці, португальці, поляки, навіть французи, перемішавшись між собою, йшли натовпом у 30—40 тис. осіб. Цей натовп нікому не підкорявся та думав лише про те, як здобути необхідне, щоб не померти від голоду й холоду. Якщо хтось унаслідок голоду або втоми відставав від свого підрозділу, то опинявся в цій дезорганізованій масі. Вона збільшувалася з кожним переходом, і врешті-решт, потрібно це визнати, поступово втягнула в себе всю армію...
Мета: скласти уявлення про основні досягнення науки і культури, літератури та мистецтва; виявити основна тенденції в їх розвитку; познайомитись з найбільш визначними науковими відкриттями періоду; формувати в учнів уміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал; виховувати дух поваги до здобутків світової культури.
Прошу переглянути відеоуроки за посиланням:
Natasha.belinsha86@gmail.com
Рік | Подія |
Мета: встановлювати хронологічну послідовність подій; схарактеризувати політику Великої Британії щодо Індії; діяльність ІНК; висвітлювати наслідки британського володарювання в Індії; розкривати причини піднесення національно-визвольного руху Індії, його особливості; описувати повстання сипаїв у другій половині ХІХ ст.; висловлювати власне судження щодо впливу Великої Британії на розвиток індійського суспільства; застосовувати й пояснювати на прикладах терміни та поняття.
Тип уроку: комбінований
Поняття: «Ост-Індська компанія», «генерал-губернатор», «Варни», «касти», «іслам», «сипаї», «Індійський національний конгрес» (ІНК).
Основні дати:
1857–1859 рр. — повстання сипаїв;
1858 р. — розпуск Ост-Індської компанії;
1876 р. — прийняття королевою Вікторією титулу «імператриці Індії»; грудень 1885 р. — створення Індійського національного конгресу (ІНК).
Історичні особистості: Джхансі Лакшмі-Бай, Ахмад-шах, Б. Тілак.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
- встановлювати хронологічну послідовність подій;
- характеризувати політику Великої Британії щодо Індії;
- висвітлювати наслідки британського володарювання в Індії;
- описувати повстання сипаїв у другій половині ХІХ ст.;
- характеризувати діяльність Індійського Національного Конгресу (ІНК);
- застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
1.Як ви розумієте поняття «колоніальна система» та «національно-визвольний рух»?
2. Чому європейцям вдалося не тільки налагодити торгові відносини з Індією, але й перетворити її на колонію?
3. Що вам відомо про особливості індійського суспільства?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вправа «Правда — неправда»
Зачитую невеличкий текст, де наводить неправдиві факти, перемежовуючи із реальними, після чого опитує учнів.
Більшість населення Індії сповідувало християнство. До підкорення англійцями Індія була роздроблена. Після завоювання Англією країною правила Пан-Американська компанія. Індію було перетворено на ринок збуту англійських товарів, що неодноразово викликало протест населення. Опозиційний англійській адміністрації рух очолила радикально-демократична партія, створена у 1885 р. для боротьби за надання Індії самоврядування.
1. Що з почутого вам видалося правдивим, а що — ні?
2. Чому ви зробили такий висновок?
3. Що потрібно зробити, щоб переконатися у правильності своєї думки чи, навпаки, помилковому судженні?
Представлення теми та очікуваних результатів.
IV. Вивчення нового матеріалу
Англійська колоніальна політика щодо Індії.
Кастове та релігійне розшарування індійського суспільства.
Актуалізація попередніх знань учнів.
Випереджальні завдання: повідомлення «Кастовий устрій індійського суспільства і його особливості» та «Релігійне розшарування індійського суспільства».
Активне слухання розповіді учителя зі складанням тезового плану розповіді.
1. Англійська Ост-Індська компанія, з XVII ст. вела боротьбу за панування на півострові і досягла відчутних успіхів.
2. Із 1784 р. в країні було запроваджене подвійне управління:
в Калькутті — генерал-губернатор (представляв англійську королеву), в Мадрасі та Бомбеї — губернатори, призначені компанією.
3. Панування феодально-поміщицької власності на землю та напівкріпосницької форми експлуатації селян (за оренду землі віддавали до 70 % урожаю).
4. Встановлення системи податкового збору на користь колонізаторів.
5. Грабіжницька політика компанії довела індійське село до розорення й голоду, через що неодноразово відбувалися повстання місцевого населення.
6. Розширення колоніальної імперії — один із головних напрямків англійської зовнішньої політики кінця XIX ст. Купівля у 1875 р. урядом Дізраелі у Єгипту контрольного пакету акцій Суецького каналу, відкрила англійському флотові найкоротший шлях до Індії та інших колоній.
7. У 1876 р. королева Вікторія прийняла титул імператриці Індії, а англійські колоніальні володіння почали офіційно іменуватися Британською імперією.
Індивідуальна робота з документом Т. Маколей про механізм пограбування Індії англійцями
«…Правилом… було відбирати гроші у будь-кого і будь-яким чином. Директори (Ост-Індської компанії) у своїх листах не радили і не схвалювали жодних злочинів: навпаки, усі ці листи сповнені прекрасними, милосердними правилами політики, тільки всі закінчуються вимогою: «Надішліть нам грошей; керуйте милостиво, але надсилайте більше грошей; будьте справедливі й помірковані, але надсилайте більше грошей». Більше, більше грошей, — ось девіз тієї влади, до рук якої доля кинула мільйони народів Індії. Цей девіз… пояснює… чому так мало уваги приділялося освіті народу… пояснює він і те, чому у країні таке тяжке становище, чому зникли її фабрики, чому зменшилася родючість ґрунту: фабрики її могли заважати метрополії, для підтримки ґрунту треба було витрачати багато грошей, на що компанія не могла зважитися…»
Завдання
1. Що являло собою індійське суспільство у давні часи та період середньовіччя?
2. Чи було воно соціально однорідним?
3. На які групи поділялося? За яким принципом відбувався цей поділ?
Повстання сипаїв
Формування історичного терміна «Сипаї»
Робота за алгоритмом:«хто» — наймане військо; «яке» — із збіднілих верств індійського населення; «де» — у британській армії; «коли» — середини ХІХст.
Складання таблиці «Повстання сипаїв»
Привід | Роззброєння та покарання військової частини сипаїв |
Учасники | Військові, селяни, ремісники, місцеві князі та поміщики |
Характер | Антиколоніальний, національно-визвольний |
Перебіг подій | Травень 1857 р. — початок повстання: захоплення повсталими Делі, Лакхнау, Канпура, Аллахабада та ін., встановлення там нових порядків: скасування податків, контроль над витратами; |
Причини поразки | Відсутність єдності серед повсталих; |
Наслідки | Створення спеціального міністерства у справах Індії; |
Діяльність індійського національного конгресу (ІНК)
Самостійна робота в парах за підручником
1. Охарактеризувати діяльність двох течій ІНК — поміркованих і лівих методом «Навчаючи — вчуся».
2. Скласти таблицю «Діяльність Індійського Національного конгресу».
«Помірні» | «Ліві» |
Парламентська боротьба: | Економічний бойкот. |
V. Закріплення знань учнів.
Бесіда
1.Яким чином позначилося на Індії колоніальне володарювання англійців?
2. Які соціальні верстви індійського населення брали участь у повстанні сипаїв? Що їх об’єднувало?
3. Коли і з якою метою було створено ІНК?
Повернення до завдання вправи «Правда — брехня»
Перевірка помилок у тексті.
Більшість населення Індії сповідувало індуїзм. До підкорення англійцями Індія була роздроблена. Після завоювання Англією країною правила Ост-Індська компанія. Індію було перетворено на ринок збуту англійських товарів, що неодноразово викликало протест населення. Опозиційний англійській адміністрації рух очолив Індійський національний конгрес, створений у 1885 р. для боротьби
за надання Індії самоврядування.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст ст. 211-216 (до 5 п.); вивчити нові історичні поняття та дати.
2. Підготувати повідомлення за темами:
– «Повстання сипаїв»;
– «Діяльність ІНК».
Тема уроку: "Спроби модернізації Османської імперії"
Мета: сформувати уявлення про Османську імперію у другій половині XIX-на початку ХХ ст.; аналізувати причини й наслідки реформ в Османській імперії в другій половині XIX-на початку ХХ ст.; розглянути причини, перебіг подій й наслідки революцій в Османській імперії на початку ХХ ст.; порівняти Османську імперію та Російської імперії наприкінці XIX-на початку ХХ ст.; розвивати в учнів уміння оцінювати діяльність провідних держав, висловлювати власну думку щодо впливу релігії на державу.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ВСТУПНЕ СЛОВО
Пояснюю тему уроку, його план, мету, завдання, форми роботи.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ІV. МОТИВАЦІЯ
Проблемне запитання.
Що заважало Туреччині стати на шлях модернізації?
ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Османська імперія в XIX ст.(ст. 204-206)
Робота з терміном
Танзимат ( «впорядкування») — період в історії Османської імперії, що був позначений спробами модернізації економіки та державного устрою, а також назва самих цих реформ. Початком доби Танзимата вважають оприлюднення маніфесту Гюльханейського хаті шеріфа (1839 рік), а завершенням — проголошення конституції Османської імперії (1876 рік) або ж переворот Абдул-Гаміда II і встановлення деспотичного режима «зулюма» -гніт.
2.Молодотурецька революція 1908р. (ст. 206-207)
Керівники | таємна організація «Єднання і прогрес».
|
Причини | деспотичний режим султана Абдули-Гаміда II невдоволення народних мас, протест в колах буржуазної інтелігенції (особливо офіцерства). |
Передумови | масові виступи офіцерів в Македонії за конституцію. Послані на придушення заворушень війська підтримали повсталих, і Стамбул опинився перед загрозою збройного захоплення повсталими. |
ХІД | - Султан під таким тиском пішов на поступки і в ніч 23/24 липня 1908 видав указ про відновлення конституції і відкриття парламенту. - Товариство "Єднання і прогрес", здобувши переважну більшість місць у парламенті, перетворилося на провідну політ. партію в д-ві. - Однак молодотурки не мали єдиного розуміння напрямів і шляхів подальшої модернізації д-ви. Користуючись анархією, у цей час Болгарія оголосила про свою повну незалежність, а Австро-Угорщина анексувала Боснію і Герцеговину. Це спричинило падіння авторитету молодотурків і спробу реваншистського перевороту з боку консерваторів 13 квітня 1909. Молодотурки змогли придушити збройне повстання і на цій підставі усунули від влади Абдул-Гаміда II, поставивши на престол його перестарілого брата Мегмеда V - Уряд молодотурків після нових виборів до парламенту 1912 поступився урядові, сформованому партією "Свобода і згода", яку представляли консервативні сегменти сусп-ва – вища бюрократія, духовенство, компрадорська буржуазія. - У відповідь на це в січні 1912 група офіцерів на чолі з Енвер-беєм силою зброї змусила уряд піти у відставку. Новий уряд молодотурків встановив у країні диктаторський режим. - Зміцнивши свою владу, молодотурки незабаром остаточно втратили колишню, хоч і обмежену революційність. Проголошену ними доктрину османізму («Рівність усіх Османів») вони направили на примусове навернення народів імперії у османську культуру. |
Політика млодотурків 1909-1918 | - Реформи армії, поліції, жандармерії; - Загострення нац. питання (заборона самовизначення вірменів, греків, арабів та курдів); - Доктрина османізму (насильницьке потуречення) |
Підсумки | революція, по суті, зазнала поразки. З 1913 р. після здійсненого Енвером державного перевороту, конституція і парламент практично втратили значення. Невирішені молодотурецькою революцією завдання склали історичні підвалини, що незабаром зробили можливою Кемалістську революцію. |
Фронтальне опитування
1. В чому полягала антидемократичність режиму Абдул-Гаміду ІІ?
2. Коли відбулася Молодотурецька революція?
3. Які шари населення стали рушійною силою революції?
4. До чого призвів контреволюційний заколот 1909?
5. Чи відрізнявся режим млодотурків від репресивного режиму Абдул-Гаміду ІІ?
6. В чому полягала суть політики «османізму»?
7. Як можна оцінити результат млодотурецької революції?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
VІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Підсумовуючи урок, хочу повернутися до проблемного запитання.
Проблемне запитання.
Що заважало Туреччині стати на шлях модернізації?
Молодотурки так і не виконали обіцянок і не стали на шлях модернізації, це пояснюється особливістю структури суспільства, де турки були панівною нацією, а будь-яка модернізація призвела б до втрати цього статусу та розпаду імперії, що згодом і сталося
VII. РЕФЛЕКСIЯ
Метод «Синквейн».
· Перший рядок – назва теми (одне слово);
· Другий – опис теми в двух словах;
· Третій – рядочок опису дій в рамках даної теми (три слова);
· Четвертий рядочок – фраза з чотирьох слів, яка показує відношення до даної теми;
· Останній рядочок – синонім, який показує суть теми
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацюйте матеріал §25 (ст. 204-210).
2. Виконайте тестові вправи за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6021349
3. Творче завдання Чи простежується взаємопвплив революції початку ХХ ст. в Туреччині та в Російській імперії
19 січня
Наталія Белінська приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.
Тема: Велика Британія - "майстерня світу". Зовнішня і колоніальна політика Великої Британії.
Время: 17 ноя 2020 08:30 AM Киев
Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/73408287732?pwd=TWxSaGxqbVU1ckwvbFBYT0xjNVBMZz09
Идентификатор конференции: 734 0828 7732
Код доступа: Qt8QfR
9-А клас
Наталія Белінська приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.
Тема: Історія. 9-А. Велика Британія - "майстерня світу". Зовнішня і колоніальна політика Великої Британії
Время: 17 ноя 2020 10:30 AM Киев
Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/71709103710?pwd=aGYvMHcyV3pGL3RGRE9zRERsMTRLUT09
Идентификатор конференции: 717 0910 3710
Код доступа: 0RFY2p
https://www.youtube.com/watch?v=wSrR2X0dO58
"Суспільно-політичні течії країн Заходу першої половини ХІХ століття"
Назва | Видатні представники | Погляди на розвиток держави і суспільства |
|
|
|
Опрацювати текст параграфів 23-24, ст. 188-204, заповнити таблицю на ст.204
Тема: Спроби модернізації Османської імперії.
Переглянути відеоролик (перший) за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=XLj4UbpPLqQ і охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику Османської імперії.
Виконані завдання, із вказаним прізвищем та ім'ям, прошу надсилати на електронну адресу: Natasha.belinsha86@gmail.com
Тема: Узагальнення розділу "Модернізація країн Європи та Америки в останній третині ХІХ - на початку ХХ століття"
Опрацювати матеріал за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=vHiYPbQ3u_o і скласти план до нього або хронологічну таблицю основних подій.
Тема: Міжнародні відносини наприкінці ХІХ - на початку ХХ століття.
Переглянути відеоурок за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=1OOQ5MHyvgw
заповнити таблицю:
Назва країни | Зовнішня політика |
Тема: Міжнародні кризи та збройні конфлікти наприкінці ХІХ - на початку ХХ століття.
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=LoawzihGf5g
і скласти конспект до нього.
Переглінути відео за посиланням:
(галузь знань/досягнення(винахід)/значення)
Практичне заняття. Зародження масової культури.
Опрацювати текст підручника (ст.247-248), дати відповіді на питання (ст. 248).
Узагальнення до курсу. Основні ідеї, здобутки, виклики "довгого" ХІХ століття
Переглянути відеоматеріали за посиланнями:
https://www.youtube.com/watch?v=uPbKlPC5zvY
https://www.youtube.com/watch?v=bSLbeKxd4hU
Комментарии
Отправить комментарий