9 клас Історія України дистанційне навчання 2019/2021
Дата | Подія |
|
|
Галузь культури | Досягнення |
|
|
Галузі культури | Характеристика |
Освіта |
|
Наука |
|
Мета: охарактеризувати стан розвитку освіти та науки на українських землях в даний період , детально зупинившись на діяльності провідних українських науковців; розвивати в учнів навички роботи з текстовими джерелами, аналізувати їх, робити висновки , узагальнення , розвивати навички самостійної роботи в групах; виховувати в учнів естетичні смаки та уподобання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
Завдання: 1. Пригадайте , яким був стан освіти та науки в Україні у першій половині XIX ст.?
2. Порівняйте розвиток освіти та науки в Наддніпрянській України та на
західноукраїнських землях . Зробіть висновки.
3. Як ви думаєте, чи змінилася освітня політика російського австрійського
урядів у другій половині XIX ст.? Як саме ? Чому ви так вважаєте ?
III. Мотивація навчальної діяльності
У другій половині XIX ст. Україна залишалася поділеною між
двома імперіями – Російською та Австро-Угорською. Відсутність національ-
ної держави та антиукраїнська політика російського та австрійського урядів,
безумовно, накладали негативний відбиток на стан та розвиток культурних
процесів.
Поступальним, хоча складним і суперечливим, був розвиток науки в
Україні , що відбувався переважно в університетах та спеціальних вищих
навчальних закладах. Уряди Росії та Австро-Угорщини недостатньо асигнували проведення наукових досліджень, мало дбали про практичне
використання досягнень науки, підозріло ставилася до прогресивних
учених. Особливо тяжко позначалася офіційна ідеологія на розвиткові суспільних наук. Однак багато талановитих вчених плідно працювали на
науковій ниві й досягли великих здобутків. Але , незважаючи на це, українська культура продовжувала розвиватися як культура українського
народу і характеризувалася величезними досягненнями в усіх її сферах.
IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
1 « Освітня політика урядів царської Росії та Австро-Угорської
імперій»
2 « Стан середньої та вищої освіти»
Завдання
1. Які зміни в розвитку освіти в України відбулися в другій половині XIX ст., порівняно з першою половиною XIX ст.?
2. Запишіть в таблицю ( на дошці ) « Стан середньої і вищої освіти».
3. Порівняйте стан освіти на українських землях під владою Російської
та Австрійської імперій.
4. Покажіть на карті міста , де в другій половині XIX ст. діяли вищі
навчальні заклади .
Стан освіти в Україні в другій половині XIX ст.
Освіта | Наддніпрянська Україна | Західноукраїнські землі |
Початкова | Недільні школи для дорослих; початкові народні училища; церковнопарафіяльні школи. | Початкові школи , які виходять з-під опіки церкви до світських органів влади |
Середня | Класичні та реальні гімназії ; Інститути шляхетних дівчат, Приватні пенсіони, ремісничі, нижчі промислові комерційні, технічні , сільськогосподарські училища ,учительські семінарії | Гімназії: в Галичині: 6 українських і 29 польських; на Буковині: 2 німецько-угорські; у Закарпатті: 3 німецьки-угорські |
Вища | Харківський, Київський і Новоросійський університети. Ніжинський історико-філософсь- кий інститут, Харківський вете- римарний інститут, Південноросійський технологіч- ний інститут у Харкові, Київський політехнічний інститут, Вище гірниче училище в Катиринос- лаві. | Львівський та Чернівецький університети; Технічна академія у Львові, Львівська академія ветеринарної медицини. |
Робота в групах
Групи мають опрацювати уривки текстів і дати відповідь на запитання
1-а група
Уривок із праці О.Д. Бойка «Історія України»
« На початку 60-х років Російська імперія стояла на порозі кардинальних змін та зрушень в освітній сфері. З одного боку , самодержавство розуміло , що чим нижчий рівень освіти народу , тим простішеним управляти за допомогою централізованого бюрократичного апарату, з іншого – розпочата модернізація суспільства зумовлювала гостру потребу у високоосвічених, кваліфікованих робітниках та піднесення загального освітнього та культурного рівня народу, оскільки тільки за таких умов можна було масово запровадити новітню техніку, передові технології, більш ефективні форми організації праці.»
(Бойко О. Д. Історія України.- К. Академія, 2001.- С. 274-275)
Завдання
- Які дві протилежні тенденції визначали розвиток освіти в Наддніпрянській Україні в другій половині XIX ст.?
2-а група
Уривок з праці О.Д. Бойка «Історія України»
« У другій половині XIX ст. певні зрушення в освітній галузі відбулися в
західноукраїнських землях. По-перше, відповідно до реформи 1896 року
початкові школи вийшли з-під опіки церкви і були підпорядковані світ-
ській владі. По-друге , ця реформа бодай формально запроваджувала
обов′язкове навчання дітей віком від 6 до 14 років. По-третє , наприкінці
XIX ст. було розширено коло навчальних закладів, що давали вищу освіту,-
до Львівського університету приєдналися Чернівецький університет (1875),
Львівський політехнічний інститут (1877), Академія ветеринарної меди-
цини (1898). Однак , незважаючи на позитивні зміни, рівень освіти в західно-
українських землях залишався низьким. Зокрема , 1890р. неграмотними у
Східній Галичині були 66,4 % населення, а на Буковині – 75%».
( Бойко О.Д. Історія України. – К. Академія, 2001. – С. 276)
Завдання
1.Що нового ви дізналися про розвиток освіти на західноукраїнських
землях в другій половині XIX ст.?
2.Зробіть загальний висновок про стан освіти в Україні
Розвиток науки в Україні
Багато талановитих учених плідно працювали на науковій нив й досягли великих здобутків.
Робота з документом
Внесок Іллі Мечникова у світову науку
« Він виявив закономірності еволюційної теорії безхребетних.
Важливу роль відіграло у біології та медицині відкриття І. Мечниковим
1883року фагоцитозу , тобто захоплення й перетворення особливими
клітинами (фагоцитами) сторонніх тіл , в тому числі мікробів. …Діяльність Мечникова загалом відіграла визначну роль у пропаганді
й творчому розвитку ідей дарвінізму , а також у вивченні найнебезпеч-
ніших хвороб – чуми, правця, сифілісу, сказу – і розробці методів боротьби
з ними»
( Турченко Ф.Г., Мороко В.М. Історія України. Кін. XVIII – поч.XXст. – К.,
Генеза, 2000. – С.261)
Завдання
- Яке значення мала діяльність І. Мечникова для розвитку української науки ?
Робота з документом
М. Грушевський про початок написання своєї праці «Історія України-
Русі».
« Написання суцільної історії України рано стало моєю задушевною гадкою , до певної міри питанням честі своєї й свого покоління. У своїх гадках мав я тоді написання історії короткої й загальнодоступної , в трьох невеликих томиках , які б обіймали старий, литовсько-польський, і новий період. Зайнявши кафедру , я сім семестрів читав загальний курс історії України … Курс сей мав послужити мов би скелетом тої задуманої історії. Кажу: скелетом передусім тому , що курс сей слідив лише провідну питку політичної історії , не вдаючись в історію культурну , огляди устрою , економічного життя і т.д., що потім зайняли таке важне місце в остаточній реалізації плану. …Протягом 1897 і 1898рр був написаний 1 том і при кінці 1898 року був видрукований…
В Галичині сей початок історії був прийнятий з великим заінтересуванням, можна сказати, з ентузіазмом. Але на прохання про допущення до Росії відповіддю була абсолютна заборона.»
( Сарбей В. Г. Історія України XIX – поч. XX ст. – К. Генеза, 1996.- С. 177-178)
Завдання
- Як ви думаєте, чому так по різному сприйняли появу праці
М. Грушевського в Галичині.
V. Узагальнення та систематизація знань
VI. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфів 30-31 (ст. 253-258)
Заповнити таблицю:
Галузі культури | Характеристика |
Освіта | |
Наука | |
9-А клас
Мета: охарактеризувати економічний розвиток західноукраїнських земель на початку ХХ ст. у складі Австро-Угорської імперії; визначити, яке місце посідала економіка українських земель в загальноімперській економіці; розвивати в учнів навички роботи з історичними джерелами, зіставляти їх, вміння аналізувати і систематизувати матеріал, робити висновки, висловлювати свою точку зору; виховувати в учнів патріотичні почуття.
Основні поняття: «внутрішня колонія», «аграрно-сировинний придаток», «кооперативний рух», «монополія».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• визначати хронологічну послідовність явищ економічного життя;
• показувати на карті території західноукраїнських земель, визначати їх господарську спеціалізацію;
• на основі аналізу різних джерел інформації;
а) описувати прояви індустріалізації та модернізації суспільного життя на початку ХХ ст.;
б) характеризувати прояви і процеси модернізації повсякденного життя населення західноукраїнських земель та порівнювати їх із аналогічними процесами в Н аддніпрянській Україні, загальноєвропейськими й світовими.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Запитання та завдання
1. Який характер мала економіка західноукраїнських земель у другій половині ХІХ ст.?
2. Яким було становище промисловості і сільського господарства?
4. Які нові ознаки з’явилися в розвитку промисловості і сільського господарства в другій половині ХІХ ст.
3. Яким було соціально-економічне і політичне становище українського населення під владою Австро-Угорської імперії?
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
1. Характер економіки західноукраїнських земель
Робота зі схемою
Завдання
1. На основі даної схеми дайте загальну характеристику стану економіки західноукраїнських земель.
2. Які особливості розвитку промисловості ви можете відмітити порівняно з попереднім періодом?
3. Як ви вважаєте, чому саме нафтовидобування і деревообробна промисловість стали основними галузями української промисловості?
4. Як кріпосницькі пережитки впливали на стан сільського господарства?
2.Розвиток промисловості та сільського господарства (ст. 237-239)
3. Розвиток кооперативного руху(ст.239)
V. Узагальнення та систематизація знань
• Порівняйте економічний розвиток західноукраїнських земель з розвитком Наддніпрянської України.
Завдання
Іван Франко у 1907 р. писав: «Наш бідний, довгі роки систематично гноблений і оглуплюваний народ власною силою й енергією підіймав себе з понижуючого стану… та з радісною впевненістю глядить у свою кращу будучність».
1. Про яку зміну у селянських настроях говорить І. Франко?
2. Н а чому було засноване його твердження?
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника (ст. 237-240)
Мета: визначити основні тенденції та суперечності процесу соціально-економічного розвитку українських земель початку ХХ ст.; аграрної реформи П. Столипіна в Україні; модернізації суспільно-політичного життя у Наддніпрянській Україні; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичними джерелами та історичною картою; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Прошу переглянути відеоурок та виконати тестові вправи посиланнями:
https://www.youtube.com/watch?v=6PqFZqXPZTA
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3970474
Тема: Наростання національного руху В Західній Україні в 1900–1913 рр.
Мета: навчальна:ознайомити учнів з наростанням національного руху в Західній Україні на поч. 20 ст, а саме: прослідкувати стрімкий злет національного піднесення, охарактеризувати діяльність політичних,національних і спортивно-фізкультурних організацій, розглянути боротьбу за загальне виборче право,прослідкувати поетапність боротьби за створення українського університету та національного руху на Буковині та в Закарпатті,визначити поетапність кроків до узгодження міжнародних відносин,та визначити роль Андрея Шептицького в національному русі. Розвивати вміння швидкого сприймання інформації , аналізу та систематизації, вдосконалювати роботу з різними поняттями. Виховувати в учнів повагу та інтерес до історичного минулого, плекати почуття патріотизму.
Тип уроку:комбінований.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
1. У чому суть столипінської аграрної реформи?
2. Яку мету мала аграрна реформа Столипіна і чи досягла вона її?
3. Що вам відомо про причини і масштаби еміграції українських селян до Сибіру і на Далекий Схід?
4. Чим було зумовлено посилення національного гніту в Україні після закінчення російської революції 1905-1907 рр.?
5. Проаналізуйте за борони царського уряду щодо української мови і культури. На що було спрямовано ці заходи?
6. Що вам відомо про «справу Бейліса»? Чому, на ваш погляд, переслідування українців і євреїв відбувалося одночасно? Це закономірність чи випадковість?
7. Наведіть приклади масових протестів українців проти національного гніту.
III. Повідомлення теми, мети,завдань уроку. Мотивація учіння.
План
1.Національне піднесення.
2.Діяльність політичних, національних і спортивно-фізкультурних організацій.
3. Боротьба за загальне виборче право. Українці в австрійському парламенті й Галицькому сеймі.
4.Боротьба за створення українського університету.
5. Національний рух на Буковині та в Закарпатті
6. Кроки до узгодження міжнародних відносин
7. Обрання Андрея Шептицького митрополитом УГКЦ.
IV. Сприйняття та первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення його
Бесіда
1.У чому виявляються особливості національного руху на західноукраїнськиї землях у другій половині 19ст.?
2.Які течії в національному русі Західної України склалися у другій половині 19 ст?
3. Назвіть відомих діячів національного руху на західноукраїнських землях?
1. Національне піднесення.
Національним рухом у другій половині ХІХ ст. було охоплено всі українські землі - наддніпрянські й західноукраїнські. Але розвивався він у Наддніпрянській і Західній Україні з різною інтенсивністю. Останні десятиліття ХІХ ст. відзначені розширенням масштабів і прискоренням визрівання національно-визвольного руху західних українців (головним чином, галичан) і відносно повільним наростанням такого руху в Наддніпрянській Україні. І справа тут не в самих українцях. Справа в різних політичних режимах Російської і Австро-Угорської імперій. У порівнянні з російською частиною України, умови для національного згуртування західних українців були більш сприятливими. Австро-Угорщина була європейською країною, у ній діяли, хоча й із суттєвими обмеженнями, демократичні принципи організації суспільного життя. Західні українці цими перевагами зуміли скористатися. Приблизно на десять років раніше, ніж у Наддніпрянській Україні, у Галичині почали діяти національні політичні партії. Саме тоді національний рух став переходити в нову фазу - політичну, коли головною метою було відродження української державності.
У другій половині ХІХ ст. центр українського національного руху переноситься на західноукраїнські землі, який досяг тут відчутних результатів. Один з польських публіцистів назвав такий розвиток подій «українським завоюванням». Ішлося, звичайно, не про військові операції, а про зростання національної свідомості українського населення Галичини й активізацію його громадсько-політичної активності. На місці безправної та інертної селянської маси виростала свідома в своїх економічних, культурних і політичних інтересів модерна національна спільнота. Відчувалося, що змінюється на користь української більшості загальний баланс сил двох головних національностей - українців і поляків. Українську Галичину всерйоз порівнювали з італійським П’ємонтом, який був центром національно-визвольного руху Італії.
Розгорнулася гостра політична боротьба, у якій брали участь дві головні сили, що репрезентували відповідно українське населення і польську спільноту Галичини. Австрійська імперська адміністрація Галичини, яка складалася головним чином з представників польського населення, у цій боротьбі демонструвала свій нейтралітет, хоча насправді майже відкрито підтримувала польські партії. Українські партії використовували соціальне піднесення мас для розширення політичних і культурних прав українців. Головними їх гаслами були, передусім, загальне виборче право, заснування українського університету у Львові, поділ Галичини на Східну і Західну й національна автономія для її української частини. Стратегічним завданням була незалежність у складі соборної України.
2. Діяльність політичних, національних і спортивно- фізкультурних організацій.
Головними українськими політичними партіями Галичини на початку XX ст. були Русько- Українська радикальна партія (РУРП) і Українська національно- демократична партія (УНДП). Якщо перша у своїй програмі передбачала у майбутньому для України соціалізм, то УНДП схилялася до лібералізму. Що ж до державно-правового статусу, то обидві партії наприкінці XIX - на початку XX ст. чітко стояли на позиціях боротьби за незалежну соборну Україну. УНДП швидко перетворилася на найвпливовішу українську політичну організацію на західноукраїнських землях. Ще одна політична організація - Українська соціал-демократична партія (УСДП) - прагнула досягти соціалізму шляхом реформ, використовуючи легальні парламентські методи. Українські національні партії мали свої організації в містах і селах краю, видавали газети, пропагандистські матеріали, брали участь у виборчих кампаніях. У Західній Україні, крім політичних партій, діяли різноманітні самодіяльні національні організації, які об’єднували широкі верстви населення.
Продовжувало свою діяльність національно-просвітницьке об’єднання «Просвіта», яке створило в Галичині та на Буковині численні острівці українського культурного життя.
«Просвіта» була масовим об’єднанням українців. Кількість її членів у 1914 р. становила 36,5 тис. осіб. Уважаючи своїм головним заняттям культурно-просвітницьку діяльність, «Просвіта» разом з тим займалася конкретною роботою щодо заснування бібліотек, читалень, позичкових кас, сільських кооперативів, утримувала мандрівних інструкторів з організації та раціонального ведення господарства тощо.
Українські патріотичні організації на початку XX ст. проводили значну роботу з виховання у національному дусі молоді. Для цього наприкінці 1890-х років у Львові було засновано спортивно-фізкультурну організацію «Сокіл», яка діяла й у багатьох селах. Великі заслуги в розбудові «Сокола» мав педагог Іван Боберський (1873-1947), який очолював товариство в 1908-1914 рр. За цей час воно поширило діяльність на всю Галичину.
У 1900 р. в одному із сіл Снятинського повіту виник перший гурток спортивно-фізкультурної організації «Січ», який заснував адвокат, видавець Кирило Трильовський (18641941). Ця молодіжна організація, яка теж поширила діяльність на всю Галичину, перебувала під впливом радикальної партії. Усі організації об’єднувалися в Головному січовому комітеті, який у 1912 р. перейменовано на «Український січовий союз».
Перед початком Першої світової війни «Січ» і «Сокіл» провели у Львові великий крайовий збір молоді для відзначення 100-річчя з дня народження Тараса Шевченка. Обидві організації були масовими й налічували майже 12 тис. членів. Молодь мріяла про військову підготовку, щоб можна було найкраще прислужитися своєму народові в час боротьби за державність України. Щоб проводити військове навчання, учні львівських середніх шкіл у 1911 р. створили таємний гурток «Пласт». Із цього гуртка вийшли юнаки, які 1913 р. виїхали до Києва і пропагували там ідею військового виховання серед молоді Наддніпрянщини. Військове навчання здійснювало утворене 1912 р. товариство «Січові стрільці».
3. Боротьба за загальне виборче право. Українці в австрійському парламенті й Галицькому сеймі.
Введення загального виборчого права дало б змогу подолати дискримінацію українців на виборах і мати в австрійському та місцевих парламентах достатню кількість захисників національних інтересів. У боротьбу за свої права активно долучилося кероване українськими політичними партіями й організаціями селянство. У 1906 р. до 30 тис. селян зібралося у Львові на віче, де вимагали не тільки економічних поступок, але й політичних свобод і загального виборчого права.
Під тиском народу у 1907 р. австрійський уряд провів нарешті реформу Віденського парламенту. Загальні вибори до Галицького і Буковинського сеймів було введено 1908 р. Як наслідок, помітно збільшилося українське представництво. Якщо в 1879 р. українці мали у Відні 3 представників, то після виборів 1907 р. - 27 з Галичини і 5 з Буковини.
Тривала вперта парламентська боротьба в Галицькому сеймі, де домінували польські партії. Прагнучи розколоти українське населення, польські політики на виборах 1908 р. зробили ставку на «москвофілів». Якщо до 1890-х років польський і «москвофільський» рухи були непримиренними противниками, то надалі польські політичні кола почали підтримувати «москвофілів» на противагу українському рухові. Але їхні надії не справдилися. Вплив «москвофілів» швидко й неухильно зменшувався. Польська адміністрація Галичини вдалася й до прямого підтасування виборчих бюлетенів та масового побиття в день виборів жандармами українських селян. При цьому були вбиті й поранені. У відповідь на криваву розправу український студент Мирослав Січинський здійснив замах на життя намісника Галичини поляка Анджея Потоцького, якого звинувачували в брутальному порушенні прав українців.
В австрійському парламенті українці домагалися поступок в економічній і культурній сферах та постійно висували основну вимогу - надання українським землям політичної автономії у складі Австро-Угорщини. Перебуваючи в меншості в Галицькому сеймі, українські делегати рішуче обстоювали свої позиції, удаючись за потреби до демонстративного зали- Мирослав Січинський. шення зали засідань або навіть до тактики протесту голосом, що зупиняло хід дебатів.
4. Боротьба за створення українського університету.
Іншою пекучою проблемою Галичини на початку XX ст. було питання українського університету. Спочатку в діючому у Львові університеті мовою викладання була німецька, а в 1871 р. австрійський уряд дозволив замінити її на польську чи українську, залежно від волі викладачів. А оскільки більшість з них були поляками, в університеті запанувала польська мова. Професори-українці й студенти протестували, але поляки наполегливо впроводили в життя свою політику.
Тоді почалася боротьба за окремий український університет. На своєму вічі в 1901 р. студенти вимагали перейти до створення паралельних груп з українською мовою викладання на всіх факультетах. У 1902 р. 600 українських студентів оголосили бойкот Львівському університету й на знак протесту роз’їхалися для продовження навчання до університетів у Відні, Кракові й Празі.
Одночасно українські представники постійно вимагали прийняття рішення про український університет від парламенту Австрії. Між польськими й українськими студентами спалахнув конфлікт. У липні 1910 р. дійшло до збройної сутички, у якій загинув український студент Адам Коцко.
Загострення ситуації в Галичині змусило реагувати центральну владу. Після тривалих переговорів австрійський імператор остаточно погодився, щоб для українців не пізніше як до 1916 р. збудували окремий університет. Прихильне ставлення австрійських властей було спричинене напруженими міжнародними відносинами, зокрема між Австро-Угорщиною і Росією. Австро-Угорщина хоч-не-хоч змушена була щось обіцяти українцям, аби зберегти їхню лояльність. У 1912 р. з Відня до адміністрації Галичини надійшли інструкції з вимогою ставитися однаково до поляків та українців. Уряд узяв на себе зобов’язання ввести українську мову в державне діловодство краю і в навчання у Львівському університеті. Збільшувалися дотації на культурні й господарські потреби українців, визнано товариство українських селян «Сільський господар». Один з лідерів народовців Юліан Романчук став заступником голови австрійського парламенту.
5. Національний рух на Буковині та в Закарпатті.
З кінця ХІХ ст. буковинське політичне життя розвивалося «синхронно» з галицьким. Буковинські депутати разом з галицькими входили до «Українського клубу» у віденському парламенті, а головні політичні партії - національно-демократична, радикальна і соціал-демократична - були майже тотожні з галицькими. Ця співпраця не була безхмарною, але вона привела до перемоги української орієнтації серед буковинської інтелігенції. Перемогу закріпив розвиток мережі культурних та господарських організацій. Місцеві українські школи та громадські організації стали найкращими з усіх, що існували у трьох західноукраїнських регіонах. Активну національно-просвітницьку й одночасно спортивну роботу здійснювали гімнастичні й пожежні організації, які у 1904-1914 рр. поширили свою мережу на всю Буковину. Діяло багато організаціи найрізноманітнішого спрямування: студентських, жіночих, учительських, церковних, драматичних, музичних, наукових, гімнастично-спортивних тощо.
У 1909 р. у Чернівцях відбувся з’їзд, на який прибули всі активні українські діячі: сільські війти (старости) із заступниками, голови читалень «Просвіти» й товариства «Січ» тощо. На з’їзді створили «Руську раду», відому також під назвою «Селянська партія», на чолі з професором Степаном Смаль-Стоцьким.
Українське національне відродження на Буковині перебувало в тісному зв’язку із загальним українським відродженням. Від самого початку в краї успішно протистояли румунізації та онімеченню, налагоджували зв’язки з українцями з інших земель, доводили історичні права українців на Буковину.
Що ж до Закарпаття, то тут на початку XX ст., як і раніше, національний рух залишався слабким. У політичному й культурному житті цього краю переважали «москвофіли». Українська орієнтація була пов’язана з тижневиком «Наука». Його редактором з 1903 р. був Августин Волошин (1874-1945), який згодом відіграв велику роль у національно-визвольному русі в Закарпатті. Певні зв’язки підтримувалися з галицькими українцями. Але внесок закарпатських діячів у розвиток загальноукраїнського політичного й культурного руху був мінімальним. На початку XX ст. Закарпаття залишалося, за висловом М. Драгоманова, «пораненим братом». Справжнє національне відродження розпочалося в краї дещо пізніше.
6.Кроки до узгодження міжнаціональних відносин.
Успіх українського національного руху значною мірою залежав від ставлення до нього поляків і євреїв, які були найбільш організованими й освіченими національними меншинами Західної України.
Кожну, навіть найменшу, поступку українцям доводилося буквально «виривати» у гострому протистоянні із чиновниками й польськими політичними партіями. Але протистояння було безперспективне - воно вело українсько-польські відносини у глухий кут. Серед політиків обох народів посилювалися настрої на користь примирення. У лютому 1914 р. було укладено польсько-українську компромісну угоду. Українці повинні були одержати третину місць у Галицькому сеймі й повноважне представництво в різних сеймових комісіях. Поляки зобов’язувалися не чинити перешкод заснуванню українського університету у Львові.
Укладення угоди могло стати поворотним пунктом у польсько-українських відносинах, сприяти їх нормалізації. Однак її так і не було втілено в життя, оскільки через декілька місяців розпочалася Перша світова війна.
Досить складні в Галичині склалися українсько-єврейські відносини. Єврейське населення змушене було вибирати між польським населенням, у руках якого сконцентрувалися важелі управління у краї, і українським - корінною і найбільшою, але пригнобленою національністю. Вони охоче засвоювали польську культуру, бо це відкривало перед ними доступ до закритих для неасимільованих євреїв (євреїв, які не відмовилися від своєї мови і культури) сфер життя: юриспруденції, літератури, освіти, мистецтва і т. п. На початку XX ст. в регіоні посилився антисемітизм. У цих умовах лише окремі представники єврейської еліти у краї могли сподіватися на більш-менш комфортне майбутнє. Тому серед євреїв стали посилюватися сіоністські настрої (прагнення до еміграції і створення в Палестині власної держави). Що ж до польсько- українських суперечностей, то тут вони прагнули зберігати нейтралітет, який, однак, не виключав і окремих випадків взаємодопомоги. Так, у 1907 р., під час виборів до австрійського парламенту, завдяки українській підтримці було обрано депутатами двох національно свідомих євреїв..
7. Обрання Андрея Шептицького митрополитом УГКЦ.
Велику роль у національному русі Галичини відіграв митрополит гре- ко-католицької церкви Андрей Шептицький (1865-1944). У січні 1901 р. він очолив греко-католиць- ку церкву. Шептицький багато зробив у власне церковних справах, домагаючись, щоб розкол церков в Україні не перешкоджав загальнонаціональному відродженню.
Андрей Шептицький перший з греко-католицьких митрополитів звернув увагу на Схід. У 1908 р. він таємно подорожував центральною Україною, налагоджував кон такти з місцевими українцями, з ученими Києва. Андрей Шептицький організував щорічні з’їзди церковних діячів різних слов’янських народів для обговорення питань, пов’язаних з об’єднанням церков. Разом з тим Андрей Шептицький був одним з ініціаторів українсько-польського примирення.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Галичина на початку XX ст. була загальноукраїнським центром визвольного руху. Там відбувався стрімкий злет національної свідомості. За декілька десятиліть з інертної та безправної селянської маси виросла свідома своїх політичних інтересів згуртована українська спільнота. Розгорнулася гостра політична боротьба на захист прав і свобод українців, за національну автономію Східної Галичини, за український університет. Українські патріотичні організації здійснювали значну роботу з виховання в національному дусі молоді. Діяли підпільні молодіжні організації, спортивно-фізкультурні пат ріотичні товариства «Січ» і «Сокіл». Це значно загострило українсько-польське протистояння. Однак перед Першою світовою війною протиріччя до певної міри вдалося пригасити.
Рівень розвитку національно-визвольного руху в Галичині, на Буковині і в Закарпатті був різний. На Буковині національний рух розвивався синхронно з Галичиною. На ситуації в Закарпатті позначалася його ізоляція від решти території України. У національно-визвольних змаганнях західноукра- їнців велику роль відігравав Андрей Шептицький. Отже, на початку XX ст. український національно-визвольний рух у Західній Україні піднявся на рівень політичної боротьби і до- сяг помітних успіхів. Про цю важливу зміну І. Франко писав 1907 р.: «Наш бідний, довгі роки систематично гноблений і оглуплюваний народ власною силою і енергією підіймав себе з понижаючого стану [...] та з радісною впевненістю глядить в свою кращу будучність».
VI. Підведення підсумків, домашнє завдання
Опрацювати параграф 28-29 (ст.. 240-249).
Дата | Подія | Наслідок |
|
|
|
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3123649
Код доступу 3123649
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=258451
Код доступу 2584517
https://www.youtube.com/watch?v=tFOSnGF9Yf4
Заповніть таблицю: "Перебіг революційних подій 1848-1849 років на західноукраїнських землях"
Дата | Подія | Наслідок |
15 жовтня
Доброго дня. Дорогі мої дев'ятикласники, прошу Вас, пройти онлайн тест 15 жовтня до 18 години, який розміщений за посиланням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=257213
Код доступу 2572131
Тема:"Українські землі у складі Російської імперії наприкінці ХVІІІ - у першій половині ХІХ століття"
https://www.youtube.com/watch?v=WV8k4hv6xvE
https://www.youtube.com/watch?v=9FfZcWpMR3s
Виконати практичне заняття. Програмові документи Кирило-Мефодіївського братства як джерело ідей національно-визвольного руху.
2. Тема: "Польський національно-визвольний і російський опозиційний рухи на території України"
Опрацювати текс параграфа 6 (ст. 41-48).
Запавнити таблицю: "Україна в програмових документах декабристів"
Назва організації | Назва програми | Яку форму державного устрою відстоювали | Як розглядали майбутнє України |
Тема 4. Суспільно-політичне становище у 1907-1914 роках.
Переглянути матеріал за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=gVGsdBszL7w (перший відеоролик) і скласти 12 тез
Виконані завдання прошу надсилати на вищезазначену електронну адресу.
Тема 5. Економічне та суспільно-політичне життя України у складі Австро-Угорщини.
Опрацювати матеріал за посиланнями:
https://www.youtube.com/watch?v=BIgnQHRPaKM, https://www.youtube.com/watch?v=PLJgGwfw9yY і скласти конспект.
Виконані завдання, із вказаним прізвищем і ім'ям, прошу надсилати на електронну адресу: Natasha.belinsha86@gmail.com
Тема 6. Український політичний і національно-культурний рух 1907-1914 років.
Опрацювати відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=75FvxFiYkfg і письмово дати відповідь на питання (ст. 234 підручника)
Тема 8. Узагальнення розділу " Україна на початку ХХ століття пепед викликами модернізації"
Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=Ng3nr85YM1k.
Скласти перелік подій з історії Наддніпрянської України початку ХХ століття, які ви вважаєте найважливішими. Свій вибір обгрунтуйте.
Повсякденне життя та культура України в середині ХIХ - на початку ХХ століття.
Тема 1. Освіта, наука, вплив процесів модернізації на суспільне та повсякденне життя.
Тема 2. Література. Український професійний театр. Музика
Опрацювати текст параграфів 30-32 (ст. 253-268),
Переглянути відвео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=kTBzKrAGPsQ
https://www.youtube.com/watch?v=5c_8J3QSDvY
https://www.youtube.com/watch?v=QDorNx_dZmo
заповнити таблицю:
Галузь культури | Представник | Досягнення |
Тема 3. Модерн в малярстві. Стилізація і модерн в архітектурі.
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=AKYTF97sM70
і скласти 12 тез до нього.
Тема 4. Практичне заняття. Традиції та побут української сім'ї.
Опрацювати текст підручника (ст. 274-277); відповісти на питання:
1. Які риси були характерні для української сім'ї ХІХ - першої половини ХХ століття;
2. Сформулюйте уявлення про вплив соціально-економічних змін на розвиток українського суспільства.
Увага!! Контрольну роботу прошу виконати до 25.05
Тема: Урок контролю і корекції навчальних досягнень учнів з історії України за ІІ семестр
Наддніпрянщина | Західна Україна |
Наддніпрянщина | Західна Україна |
Повторювально-узагальнюючий урок. Історія України в контексті епохи Нового часу
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=1X-njkVrvOA
Комментарии
Отправить комментарий