7 клас Українська література дистанційне навчання 2019/2020
05.10.21
Тема. Проблема вибору людини у вирішальній ситуації у повісті «Захар Беркут». Лідерські якості Захара Беркута. Характеристика образу Тугара Вовка
Вітаю Вас, семикласники, на уроці української літератури. Сьогодні ми продовжуємо роботу над аналізом ідейно-художнього змісту історичної повісті Івана Франка «Захар Беркут».
У творі «Захар Беркут» автор зобразив запеклу боротьбу між тухольською громадою і монгольськими завойовниками. Тому дійові особи поділяються на дві групи: з одного боку — ті, хто виступає за тухольців на чолі із Захаром Беркутом, а з другого — монголи на чолі з Бурундою, а також ті, хто перейшли на їхній бік, зокрема Тугар Вовк.
Таким чином, у цей вирішальній час кожен персонаж робить свій вибір – служити рідному народові чи його ворогам. Якими постають перед нами герої, у вирішальній ситуації? Що впливає на їхній вибір?
Проблемне питання: ЛЮДИНА ЗАВЖДИ МАЄ ВИБІР?
1.Переглянути відеопрезентацію за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=Lg4XMgEwQOQ
2.Виконати інтерактивну вправу за посиланням:
https://learningapps.org/2693253
3.Опрацювання ментальної карти
4.Заповнити таблицю «Характеристика персонажів твору»
Захар Беркут | Тугар Вовк | |
Зовнішність героя ( вік, риси обличчя, одяг, рухи тощо) | ||
| | |
Соціальне і матеріальне становище | ||
| | |
Своєрідність світосприйняття і світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок | ||
| | |
Ставлення до оточуючих | ||
| | |
Авторське ставлення до персонажа | ||
| | |
Яка суспільна проблема привела автора до створення даного образу? | ||
| | |
Підсумок
1. Чим обумовлений життєвий вибір героїв історичної повісті Івана Франка "Захар Беркут"?
2. Чи актуальна повість у наш час? Її зв'язок із сьогоденням?
Домашнє завдання
1. Знайдіть інформацію "Історична повість Івана Франка "Захар Беркут" у різних творах мистецтва"
2. Перегляньте фільм за посиланням та порівняйте з повістю І.Франка «Захар Беркут»
https://www.youtube.com/watch?v=sMf-iiOAbc0
3. Виконайте тестові завдання
Приєднатись до
з кодом сесії 67N483
28.05.2021
Вдома
Де батькова хата - там сонця багато
І терен цвіте навесні.
Там соняхи й мальви, і тато, і мама
Всміхаються радо мені.
Там квітне калина чарівно, дитинно,
І небо зірки нахиля
Над райдужну хату, де батько і мати
Колишуть внучат-журавлят.
До рідної хати спішу завітати
І в радісні дні, і в сумні
Там соняхи, й мальви, і тато, і мама
Всміхаються радо мені.
Сміється день, немов дзвінка сопілка,
Він сумніви й сум'яття віджене,
І голубе вікно, й брунатна гілка –
Все привітає радісно мене.
І клен старий: у нього нині свято,
Він стільки років гойдалку беріг...
І бабця - піч, і рушникова хата,
І спогадами клечаний поріг.
Тут рідне все й таке близьке до болю,
І кущ калини, й мальви, і квітки...
Немов з дитинства, з першої любові
Несуть у душу щебіт ластівки.
Потисну батьку бережно правицю,
Погладжу скроні в мами край воріт.
А скроня в батька інеєм сріблиться.
А коси в мами – як вишневий цвіт.
Помалу сходить батько на поріг,
Рукою гілку яблуні торкає.
І стиха серцем в неї запитає:
Чи від морозу я тебе вберіг?
Обійде сад. Як вишенька-маля?
Як зимували, братики-горіхи?
І перша брунька батькові на втіху
До сонця радо щічку підставля.
Він кожну гілку радо привіта,
На мить здалось, що то його літа
З поцвіттям весен тихо облітають.
Вже їх не наздогнати, ні зігріть.
Всі проминають, гірко чи щасливо...
А батько, як журавлик, сивий-сивий,
Посеред саду сторожко стоїть.
- Що об’єднує ці поезії?
- Батькова хата, рідна домівка, яка вона? В яких образах постає перед ліричною героїнею?
- Яким кольором ви б передали настрій поезій?
- Подайте словесний малюнок картини, яку ви уявляєте, читаючи ці вірші? Які кольори використаєте? Чого буде багато на картині?
- Яка роль батьківського дому в житті людини?
- Як ставиться лірична героїня та й сама поетеса до батьківського дому?
- За допомогою яких художніх засобів авторка увиразнює свої думки й почуття?
- Чи можна сказати, що вона щаслива?
- Чим є рідна домівка для ліричної героїні?
- У вірші-листі до сина Катерина Горчар пише: «Україна ж бо всюди - єдина, Хоч рідніша за все Біля отчого дому земля...» Що стверджує своїми віршами Катерина Горчар?
- Без кого немислима рідна домівка? Чиї образи є наскрізними у прочитаних віршах ?
07.05.2021
Тема. Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили». Морально-етичні проблеми твору.
Перегляньте відеоурок з теми.
На основі переглянутого відеоуроку заповніть у робочому зошиті літературний паспорт твору:
1.Тема
2.Ідея.
3.Головні герої.
4. Композиція твору.
- Пригадайте, що називають проблематикою твору?
Проблематика - аспект змісту твору, на якому автор акцентує свою увагу. Коло проблем, охоплених авторським інтересом, питань, поставлених у творі, становить його проблематику.
- Які проблеми порушуються у повісті «Неймовірні пригоди Івана Сили»?
- Як ви вважаєте, чи є проблеми, порушені у повісті Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили» актуальними у наш час?
Створіть таблицю в зошиті за зразком:
Добро - Іван Сила - заступається за Міху Голого, вокзального злодюжку...
30.04.2021
Тема. Олександр Гаврош «Іван Сила». Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості.
Добрий день! Ми продовжуємо вивчати твір О.Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили» .
Перегляньте відеоурок з теми.
Прототипом Івана Сили був Іван Фірцах.
Пропоную переглянути відео про цю особистість.
Дайте відповіді на питання.
1. Чому головний герой їде до столиці?
2. Що найчастіше згадує герой про свою домівку? (мамині галушки)
3. За яких обставин познайомилися Іван Сила і Міха Голий?
4. Хто допоміг Івану влаштуватися вантажником на вокзалі?
5. Чому доктор Брякус захотів допомогти Івану у спортивній кар’єрі?
6. Які заборони тренера порушував Сила і чому?
7. Чому агент Фікса незлюбив силача?
8. Хто допоміг визволити Івана із в’язниці?
9. Скільки грошей віддала на заставу за верховинця мадам Бухенбах? Чому?
10. Що вразило силуна під час вистави, яку він вперше побачив?
11. Хто став спільником Фікси у цирку?
12 У чому полягає суть конфлікту карлика Піні і Івана Сили?
Заповніть таблицю .
| Іван Сила |
Зовнішній вигляд |
|
Риси характеру |
|
Оточення |
|
Діяльність |
|
Еволюція розвитку |
|
Шкідливі звички (якщо має) |
|
Дочитайте повість(стор.263-277)
Перегляньте фільм «Іван Сила», знятий режисером Віктором Андрієнком,за книгою Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили».
27.04.2021
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Олександр Гавриш .Коротко про письменника . "Неймовірні пригоди Івана Сили"
Час: 27 квітня. 2021 09:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=QXBVSi90UGV1Sk8yRTdVMVZVSng4QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 5555
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Олександр Гавриш .Коротко про письменника . "Неймовірні пригоди Івана Сили"
Час: 27 квітня. 2021 10:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=QXBVSi90UGV1Sk8yRTdVMVZVSng4QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 5555
Домашнє завдання. Перегляньте відео.
За жанром, твір Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили» є пригодницькою повістю.
- Пригадайте, який жанр літератури називають повістю?
- У чому полягають особливості пригодницької повісті?
- Які пригодницькі повісті інших авторів вам відомі?
23.04.2021
Лірична героїня вірша О. Теліги – сувора й спокійна, зі стоїчним характером. Вона живе повнокровним життям, у якому переплелися радість і горе, сміх і біль. Вона щедра, і що віддає – не міряє. її серце загартоване в «хуртовині сніжній», «у холодній зливі», вона поважає більше діло, ніж слово – тверде, безкомпромісне, вірне, незрадливе.
Лірична героїня поезії сповнена життєвого оптимізму, радості життя. У ній ніби живе «вітрогон-хлопчина», що не встоїть на місці, не дає зупинитися. Він не зважає на жвавий міський рух, йому потрібні простір, широке поле для діяльності. Тому не йде, а пролітає, і «похмурі люди» тільки підкреслюють радість, щастя героїні, її прагнення до дії.
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Олег Ольжич - поет національного героїзму.
Час: 20 квітня. 2021 09:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=dHZ0TDBvdWlQd2FnTXlnYksvUUd3Zz09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 123
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Олег Ольжич - поет національного героїзму.
Час: 20 квітня. 2021 10:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=dHZ0TDBvdWlQd2FnTXlnYksvUUd3Zz09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 123
1.Ознайомтесь із життєвим і творчим шляхом письменника.
Виконати тестові завдання join.naurok.ua Код доступу 2540741
13.04.2021
Тема. Контрольна робота "Творчість Ліни Костенко, Василя Симоненка. Марини Павленко. Любові Пономаренко"
Контрольну роботу виконати за посиланням
join.naurok.ua Код доступу:9302894
09.04.2021
- Художні деталі у творі
06.04.2021
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-Б класу на заплановану конференцію : Zoom.
Тема: Любов Пономаренко "Гер переможений"
Час: 6 квітня 2021 09:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=THJvRUJ3bDBvQUhIWXRJbFNzMzZ3QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072 Код доступу: 545
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-А класу на заплановану конференцію : Zoom.
Тема: Любов Пономаренко "Гер переможений"
Час: 6 квітня 2021 10:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=THJvRUJ3bDBvQUhIWXRJbFNzMzZ3QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072 Код доступу: 545
Перегляньте презентацію, ознайомтеся з основними етапами життя Любові Пономаренко.
https://drive.google.com/file/d/1bsXu8rEkppBl6AxGcf3evjmLU0JLddk2/view?usp=sharing
Запишіть основні особливості новели як жанру.
Прочитайте новелу "Гер переможений" або прослухайте.
30.03.21
Марина Павленко «Русалонька із 7-В , або Прокляття роду Кулаківських». Роль у творі художніх засобів. Символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів.
Що таке символ? Символ – це умовний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища. Певний образ стає символом, якщо він часто повторюється для означення того самого явища.
Подумайте!
- Чому в житті Софійки з’являються дивні символи: бабусині коралі, блакитні стрічки, пожовкла газета, старі фотографії?
- Чи можемо ми назвати образ старовинних коралів символічним?
- Чому Сніжана відмовилася вийти заміж за Валентина?
- Чому Клава ніколи не одягала коралі?
Коралове намисто в Україні набуло найбільшого розповсюдження, хоча доступним було тільки багатим верствам населення. Ставлення до нього відбилося в таких назвах: добре намисто, справжнє намисто, щирі корали, мудре намисто. Кількість зразків коралового намиста та характер обробки свідчили про достаток людини. Кораловому намисту народ приписував лікувальні властивості.
- Що символізує старовинна шафа?
- Чому тато хотів відреставрувати її?
- Чим стала шафа для Софійки?
- Чи може звичайна шафа стати машиною часу і перенести вас у минуле чи майбутнє?
Стара бабусина шафа - своєрідна «машина часу», яка допомагає розкрити таємницю роду Кулаківських.
Дослідження часопростору
ü Хто, крім Софійки та Сашка, може перебувати в різних часових вимірах?
ü Про що мріяла Софійка, чи реалізовано прагнення?
ü Чи випадковими є зустріч Вадима та Софійки, чому дівчина закохалася?
ü Визначте роль сліпого старця у творі.
ü Що об’єднує перше та останнє речення повісті-казки?
ü Яке філософське поняття розкривається?
ü Хто з героїв може бути щасливим, а хто – ні? Чому ?
ü Які істини Ви візьмете із собою в життя?
Художні засоби в творі «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських»
У творі М. Павленко чимало художніх засобів. Пропоную записати найбільш яскраві.
Епітети:солоні краплі, родове прокляття, ….
Порівняння: затріпалось, як упійманий карасик; гарненький, мов лялечка….
Фразеологізми: перебирати, як циган кіньми; ковтати слова; каші не звариш; ні сіло ні впало….
Жаргонізми (сленг): до лісу зганяв; предок лиш бабки висилає; кентуюсь біля старої; а мені по барабану….
Жаргонізмами називаються слова, вживання яких обмежене нормами спілкування, прийнятими в певному соціальному середовищі. З цієї причини жаргонізми ще називають соціальними діалектизмами.
Завдання: доповнити матеріал (художні засоби) іншими прикладами з твору.
Переглянути відео.
Виконати тестові завдання на оцінку.(30 березня до 17.00)
join.naurok.ua Код доступу9070222
23.03.21
Добрий день!
Ми продовжуємо вивчати повість-казку Марини Павленко ««Русалонька із 7-В або Прокляття роду Кулаківських» У ній авторка дотримується свого творчого принципу — писати про реальне життя і реальних людей, які завдяки фантазії потрапляють в нереальні ситуації. Така позиція імпонує вам, тому що ви вважаєте себе дорослими, але в душі залишаєтеся дітьми. Головна героїня книги — чуйна до людей, кмітлива Софійка — розпочинає своє дослідження, щоб допомогти своєму однокласнику Вадиму Кулаківському позбавитися родового прокляття. Поступово, крок за кроком, вона дізнається про страшну провину прапрадіда Кулаківського. З казкового арсеналу чарівних предметів, які, зазвичай, допомагають героям казкових повістей, Софійка задіяла лише старовину дерев’яну шафу, спроможну переносити героїню у будь-який час.
Пригадайте!
Дайте відповіді на питання.
· Чому, на ваш погляд, автор подає історію трьох родини?
· Які цінності панували в кожній із сімей?
· Чи справді за всіма подіями стояло прокляття? Чи, може, щось інше?
· Чи позбулася родина Вадими прокляття? Свою думку аргументуйте.
· Задля якої мети в повісті-казці показано майбутнє персонажів? Свої міркування доведіть.
· Яку людину називають «справжньою»? Чому?
· Як ви можете пояснити поняття дружба? Чи є у творі М. Павленко приклади справжньої дружби?
· Чому для людини є важливим поняття «родина»? Що воно означає?
· «Який гріх став поштовхом для сімейного прокляття?
· Чи справді можливе таке прокляття. Чи можна пояснити такі події чимось іншим?
· Як, на вашу думку, впливає характер людини на майбутнє нащадків?
· Як ви можете пояснити слово «людина»?
· Якими характерними якостями повинна бути наділена справжня Людина?
· До якого головного героя можна звернутися із закликом: «Ти знаєш, що ти людина?» Доведіть свою думку, опираючись на зміст твору.
Завдання. Розмежуйте добрі та лихі вчинки у повісті-казці.
· Бажання Софійки допомогти Вадиму Кулаківському
· Увічливість, порядність, вимогливість до себе та до інших, моральність, довіра, терплячість
· Працьовитість, гармонія з природою, багатство предків Софійки
· Любов Пустельника і Сніжани
· Катерину і Семена убив грім, а їхні душі й досі блукають на місці, де згоріла хата
· Дружба, відкритість, щирість Сашка до Софійки
· Допомога бабі Валі, коли та знепритомніла у таємничій квартирі під час поливання квітів.
· Війна
· Поради старого сліпця щодо можливого зняття прокляття з року Кулаківських, зміцнення здоров’я Катерини.
· Прокляття року Кулаківських
· Брехня, обман, крадіжка
· Зневага Вадима до бабусі, не дуже вдячний Соофійці за її прагнення позбавити його родового прокляття
· Валентин – уособлення непорядності: покинув двох жінок із дітьми і не піклувався про них
· Катерину і Семена убив грім, а їхні душі й досі блукають на місці, де згоріла хата
Подумайте!
· У чому загадка подвійного прізвища Софійчиної родини?
· Чи можна назвати Софію абсолютно ідеальною героїнею твору?
Пригадайте!
План-схема характеристики персонажа
1. Ким є герой твору, його вік, сімейний стан.
2. Зовнішність образу.
3. Учинки, думки персонажа.
4. Риси вдачі.
5. Ставлення до нього інших героїв.
6. Розкриття характеру за допомогою мови.
7. Ставлення автора до персонажа.
8. Ваше ставлення до цього персонажа.
09.02.2021
Б.Лепкий «Мишка». Трагічна й комічна ситуації, роль їх у розкритті основної думки, моралі
Бачити у простому, буденному незвичайне може, мабуть, людина з неабиякою творчою уявою, із великим людяним і небайдужим серцем. Саме таким був письменник Б. Лепкий. Він зумів показати життя людей із зовсім незвичайного ракурсу.
Перегляньте інтелект –карту до твору, дайте відповіді на питання.
ü Чому твір має таку назву?
ü Де мишка жила? Чи мала дітей?
ü Кого боялася? Чому?
ü Як їй жилося в господарів?
ü До кого бігала в поле?
ü Що розповідали міські подруги?
ü Чи відрізнялося її життя від них?
ü Як багатіли господарі?
ü Що сталося з їхніми грошима?
ü Чи змогла вона залишитись у цій хаті?
ü За ким спостерігала мишка протягом твору?
Пригадайте, що таке антитеза .
Антитеза – художній засіб, що будується на протиставленні та служить для увиразнення основної думки твору.
З якою метою Б. Лепкий використав прийом антитези у творі?
Доповніть таблицю з використанням антитези.
Добро | Зло |
1. «Люди не мають що їсти» 2. «... вмивається слізьми». 3.«...великі черевики на деревляних підошвах, а там обшарпана спідниця, а вище полатана сорочка...» 4. «обличчя худе, худе, лиш шкура та кості...» 5. «одні з голоду гинуть...» | 1. «А м'ясоїдять. Добре їдять» 2. 3. 4. 5. |
Комічне — те, що здається нам не таким, яким, на нашу думку, має бути.
— Які події, вчинки й поведінку персонажів ми вважаємо комічними?
— Наведіть приклади комічного з твору «Мишка».
— Якими засобами комічного послуговується автор?
Заповніть таблицю «Трагічне і комічне у творі».
Трагічне | Комічне |
|
|
Запишіть тільки ті слова, якими можна охарактеризувати мишку. Смілива, делікатна, боягузлива, щедра, справедлива, горда, весела, мудра, пихата, кмітлива, досвідчена, турботлива, жорстока, легковажна, серйозна, самовпевнена.
ü Чому мишка не залишилася більше у будинку?
ü Чи можна сказати, що мишка вчинила патріотично, покаравши господаря та господиню?
ü Чому вчить нас історія, яку розповів Богдан Лепкий у казці «Мишка»?
Подумайте! Чи можна засуджувати прагнення людини до матеріального благополуччя?
Виконати тестові завдання 09.02.21 до 15.00 за посиланням join.naurok.ua
Код доступу 1930421
22.01.2021
Урок позакласного читання . Григір Тютюнник «Вогник далеко в степу»
Сьогодні на уроці ми ще раз доторкнемося до мудрого слова Григора Тютюнника. Письменник сказав про свою повість «Вогник далеко в степу: «Не писав, а ніби проспівав…». Мабуть, інакше не могло і бути, адже кожен рядок твору переповнений прагненням до життя і добротою, людяністю і щирістю юних героїв, на долю яких випало багато горя і щастя водночас.
Прослухайте твір.
«Вогник далеко в степу» - останній твір Григора Тютюнника. Це повість про дітей війни. Це повість про покоління , дитинство якого припало на початок війни, а змужніння – на нелегку відбудову.
Подумайте!
Ø Чи сподобалася вам твір? Чим саме?
Ø Чим ця повість відрізняється від твору «Климко»?
Ø Чи вважаєте ви фінал повісті оптимістичним і добрим?
Ø Які автобіографічні моменти є у творі?
Ø Якими були взаємини хлопців? Чи можна назвати їх справжньою дружбою?
Ø Хто з товаришів Павла вам сподобався найбільше?
Ø Який образ-символ змальовано в повісті?
Ø Пригадайте кінцевий епізод повісті. Яка художня деталь цього епізоду найбільше звертає на себе увагу, зворушує?
Проблемне запитання.
— Де знаходиться ваш вогник?
Виконати тестові завдання за посиланням: join.naurok.ua
Завдання необхідно виконати до 22 січня 18.00
Код доступу 3652527
19.01.2021
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Григір Тютюнник "Климко" Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка
Час: 19 січня. 2021 09:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=eEtDY01Ec3BHbWNuVm5aNlFOd2IzQT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 555
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Григір Тютюнник "Климко" Ідея самопожертви. Характеристика образу Климка
Время: 19 січня. 2021 10:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/71030515475?pwd=SUlFaEhJSnlqT25NNmRSWmxYd0c4QT09
Ідентифікатор конференції: 710 3051 5475
Код доступу: 5st8eT
Переглянути відео.
Прочитати 5-6 розділи повісті. Дати відповіді на питання на стор.146-147
15.01.2021
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Морально-етичні уроки доброти ,чуйності,турботи про рідних у повісті
Час: 15 січня. 2021 09:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=eEtDY01Ec3BHbWNuVm5aNlFOd2IzQT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 555
Тетяна Василівна запрошує учнів 7-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Морально-етичні уроки доброти ,чуйності,турботи про рідних у повісті
Час: 15 січня. 2021 11:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/78071961095?pwd=bS94V01vRjZ1bit6RGFqSnVhd0dMQT09
Ідентифікатор конференції: 780 7196 1095
Код доступу: 5555
Домашнє завдання. Переглянути відео.
Прочитати III-IV розділи повісті .
Тестові завдання . Стор.139 1-3 ( письмово); дати відповіді на питання 4-12 (усно).
12.01.2021
Григір Тютюнник. Життєвий і творчий шлях письменника.
Повість «Климко». Автобіографічна основа твору.
Сьогодні ми ознайомимося з життєвим і творчим шляхом Григора Тютюнника, дізнаємося про різні факти з його дитинства, спробуємо уявити, в які часи він жив і творив, що пережив, у чому вбачав сенс свого життя, якою людиною був. Перегляньте відео.
Подумайте.
Ø Чи можна дитинство Григора Тютюнника назвати щасливим? Чому?
Ø Як ви розумієте вислів письменника: «Справедливість приходить лише на поминки»?
1966 року з’явилася перша прозова збірка Григора Тютюнника «Зав’язь». Вустами 35-річного дебютанта заговорило покоління тих, кого згодом не зовсім вдало назвуть «дітьми війни». Його герої – звідти, з окупованих сіл, із прифронтових смуг, із ремісничих училищ. Дитина-підранок, яка в непростих, часом нелюдських обставинах відкриває для себе добро і зло людського світу, – ось кому Тютюнник-художник «віддав» свій ранній життєвий досвід.
Хоча герої багатьох творів Гр. Тютюнника – діти, але це не означає, що вони писалися спеціально для дітей. Душа митця була дуже схожою на дитячу, його власні почуття і переживання світу суголосні переживанням дитини, чистого, довірливого, ще не зіпсованого створіння. Власне, уся творчість Григора Тютюнника «тримається» на вічних, загальнолюдських цінностях, що наповнюють пронизливим світлом найтемніші закутки людських душ, як і він сам, відчужених дітей величезного, але все ж прекрасного світу.
Історія написання.
У 70-х роках побачила світ повість «Климко».Повість "Климко" побудована на автобіографічному матеріалі. Війна застала Г.Тютюнника на Донбасі, а голод змусив його повернутися на Полтавщину, до матері.
Автобіографічна повість - це твір прозового жанру, який можна віднести до описово-оповідного типу, де розповідається про ряд реальних епізодів з життя автора.
Автобіографічність не означає абсолютне відтворення хроніки життя письменника. Герой повісті «Климко» йде не на Полтавщину, а по сіль, щоб потім продати її і врятувати від голоду улюблену вчительку і себе з другом. Однак в основі твору — враження від того пам’ятного походу дитини тяжкими дорогами війни.
Повість « Климко» переносить нас у тяжкі часи фашистської окупації України. Читаючи твір Г. Тютюнника «Климко», кожен із вас, я сподіваюсь, замислиться над тим, як складно жилося дітям під час Другої світової війни.Багато дітей залишилися без батьків, без житла. Тому діти вимушені були шукати собі помешкання, їжу, одяг. А скільки дітей було вивезено до Німеччини! Діти працювали за верстатами поруч із дорослими, не знаючи сну й відпочинку. Війна вкрала дитинство у Климка, як і у мільйонів інших дітлахів, у 40-х роках минулого століття, як краде його зараз - на Сході України.
Домашнє завдання. Прочитати I-II розділи повісті «Климко» . Заповнити робочу карту уроку.
Григір Тютюнник Роки життя: _____________________ Трагічні сторінки дитинства: ______________________________ ______________________________ | Найперші твори. 1. _______ 2. ________ 3. ________ 4.________ 1989р. Посмертна нагорода ________________________ | |
Фільм " Климко"
| Три повісті — «Облога», «Климко», «Вогник далеко в степу» - побудовані на автобіографічному матеріалі. Вони продовжують одна одну, відтворюючи певні часові періоди в житті українського народу — початок війни, роки фашистської окупації, повоєнні часи — і водночас розкривають етапи формування цілого покоління, дитинство якого припало на війну, а змужніння - на нелегку відбудову. Отож, це не тільки автобіографічна трилогія (так з повним правом її можна назвати), а високохудожня історико-психологічна хроніка певного періоду нашого життя | Ідеалом для мене завжди була доброта , самовідданість і милосердя людської душі у найрізноманітніших його проявах. Г.Тютюнник |
1983 року режиссер М.Вінграновський за повістю “Климко” й творами “Дід Северин” і “Вогник далеко в степу” зняв повнометражну стрічку “Климко” | Григір Тютюнник «Климко» Тема:_________________________ Ідея:__________________________ Герої:________________________ Проблематика: _________________ |
22.12.20
Урок літератури рідного краю
Велике серце маленького життя
(Олександр Жовна «Маленьке життя»)
Життя цінується не за тривалістю,а за змістом.
Сенека
У житті кожної людини трапляються ситуації крайнього напруження духовних і фізичних сил, коли випробовується сила людського характеру, коли дуже легко зробити хибний крок або нічого не зробити і в результаті втратити свою неповторну особистість. Це ситуації, які неможливо заздалегідь спланувати і до яких неможливо заздалегідь підготуватися. У скрутну хвилину виявляється глибинна людська суть, справжня культура. Саме тоді у взаєминах із собою, зі світом, з іншими людьми доросла чи мала ЛЮДИНА відриває красу людяності і по-справжньому радіє життю.
Мистецтво, і література зокрема, часто звертається до таких ситуацій, бо прагне розкрити таємниці людської душі, пізнати причини наших вчинків, застерегти від бездушшя і жорстокості. До ідеї самопожертви заради іншої людини, людяності та турботи про ближніх звертається і сучасний український письменник О.Жовна в оповіданні «Маленьке життя».
Знайомство із біографією О.Ю.Жовни.
Герої творів українського письменника, сценариста і кінорежисера Олександра Жовни – це справжні герої, тільки маленькі і непомітні. І їхні життя часто здаються такими нікчемними, що здавалось би, вони недостойні змалювання чи екранізації. Але одночасно вони сильні, морально високі, щирі і відкриті у почуттях, закохані в життя, яке дуже часто готові змінити, готові не упустити свій шанс на виявлення людяності, гуманізму, навіть готові жертвувати собою заради інших.
О.Жовна усе життя працює в будинку для розумово відсталих дітей. Може, тому він такий емоційний, чуттєвий і так глибоко проникає у внутрішній світ своїх героїв. Про своїх вихованців він говорить: «Біля них починаєш учитися відчувати серцем. Ці люди – з маленьким розумом, але з дуже великим серцем». Ці слова письменника вповні можна віднести і до створених ним героїв оповідань та кінофільмів.
Думаю, що вам уже цікавим став сам автор, тому ближче познайомимося з його біографією за посиланням:
https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=14159
Ідея створення оповідання «Маленьке життя» . Олександра Жовну часто називають загадковим письменником, навіть містичним. І він не заперечує цього. За ним завжди слідують дивні і незвичайні, а інколи навіть страхітливі історії. Навіть із прізвищем письменника не все так просто. «Жовна» ( з наголосом на останньому складі) – саме так в народі називають чорного дятла, який є найбільшим серед цих птахів і любить літати на кладовищах. Олександр Юрійович також любить ці місця.
Цікавим чином виникла і ідея створення оповідання «Маленьке життя». У Жовни дома багато ікон. Він збирає їх для себе і вже давно. Одна з його ікон намальована якось не зовсім професійно. І, як він сам розповідає, одного разу сидів, подивився на неї, і йому прийшла в голову думка, що ця ікона написана дитячою рукою. Потім народився сюжет, що ліг в основу оповідання.
Перегляньте буктрейлер за твором .
https://www.youtube.com/watch?v=cZInASbwSCU
Прочитайте оповідання «Маленьке життя» О.Жовни.
http://www.linguistika.com.ua/zhovna/oleksandr-zhovna-malenke-zhittya
Робота з текстом.
- Якою розповіддю починається і закінчується оповідання? Як називається цей прийом ? З якою метою його використав автор?
- Поділіть оповідання на епізоди. Дайте заголовок кожному з них.(Робочий зошит)
- Чому померла мама Пилипка? Чи розуміє хлопчик, що мами уже нема?
- Чим харчувалися діти у родині дядька?
- Чому Пилипок відчував спочатку навіть певне задоволення від того, що мама померла?
- Як переживав смерть рідної людини Пилипок у наступні дні? До чого це його спонукало?
- Чому Пилипок вирушив саме в ліс шукати маму?
- Що йому довелося пережити у зимовому лісі?
- Хто знайшов Пилипка у лісі? Чому ці дядьки видалися йому страшними? Чи були вони такими насправді?
- Що пообіцяли монахи Пилипкові? (Що навчать його малювати ікони)
- Де оселився хлопчик, потрапивши в монастир?
- Чи сподобалася йому обстановка у келії? Що йому і тут нагадало про маму?
- Як ставилися монахи Афанасій і Михайло до сироти?
- З якими словами ігумен монастиря прийняв Пилипка у братство?
- Що доручено було робити Пилипкові у монастирі? Чи подобалося це йому?
- Чи виходило у Пилипка малювати? Які слова Афанасія вразили і дійсно пробудили талант у хлопчика?
- Чим вразила дівчинка Пилипка?
- Які зміни відбулися в душі хлопчика з приїздом дівчинки?
- До кого із святих слід молитися про одужання?
Святий великомученик Пантелеймон народився у Віфінії (Мала Азія) у м. Нікомідія. Мати виховувала його як християнина, а батько хотів, щоб син був язичником. І хоча навчався у язичницькій школі і там здобував і медичні освіту, але став справжнім прихильником християнської віри. Усе своє життя присвятив стражденним, хворим, убогим і немічним. Він безкорисно лікував усіх, хто до нього звертався, при цьому зцілював людей не стільки медичними засобами, скільки звертанням Господа Ісуса Христа. Слава про безкорисного лікаря розійшлася далеко, і жителі міста, залишивши інших лікарів, ішли до Пантелеймона. Це викликало заздрість, і лікарі донесли імператору про лікаря-християнина. За це імператор віддав святого Пантелеймона на жахливі муки. Його вішали на дереві, рвали тіло залізними гаками, обпалювали свічками, розтягали на колесі, кидали у кип’яче олово і у море з каменем на шиї, кидали на розтерзання диким звірям, відрубували голову, палили у вогнищі. Але нетлінним виявилося тіло Пантелеймона, тому він був оголошений святим. Шанується святий Пантелеймон православною церквою ще з ХІІ ст. І сьогодні щира молитва до цілителя Пантелеймона допомагає стражденним стати здоровими.
Пилипок створює ікону святого великомученика Пантелеймона.
- Яким був душевний стан хлопчика під час створення образу?
- Чи хотів Пилипок показати власноруч створену ікону братам-ченцям? Чи зробив він це? Чому?
- Тож з якою метою хлопчик створив ікону?
- Чи допомагали його молитви дівчинці?
- Що сталося із самим Пилипком?
- Чи думав хлопчик, що рятуючи дівчинку в мороз і сніг, сам може захворіти? Про що це говорить?
- Як ви вважаєте, чи одужала б дівчинка без Пилипкової молитви?
- Що свідчить про вдячність дівчинки хлопчикові за дивовижне врятування. Як потрапила ікона, написана Пилипком до квартири оповідача (автора)?
- Чому ікону так берегли і цінували у родині?
Проблемні запитаня
1. Чи міг би Пилипок вчинити по-іншому? Чому?
2. Чи потрібне у нашому житті людяне, турботливе ставлення до інших?
3. Чи обов’язково бути значною людиною, щоб турбуватися про інших?
4. Чому ж оповідання має назву «Маленьке життя»?
Підсумки
Пилипок прожив коротке, таке непросте життя і був звичайною «маленькою людиною». Але це не завадило йому мати велике серце і здійснити справді великий вчинок – ціною власного життя порятувати іншу, зовсім чужу людину, і це підносить його до рівня справжнього героя. І не обов’язково чекати виняткових ситуацій, щоб виявити людяність і небайдужість, тому що ці якості слід виявляти навіть щодня, навіть у дрібницях. Бо найстрашніше у людських відносинах – це байдужість.
О.Жовна екранізував своє оповідання. Фільм «Маленьке життя». Це стало початком масштабного соціального проекту «Велике серце маленького життя», організованого бізнесменами. У рамках проекту за підтримки Української православної церкви та Міністерства в справах сім’ї, молоді і спорту був проведений конкурс дитячої творчості серед вихованців дитячих будинків і шкіл-інтернатів. Наступним етапом буде цикл презентацій фільму у регіонах України. Метою проекту організатори називають привернення уваги забезпечених людей до проблем дітей-сиріт. А сам О.Жовна сподівається, що його фільм і однойменне оповідання спонукатиме співвітчизників стати кращими – добрішими, духовно багатшими.
Перегляньте фільм.
Дозвольте й мені сподіватися, що наша розмова про велике серце маленького хлопчика Пилипка розбудить у ваших душах бажання бути у цьому складному світі Людьми.
15.12.20
Підготуватися до написання контрольного твору на одну з тем:
1. Шанобливе ставлення до природи у повісті М.Стельмаха "Гуси-лебеді летять"
2.Поетична розповідь про дитинство (за повістю М.Стельмаха "Гуси- лебеді летять")
3. Стародавні уявлення і вірування нашого народу у повісті М.Стельмаха "Гуси - лебеді летять".
07.12.2020-11.12.2020
Символ образу гусей-лебедів, фразеологізми, прислів’я, приказки та обряди
у творі М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»
Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-дослідження. Ми повинні дослідити дотримання автором протягом усього твору поетичності, а часом і гостроти народного українського слова, з’ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору, також усвідомити зв’язок головного героя з природою, розкрити символіку образу лебедів.
Проблемне запитання. Яким ви уявляєте головного героя?
Перегляньте кінофільм"Гуси-лебеді летять..."
А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1976 році створив кінострічку «Гуси – лебеді летять» за повістю М. Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв.
Наскільки схожий «ваш» Михайлик з цим образом?
Кумедний, допитливий хлопчик, з гострим розумом, добрим серцем, щирий, вірить в казку й диво.
- Хто ж він – цей герой?
Чарівною казкою дитинства здається нам повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять...», неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства і дива. Уже з перших абзаців Михайло Стельмах переносить нас в казку, де розпатлані хмари, де співають лебедині крила де світ більшається, тріпоче й міниться. Де можна стати чарівником й повернути лебедів з минулого, де ростуть правічні ліси й літають чарівні гуси-лебедята.
- В літературі є таке поняття, як символ. Як ви розумієте його?
Символ (з грец. — знак, прикмета) — це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття. Наприклад калина — символ вогню, сонця; безперервності життя, роду українців.
- Поміркуймо, символом чого є образ гусей-лебедів в українців?
А яким же символом є образ гусей-лебедів у повісті М.Стельмаха?
Попрацюймо з текстом повісті!
Знайдіть і запишіть у зошит якомога більше прислів’їв та приказок,фразеологізмів, використаних автором у повісті “Гуси-лебеді летять…”
01.12.2020
Михайло Стельмах. Коротко про митця. Його поетичне сприйняття світу.
«Гуси-лебеді летять…» - автобіографічна повість про дитинство.
Сьогодні ми починаємо вивчати життя і творчу діяльність людини, ім’я якої відлунює в душі кожної людини, яка не втратила щастя дивитися на світ очима дитини. Це – Михайло Панасович Стельмах.
Перегляньте відео про життя і творчість М.Стельмаха.
Опрацюйте статтю підручника на сторінці 91.
Літературна гра «Вірю-не вірю»
1. М. Стельмах народився на Полтавщині?
2. Письменник походив із заможної родини?
3. Михайла одразу прийняли до другого класу, оскільки добре читав .
4. Письменник збирав народні пісні?
5. Збірка поезій називалась «Добрий вечір»?
6. М. Стельмах брав участь у Першій Світовій війні .
7. Працював військовим кореспондентом?
8. Літературну діяльність М. Стельмаха високо оцінив П. Тичина?
9. Написав роман про українське село «Велика рідня»?
10. У романах «Дума про тебе» та «Чотири броди» вперше заговорив про український голодомор 1932-1933 р .
11. Його син, Ярослав Стельмах, написав твір «Федько-халамидник»?
Повість «Гуси-лебеді летять» переносить нас у дитинство письменника, яке пройшло в подільському селі Дяківці, неподалік від річки Південний Буг, що несе свої води у Чорне море. Власне дітище Михайло Стельмах присвятив батькам – Ганні Іванівні та Панасу Дем’яновичу: «Моїм батькам – Ганні Іванівні та Панасу Дем’яновичу з любов’ю і зажурою».
Теорія літератури
Автобіографічний твір – опис власного життєвого шляху на основі спогадів.
- Які автобіографічні твори ви знаєте?
Проблемне питання. Чому автор назвав свою повість «Гуси-лебеді летять»?
Дійшовши свого полудня віку, Михайло Панасович Стельмах написав повість про власне дитинство. Роботу над нею письменник датував 1963 – 1964 роками. Проте спогади про все, що було відчуто і пережито в ранні літа, які поминули в селі Дяківці, пам’ять про рідних і односельців, про події, що пройшли колись перед очима, видно, взяли в полон надто сильно.
Отож, у 1966 році з’явилася ще одна автобіографічна повість „Щедрий вечір”, у якій знову ожили добре знайомі читачам герої попереднього твору. Цю повість М.Стельмах присвятив своїм батькам – „з любов’ю і зажурою”.
Події, які відображені у творі.
Події у повісті М.Стельмаха відбуваються в Україні на початку 20-х років ХХ століття.
Тільки-но відлютувала громадянська війна. Через село хвилями прокочувалися червоні козаки, гетьманці, січові стрільці, петлюрівці, пройшло, відступаючи, військо Пілсудського. У лісах ще блукають ті, кого голова комнезаму дядько Себастьян називає бандитами. З Херсонщини прибивається виснажена жінка з дитиною, - там голод. Про голод у південних селах говорять дядьки у своїх стихійних „політбесідах”, згадуючи і про підступну „багряницю”, Антанту, розруху. „Робот панам” вони вже дали – поміщицькі маєтки , економії розгромлено. Незаможники тепер ведуть суперечки про землю, їм нарізають ділянки з колишнього панського поля.
Ідейно-тематичний аналіз повісті.
Тема повісті: зображення життєвої долі українського села першої половини ХХ століття, епізодів з власного дитинства.
Ідея: автор закликає уміти бачити красу, любити рідну землю, „щоб люди мали людяність у серці, хліб на столі і не журились”.
Особливості твору: розповідь від першої особи; автобіографічність; символічний образ гусей-лебедів; зв’язок з народознавством; наявність ліричних відступів (розмірковування хлопчика над власними вчинками, поведінкою інших людей, сприйняття ним оточуючого світу; розповідь про минулу життя інших героїв).
Робота з підручником. Прочитайте перший розділ повісті.
Подумайте.
1. Як розпочинається повість? Знайдіть елементи казковості на початку повісті.
2. З якою метою хлопчик хоче стати чародієм?
3. Що сказав про приліт лебедів дід Дем’ян?
4. Які ключі має сонце? Як йому вдається ними відмикати землю?
5. У яких краях хочеться побувати Михайликові?
6. Чому хлопчик не може піти в ліс?
7. З якою метою Михайлика відправили в церкву? Чим він був вражений?
8. Доведіть, що однокрила качка уміла розбиратися в людях.
9. Прокоментуйте слова дядька Себастіяна: «Найшов забавку! Краще було б, дитино, аби ні ми, ні ви не знали цих забавок».
10. Отже, про що розповідається в першому розділі?
Цікаво. Український режисер Олександр Муратов створив кінострічку за повістю М.Стельмаха «Гуси - лебеді летять».
Домашнє завдання .
1. Стор.97 завдання 1,2
2. Прочитати II розділ повісті.
І нехай сьогодні за вікном почалася зима, але ми знаємо, що за нею обов’язково прийде весна , а принесуть її на своїх крилах гуси-лебеді. Принесуть нам нову надію, радість пробудження землі , і сонце відімкне небо своїми золотими ключами. Умійте бачити красу, любіть рідну землю, свою родину, будьте людяними!
17.11.2020
Андрій Чайковський «За сестрою».
Геройство і лицарська відвага головного героя.
Добрий день, дорогі діти! Ми продовжуємо працювати за змістом повісті А.Чайковського «За сестрою».
Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Це й рідна домівка, затишна та безпечна. Родина – цетвій маленький світ, в якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога.
Сьогодні мова піде про родину Судаків у повісті Андрія Чайковського «За сестрою».
Сімейне дерево родини Судаків
Охарактеризуйте одного з членів родини за поданою нижче схемою.(усно)
Схема аналізу образів
Ø Персонаж.
Ø Його портрет.
Ø Риси характеру і вчинки,в яких вони виявляються.
Ø Найпоказовіший учинок персонажа.
Ø Роль персонажа у творі.
Ø Висловлювання героя,яке найбільше вразило,схвилювало.
Подумайте!
1. До якого роду належав Павлусь?
2. Як хлопець ставився до своєї сестри?
3. Яким чином пожежа Спасівки, смерть діда і матері від рук татар вплинули на Павлуся?
4. Які враження залишилися у хлопця після перебування серед козаків? Чому він від них навчився?
5. Чим пояснити те, що наказ батька і прохання брата не зупинили пошуки Павлом сестри?
6. Яких страждань зазнав хлопець, перебуваючи в неволі?
7. З чим пов'язано те, що Павлусь повинен був стати мусульманином? Як він до цього поставився? В чому виявилася мужність, винахідливість, витримка хлопця, щоб віднайти сестру?
8. Як би ви повели себе, перебуваючи на місці Павлуся — шукача рідної сестри?
9. Через що Павлусь з Ганнусею постійно намагався якомога швидше повернутися додому, хоча у Девлет-гіреяїм гарно жилося?
10. Чи будуть, на ваш погляд, щасливими брат і сестра?
Справді,образ лицаря,головного героя твору Павлуся,майже вашого ровесника,хвилює і викликає симпатії до себе. Проте в декого з вас може з'явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації,з яких,беручи до уваги юний вік,йому не під силу вибратися. Це стається тому,що автор у певних місцях гіперболізує цей образ,і він набирає рис,властивих фольклорним героям - богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу,а навпаки,робить його привабливішим і викликає,мабуть,у вас,юних читачів,бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся.
Перечитайте цитати до образу Павлуся . Запишіть риси характеру головного героя.(Робочий зошит)
Тож зробіть висновок , які риси характеру Павлуся виховували у родині ?
До речі, чи можуть бути названі риси вдачі Павлуся у наш час зразком для наслідування?
Орієнтовний план до образу Павлуся
1. Павлусь — головний герой твору, представник славного роду Судаків.
2. Козацька вдача хлопця:
а) відвага;
б) кмітливість і винахідливість;
в) наполегливість і рішучість;
г) глибокий патріотизм;
ґ) щира любов до сестри;
д) здатність переборювати труднощі в досягненні поставленої мети;
е) щирість, чутливість, ніжність.
3. Ставлення автора та інших героїв твору до Павлуся.
4. Моє ставлення до Павла Судака.
Доба козаччини широко представлена і в літературі і в образотворчому мистецтві. Розгляньте репродукцію картини А.Монастирського «У погоні за татарином»
Ø Який момент повісті вона ілюструє?
Ø До якого з епізодів намалювали б ілюстрацію ви? Опишіть її.
Інтерактивна вправа «Дружня порада».
Від імені літературного героя дайте своїм товаришам дружні поради, які були б важливими в їхньому житті.(Робочий зошит)
Наприклад. Вивчай звичаї своїх предків, запорозьких козаків, загартовуйся фізично та морально.
13.11.2020
Андрій Чайковський «За сестрою». Відтворення історичних подій із позиції гуманізму. Напружений сюжет повісті.
Перегляньте відео.
Сьогодні ми розпочинаємо роботу над уривками з повісті Андрій Чайковський «За сестрою».
Історіі написання твору.
Повість «За сестрою» (1907) створена на основі довготривалого вивчення історичних матеріалів з часів татарських нападів на українські землі та їхньої ретельної художньої обробки. У центрі — захоплююча історія юного Павлуся, молодшого сина з козацького роду Судаків, який порятував від татарського полону свою сестру Ганнусю.
Я сподіваюся,що ви уважно читали твір, і дасте відповіді на запитання.
Літературний диктант (робочий зошит)
1. У якому селі відбувалисяописувані автором події?
2. Який славний рід козаків жив у Спасівці?
3. З скількох осіб складалася рідня Судаків? Назвіть їх
4. Як звали головного героя повісті?
5. Хто вночі напав на село?
6. Що знайшов Семен Непорадний у сідлі хлопчикового коня?
7. Чому козаки брали із собою вісімдесятилітнього діда Панаса
8. Ким виявився малий Павлусь для козака Петра?
9. Чим пригостить Павлусь брата Петра?
10. Як Семен непорадний спіймав татарина?
11. Як звати сина Ібрагіма ханського Девлет - Гінея?
12. Кого попросив викупити і звільнити з неволі Павлусь у Девлет – Гінея.
Вам, безперечно, цікаво спостерігати за пригодами Павлуся у повісті «За сестрою». Цьому сприяє те, що сюжет цієї повісті досить напружений та динамічний, давайте пригадаємо:
- Що таке сюжет твору?
- Які сюжетні елементи вам відомі?
- Як ви гадаєте, що є експозицією повісті «За сестрою»?
- Що є зав’язкою?
Також, ви помітили, що твір має в собі не лише сюжетні елементи, а й позасюжетні – ті, за допомогою яких ми дізнаємось щось нове, проте вони не впливають на сам розвиток дії. До позасюжетних елементів належать описи, авторські відступи тощо.
- Пригадайте, де у повісті Андрія Чайковського «За сестрою» ми зустрічаємось з позасюжетними елементами?
Прочитайте повість А.Чайковського до кінця.
Складіть питання до Павлуся Судака, запишіть їх у зошити.
Т.Г.Шевченко "Тополя".
Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності .
Усна народна творчість була і є тим джерелом, звідки черпали творче натхнення письменники всіх часів і народів. Так на грунті народної пісні, думи й балади виріс поетичний геній Т.Шевченка.
Свою творчість Тарас Григорович почав саме з балад, використовуючи в них багатющий матеріал з усної народної творчості. Першою баладою була "Причинна", а далі - балада "Тополя", яка ввійшла в перше видання "Кобзаря". Пізніше були "Утоплена", "Лілея", "Русалка".
Балада - невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження на легендарну або історичну тему з напруженим сюжетом
Особливості :
- реальне часто поєднується з фантастичним;
- невелика кількість персонажів;
- відсутні деталі події;
- стислість у викладі матеріалу;
- "магічна" музичність
Метаморфоза - перетворення
Романтичний герой - герой романтичного твору, який страждає від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний : красивий зовнішньо і внутрішньо, діє відповідно до своїх ідеалів,жертвує собою в ім'я цих ідеалів, людей та суспільства.
А ми звернімося до балади "Тополя". В народі це красиве дерево символізує жіночий образ, уособлює красу, сумну дівчину, нещасливу. Часто дівчат порівнюють із тополею: гарна, як тополя; струнка, як тополя; висока, як тополя; самотня, як тополя в полі.
У творі « Тополя» це дерево символ самотності, туги, вірності.
Пропоную Вам ознайомитися зі змістом балади засобами різних видів мистецтва.
Послухайте аудіозапис твору .
Аналіз твору Т.Шевченка «Тополя»
Тема: розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею і, нарешті, перетворення самої дівчини на тополю під впливом чудотворного зілля.
Ідея: невмирущість справжнього кохання, возвеличення краси, вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів.
Основна думка: кохання — це не тільки щире почуття, а й те, через що любляче серце страждає у поневіряннях.
Жанр: балада
Т. Г. Шевченко використав у творі багато художніх засобів. Дослідіть художні особливості балади (робочий зошит) :
Метафори
Епітети
Порівняння
Основні елементи сюжету.
Експозиція.
Зав'язка
Розвиток дії.
Кульмінація.
Розв'язка.
Подумайте!
· Із героїнею балади відбулася метаморфоза. Хто може сказати, чому саме в тополю , а не, скажімо, у вербу чи березу ?
· Яке значення має пейзаж на початку твору ?
· Опишіть зовнішність героїні балади або зачитайте портрет. Про що свідчить такий портрет ?
· Як Тарас Григорович описує щирість почуттів молодят ?
· Яких страждань зазнала дівчина, коли козак залишив її ?
· Чому мати дула схвильована за долю дочки ?
· Для чого мати вирішила видати дочку за багатого й одиноко старого ? Як до цього поставилася дівчина ?
· Чому вона звернулася до ворожки ? Чи належить ворожка до представників нечистої сили ?
· Які риси характеру притаманні героїні ?
Перед Вами малюнок Т.Г.Шевченка "Тополя" (1839рік)
Які образи підсилюють мотив самотності?
Як малюнок Т.Г.Шевченка співвідноситься з твором?
Ми прочитали баладу,а зараз порівняймо її з мультфільмом «Тополя» 1996 року.
- Яке враження у вас викликав мультфільм «Тополя»? Чому?
- Як на вашу думку, де було більш розкрито зміст твору? Чому?
- Чи співпадають ваші уявлення з прочитаним твором чи з переглядом мультфільму?
Перегляньте відеокліп «Тополя» у виконанні гурту «Хочу ЩЕ!»
- Які враження справив на вас кліп?
- Чи вдалося відтворити емоційність Шевченкової балади?
- Якби вам довелося знімати кліп або фільм за баладою, що б використали ви?
Домашнє завдання.
Виразно читати та вміти аналізувати баладу Т.Г.Шевченка «Тополя».
За бажанням. Порівняйте баладу «Тополя» Тараса Шевченка з піснею «Мала матисина, восени женила», яка стала її основою.
Т.Г. ШЕВЧЕНКО. ЖИТТЄПИС ПОЕТА. ВІРШ «МЕНІ ТРИНАДЦЯТИЙ МИНАЛО». ЗМІНА ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ НЕЗАХИЩЕНОЇ ДИТЯЧОЇ ДУШІ У ВЕЛИКОМУ І СКЛАДНОМУ СВІТІ.
Розгляд постаті Тараса Шевченка пропоную розпочати з перегляду відеоролика «Обличчя української історії».
https://www.youtube.com/watch?v=uJd2ajOPoH8
Пригадайте.
• Що вам відомо про дитинство і юність письменника?
• Які творчі здібності мав Тарас Григорович?
• Назвіть художні твори письменника, які вам вже відомі.
• Як наш народ вшановує пам’ять великого українського митця сьогодні? • Як ім’я Шевченка увічнене в нашій місцевості? • Чому Т. Шевченка називають Кобзарем?
Прожив 47 років, а з них 24 – у неволі, в кріпацтві, не маючи засобів до освіти, розвитку таланту, потім десять років заслання із забороною писати і малювати. Між тим йому вдалося стати великим письменником та художником, академіком-гравером, знаним у Європі.
Практично все своє свідоме життя Шевченко прожив за межами України (15-річного сироту пан забрав із собою до Вільно, а потім до Петербурга), але Тарас не забув мови, не втратив гарячої любові до рідного краю, рідного народу, став на його захист. Шевченка радо запрошували в гості, на проживання великі пани, його любила княжна, а він залишився бідним, але вільним самітником.
І таких «див» та контрастів можна знайти в біографії Т.Шевченка безліч. Його «Кобзар» заявив світові, що є такий народ українці, що вони хоч і поневолені, але горді, волелюбні, мають оригінальну творчість, свої звичаї, традиції й багатовікову історію.
І сучасні українці можуть знайти у творах Кобзаря безліч мотивів, тем та проблем, які їм близькі, отримати підказку, як у світі «по правді жити».
Теорія літератури
Контраст —художній прийом, побудований на різко окресленій протилежності в чомусь: рисах характеру, властивостях предметів чи явищ. Ця фігура побудована на використанні антонімічних пар.
У Т. Шевченка контраст — не просто художній прийом, а мистецький підхід, метод пізнання дійсності, в якій було аж надто багато протиріч. Прийом протиставлення багатих і бідних, невільників і вільних людей, чесних і безчесних, підлих та справедливих, щасливих та нещасних можна сказати універсальний у «Кобзарі». Контраст часто перебуває в центрі гострої сатири.
Т. Шевченка «Мені тринадцятий минало» (1847)
- На які частини можна умовно поділити твір? Складіть за ними ланцюжок змін душевного стану маленького пастушка.
- Для змалювання зміни емоційного стану головного героя автор використовує прийом контрасту. Знайдіть вирази, де згадуються кольори і зробіть висновок.
- Прийом контрасту передбачає також вживання антонімів. Відшукайте антоніми у вірші .
- Створюється контраст і через протиставлення. Знайдіть протиставлення .
- Чи можемо ми стверджувати, що ліричний герой поезії є, власне, автопортретом поета?
- Як видумаєте: ліричний герой – дитина чи доросла людина?
Художні особливості твору. (Робота в зошитах)
Риторичні оклики
Риторичні запитання
Порівняння
Метафори
Епітети
Тестові завдання.
1. Яку роботу виконував малий Т. Шевченко?
а) Випасав ягнят; б) доглядав паненя;
в) малював картини для продажу.
2. Яка пора року відображена в поезії?
а) Осінь; б) літо; в) весна.
3. Через що малий Тарас заплакав, перебуваючи в бур’янах? Бо він:
а) заблукав; б) не отримав нічого від бога; в) боявся грози, дощу.
4. Що робила дівчина неподалік від Тарасика?
а) Копала картоплю; б) плоскінь вибирала; в) жито жала.
5. Після чого «неначе сонце засіяло...» для хлопчика-пастушка? Бо:
а) дівчина його поцілувала; б) заспівав соловейко;
в) дядько дав йому цукерку.
6. У якого пана служив поет-кріпак?
а) Польського; б) Новгородського; в) Енгельгардта.
7. Жорстока дійсність часів кріпацтва відображена в поезії у частині:
а) першій; б) другій; в) третій.
8. Чим закінчується твір Т. Шевченка?
а) Тяжким стражданням хлопця-пастушка;
б) пропозицією пана надати герою вільну;
в) радісні хлопець і дівчина погнали худобу до води.
9. Поезія «Мені тринадцятий минало» була написана Т. Шевченком у:
а) 1847 р.; б) 1874 р.; в) 1784 р.
10. Герой твору молився Богу, сидячи:
а) на великому камені; б) у бур’яні; в) біля річки.
11. Небо і село у творі названо:
а) щирим; б) господнім; в) веселим.
12. Сонце гріло, а потім запалило:
а) копицю сіна; б) сухе бадилля; в) рай.
Проблемне питання уроку.
Чому Шевченка називають українським пророком?
Домашнє завдання
Уміти аналізувати поезію «Мені тринадцятий минало», прочитати твір Т. Шевченка «Тополя», скласти до нього тестові питання.
Проблема вибору людини у вирішальній ситуації у повісті «Захар Беркут». Лідерські якості Захара Беркута. Характеристика образу Тугара Вовка.
У повісті «Захар Беркут» автор зобразив запеклу боротьбу між тухольською громадою і монгольськими завойовниками. Тому дійові особи твору поділяються на дві групи: з одного боку — ті, хто виступає за тухольців на чолі із Захаром Беркутом, а з другого — монголи на чолі з Бурундою і ті, хто перейшли на їхній бік, зокрема Тугар Вовк.
Таким чином, у цей вирішальній час кожен персонаж робить свій вибір – служити рідному народові чи його ворогам. Якими постають перед нами герої, у вирішальній ситуації? Що впливає на їхній вибір?
Проблемне питання: ЛЮДИНА ЗАВЖДИ МАЄ ВИБІР?
1.Переглянути відео-презентацію за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=Lg4XMgEwQOQ
2.Виконати інтерактивну вправу за посиланням
https://learningapps.org/2693253
3.Заповнити таблицю «Характеристика персонажів твору»
Захар Беркут | Тугар Вовк | |
Зовнішність героя ( вік, риси обличчя, одяг, рухи тощо) | ||
|
| |
Соціальне і матеріальне становище | ||
|
| |
Своєрідність світосприйняття і світогляду, коло розумових інтересів, схильностей і звичок | ||
|
| |
Ставлення до оточуючих | ||
|
| |
Авторське ставлення до персонажа | ||
|
| |
Яка суспільна проблема привела автора до створення даного образу? | ||
|
| |
4 Перегляньте фільм за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=sMf-iiOAbc0
Порівняти з повістю І.Франка «Захар Беркут»
Домашнє завдання.
Обов’язкове.
Визначити проблеми ,які автор порушив у повісті.
Підручник . Сторінки 47-48(дати відповіді на запитання)
За бажанням. Знайти різні види описів, визначити, якими худ.засобами відтворено образи, з’ясувати їхню роль; знайти застарілу лексику та діалектизми у мові повісті.
Вдома
Де батькова хата - там сонця багато
І терен цвіте навесні.
Там соняхи й мальви, і тато, і мама
Всміхаються радо мені.
Там квітне калина чарівно, дитинно,
І небо зірки нахиля
Над райдужну хату, де батько і мати
Колишуть внучат-журавлят.
До рідної хати спішу завітати
І в радісні дні, і в сумні
Там соняхи, й мальви, і тато, і мама
Всміхаються радо мені.
Сміється день, немов дзвінка сопілка,
Він сумніви й сум'яття віджене,
І голубе вікно, й брунатна гілка –
Все привітає радісно мене.
І клен старий: у нього нині свято,
Він стільки років гойдалку беріг...
І бабця - піч, і рушникова хата,
І спогадами клечаний поріг.
Тут рідне все й таке близьке до болю,
І кущ калини, й мальви, і квітки...
Немов з дитинства, з першої любові
Несуть у душу щебіт ластівки.
Потисну батьку бережно правицю,
Погладжу скроні в мами край воріт.
А скроня в батька інеєм сріблиться.
А коси в мами – як вишневий цвіт.
Помалу сходить батько на поріг,
Рукою гілку яблуні торкає.
І стиха серцем в неї запитає:
Чи від морозу я тебе вберіг?
Обійде сад. Як вишенька-маля?
Як зимували, братики-горіхи?
І перша брунька батькові на втіху
До сонця радо щічку підставля.
Він кожну гілку радо привіта,
На мить здалось, що то його літа
З поцвіттям весен тихо облітають.
Вже їх не наздогнати, ні зігріть.
Всі проминають, гірко чи щасливо...
А батько, як журавлик, сивий-сивий,
Посеред саду сторожко стоїть.
- Що об’єднує ці поезії?
- Батькова хата, рідна домівка, яка вона? В яких образах постає перед ліричною героїнею? Зачитайте.
- Яким кольором ви б передали настрій поезій?
- Подайте словесний малюнок картини, яку ви уявляєте, читаючи ці вірші? Які кольори використаєте? Чого буде багато на картині? (Сонця і квітів).
- Яка роль батьківського дому в житті людини?
- Як ставиться лірична героїня та й сама поетеса до батьківського дому?
- За допомогою яких художніх засобів авторка увиразнює свої думки й почуття? (Епітети, метафора - небо зірки нахиля, порівняння - внучата-журавлята).
- Чи можна сказати, що вона щаслива?
- Чим є рідна домівка для ліричної героїні? (Для ліричної героїні батькова хата, рідний дім є маленькою батьківщиною, з якої починається любов до України).
Контрольна робота з теми "Ми - українці".
Виконайте до 21.05 тести за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScsATNlhhNZLmkX8k78Z9yzf2rZuq6yQ_VJd3_djJC8elHU3g/viewform?usp=sf_link
Тема. Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності у вірші
12.05 - 15.05
Тема. Олександр Гаврош. Коротко про письменника.
За жанром, твір Олександра Гавроша «Неймовірні пригоди Івана Сили» є пригодницькою повістю.
- Пригадайте, який жанр літератури називають повістю?
- У чому полягають особливості пригодницької повісті?
- Які пригодницькі повісті інших авторів вам відомі?
- Чи відоме вам ім’я Івана Фірцака?
- Чи хотіли б ви дізнатися про людину, що є реальним прототипом головного героя твору?
Мова Івана Сили проста, чиста, відображає його характер. Він завжди говорить те, що думає, у мовленні героя відчувається повага до інших, вихованість, стриманість. Він ніколи не кричить, не ображає інших.
27.04-30.04
Контрольна робота з теми «Творчість Василя Симоненка, Марини Павленко, Любові Пономаренко»
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfZX6IFmbQ2EyMLN8WtwcdSDcjr2cIgRSnYMNLOInMVH6smKw/viewform?usp=sf_link
3. Прочитайте і проаналізуйте (усно) вірші (ст. 248-249)
Перевірте себе, виконавши тест:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=392788
21.04-24.04
- Чому німець-нападник викликає співчуття?
- Назвіть рису характеру полоненого німця, яка найяскравіше описана у творі.
- Як характеризує Фрідріха те, що він любив садити квіти й робити прикраси зі шматочків цегли?
- Поясніть назву новели
- •Як ви вважаєте, чи наявні в творі «Гер переможений» художні деталі?
- Художні деталі у творі
13.04 -17.04
для 7-Б - на електронну адресу Тетяни Андріївни.
За цими сторінками працює 7А.
Завдання для 7-Б: ст. 214,питання 6,7,8 письмово
Завдання на 30 -31березня
Тема. Марина Павленко. Основні відомості про письменницю.
https://docs.google.com/presentation/d/1hwDQQKnPsgoEDOAaVK8RlqkayXtY9Nrd/edit#slide=id.p2
Завдання на наступний тиждень(23-27 березня)
Увага! Виконайте контрольний тест за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf8EjeIEyqXz9q8WOIF9sSbnYEGu8BDxjvhnplUM2k2EszP1g/viewform?usp=sf_link
Тема. Романтичний порив, прагнення пошуку, відкриттів і самовідкриттів у поезії «Гей, нові Колумби й Магеллани…».
https://drive.google.com/file/d/1sZJe4ymmaOUCfsk0aydBPYsaQiZoNfZY/view
https://naurok.com.ua/test/poezi-vasilya-simonenka-7-klas-39264.html
Увага! Учні 7-А класу!
Завдання на тиждень(12-19 березня)
https://www.youtube.com/watch?v=8doMcHFoekkпрегляньте відео про В. Симоненка
Вірш Симоненка "Ти знаєш,що ти - людина..." вивчити напам'ять.
Комментарии
Отправить комментарий