7 клас Всесвітня історія дистанційне навчання 2019/2020

 06.05.2021р.

Доброго дня!
    Тема уроку « Чеське королівство в X-XV століттях. Ян Гус. Гуситські війни»
    Сьогодні ми дізнаємось про те, хто такий Ян Гус і чому його вважають національним героєм Чехії, хто таки гусити і як їм вдавалося перемагати військо хрестоносців, що таке вагенбург та багато цікавого.
    Актуалізація опорних знань
    Давайте пригадаємо!
    1. Коли була утворена Священна Римська імперія? Чому вона отримала таку назву?
    2. Якими були причини хрестових походів? Хто був їх ініціатором?
    3. Хто такі єретики і як католицька церква боролася з єретиками?

План вивчення теми уроку
                                                                        1. Утворення Чеського королівства
                                                                        2. Діяльність Яна Гуса
                                                                        3. Гуситські війни, їх причини та наслідки

Утворення Чеського королівства
    Завдання 1
Прочитайте п. 3 параграфа 29 підручника «Виникнення Чеської держави» та заповніть таблицю

 
Здобутки Чеської державиСлабкі сторони Чеської держави


Хто такий Ян Гус?
    Ян Гус був настоятелем Віфлеємської каплиці в старій частині Праги, а також професором знаменитого Празького університету. Він зробив переклад Біблії на чеську мову, першим зі священиків став читати проповіді чеською мовою (до цього вони відбувалися виключно на латині), а в самих проповідях зачіпав нагальні проблеми звичайних людей, своїх сучасників. Не дивно, що проповіді Яна Гуса мали величезний успіх, а сам проповідник користувався великою повагою і пошаною в чеському суспільстві. Ян Гус критикував католицьку церкву, що на той час загрузла в корупції і хабарництві: церковні посади продавалися і купувалися, вище духовенство (єпископи і архієпископи) купалися в розкоші, а за будь-який, навіть найважчий гріх можна було отримати спокуту, купивши індульгенцію.
    Відповідь на проповіді Яна Гуса від вищого католицького духовенства не забарилася. Крапку між протистоянням Гуса і католицької церкви поставив собор у Констанці (1414 рік), куди Гуса викликали захистити свої погляди. При цьому Сигізмунд І, імператор Священної Римської імперії, гарантував проповіднику безпеку і навіть видав спеціальну охоронну грамоту. Але незабаром після прибуття Ян Гус був заарештований за звинуваченням в єресі. Після півроку ув’язнення, Ян Гус був засуджений як єретик до смертної кари за допомогою спалення, яка відбулась 6 липня 1415 року.
    Завдання 2
- Перегляньте відео про Яна Гуса.
- Що в його біографії Вас найбільше вразило?
- Чому, на Вашу думку, Яна Гуса вважають національним героєм?

Гуситські війни
    Арешт Яна Гуса викликав велике обурення в чеському суспільстві. У Празі відбувся багатолюдний сейм, на якому був складений протест проти спалення Гуса, підписаний 452 вельможами, баронами і панами Чехії. У відповідь на це церковний собор постановив «закликати до відповіді» всіх, хто підписав цей протест, а до того ж засудив і спалив сподвижника Яна Гуса, Ієроніма Празького. Це було останньою краплею, після якої по всьому королівству почалися масові заворушення. Обурені чехи стали нападати на католицькі монастирі, виганяти вірних папі священиків з церков. А на горі Табор в 100 кілометрах від Праги з’явився озброєний табір прихильників Яна Гуса, що згодом дав назву найрадикальнішому крилу гуситів – таборитам. Незабаром повсталу Прагу підтримали й інші чеські міста. Вся Чехія була охоплена повстанням. Так почалися гуситські війни, що тривали п’ятнадцять років з 1419 по 1434 роки.
Причини війн
    Причинами гуситських війн стали загальна криза католицької церкви та невдоволення тодішніми церковними порядками. Католицька церква ж замість того, щоб спробувати вирішити свої внутрішні проблеми, пішла шляхом ескалації конфлікту, стративши «незручного» проповідника, який говорив про «незручні речі», що викликало масове обурення чехів, які вважали (і вважають) Яна Гуса своїм національним героєм.
Хід гуситських війн
    Для придушення повстання імператор Священної Римської імперії Сигізмунд І, організував хрестовий похід проти гуситів, оголосивши їх небезпечними єретиками. Себе ж Сигізмунд бачив захисником католицької віри. Протягом 15 років гусити (що складалися переважно з селянського та міського ополчення) з блискучим успіхом громили кращі лицарські армії Європи, відправлені на їх придушення. Гусити відбили п’ять (!) хрестових походів.
Що стало причинами феноменальних військових успіхів гуситів?
Військова тактика
    Військова тактика гуситів була не просто інноваційною за мірками того часу, вона зробила справжній переворот у військовій справі Середньовіччя. Армія, що складалася з міського і селянського ополчення наголову розбила професійних лицарів.
    По-перше, гусити першими стали масово вживати вогнепальну зброю. Хоча на той час вона було ще дуже не досконалою, тим не менш, прицільний і вмілий постріл з мушкета пробивав броню лицаря наскрізь, якою б міцною вона не була.
    По-друге, гусити придумали вагенбург, що став важливою складовою частиною їхніх перемог. Вагенбург – це укріплений табір, утворений з зчеплених один з одним возів. На цих же возах гусити перевозили легку артилерію, яку успішно застосовували в боях.

Ось так виглядав вагенбург гуситів
    За возами ховалися стрілки з мушкетами і пушкарі з гарматами, що обстрілювали вороже військо ще на підході. Для ще більшого укріплення перед вагенбургом виривався рів, а коли вороже військо підходило впритул до нього, захисники озброювалися древковою зброєю: алебардами, піками, якими вміло стягували лицарів з коней. А вже опинившись на землі, важкоозброєний лицар ставав легкою здобиччю.
    Цікаво! Пізніше гуситську тактику вагенбургів успішно перейняли наші українські козаки, які також утворювали мобільні укріплені табори зі своїх возів.
    По-третє, не останню роль зіграла хороша організованість і злагодженість гуситів, а також їхніх командирів. Лідер гуситів Ян Жижка був дійсно талановитим полководцем, до того ж він був сліпим на одне око, а незабаром і зовсім втратив зір. Але навіть будучи повністю сліпим, він продовжував вміло керувати гуситським військом. У своєму війську Ян Жижка ввів суворі порядки-пияцтво, обжерливість, азартні ігри, суворо каралися.
    Отже гусити довели, що завдяки згуртованості та високій мотивації до перемоги можна перемагати навіть більш чисельного та сильнішого ворога.
Чашники та таборити

    Назва радикальних таборитів походить від гуситської фортеці Табор, а ось чашники так названі від чаші. Чому чаші? Справа в тому, що після Яна Гуса багато чеських священиків стали причащати вином не тільки духовенство, а й мирян. Папа римський назвав цей обряд єретичним, і гусити на знак протесту стали зображати чашу на своїх бойових прапорах, звідси і пішла назва «чашники».
    Розбивши хрестоносців, що вторглися, гусити самі вторглися на територію Угорщини, правда невдало, і були змушені відступити назад до Чехії. Невдалий похід в Угорщину загострив протистояння між помірними і радикальними гуситами, і незабаром вже між ними відбулася перша битва, що сталася біля міста Матешів. Битва ця закінчилася нищівною поразкою помірних гуситів (чашників), завдяки раптовій контратаці таборитської кінноти.
    Тим часом від чуми помер легендарний ватажок гуситів Ян Жижка, з його смертю прихильники Жижки стали називати себе «сирітками».
    Цікаві були стосунки гуситів з сусідами поляками. Ті хоча і були «добрими католиками», але на заклики Папи Римського піти у хрестовий похід проти «невірних єретиків гуситів» тільки кивали головою. А деякі поляки, (як втім, і литовці) навіть воювали на боці гуситів. Самі ж гусити також свого часу допомогли полякам у їхньому протистоянні з Тевтонським орденом.
Завершення гуситських війн
    Імператор Священної Римської імперії Сигізмунда І вважав, що «чехів можуть перемогти тільки чехи». Так власне і сталося. Багато чехів, втомившись від постійних війн, все більше симпатизували помірному крилу гуситського руху, представники якого вважали, що потрібно почати домовлятися з католицькими країнами. Чашники заснували так звану Панську лігу, куди увійшли всі впливові дворяни Чехії. Також Панську лігу підтримало багато чеських міст.
    І ось 30 травня 1434 року відбулася вирішальна битва при Ліпанах між військами радикальних гуситів – таборитів і Панською лігою, в якій вже радикальні гусити зазнали нищівної поразки. Їхні колишні соратники відмінно знали гуситську тактику, і для перемоги вдалися до військової хитрості. Вдаваним відступом вони виманили більшу частину війська таборитів з вагенбурга. Опинившись поза своїми укріпленнями, таборити стали легкою здобиччю для панської кінноти, що терпляче чекала в засідці.
    У 1436 році чашники прийняли умови католицького короля Сигізмунда, а Чехія знову повернулася в лоно католицької церкви. Що ж стосується радикальних гуситів, вони ще якийсь час продовжували чинити опір, який з часом зійшов нанівець. Хоча і в наші дні в Чехії існує гуситська церква, що налічує до 180 тис. парафіян.
Наслідки та підсумки гуситських війн
    Діяльність Яна Гуса та гуситські війни були предтечою Реформації, що оголила глибоку кризу католицької церкви в період пізнього Середньовіччі. Але про події Реформації ми будемо говорити вже в наступному навчальному році.
Ще одним важливим наслідком гуситських воєн стала зміна підходу до військової справи. По суті гуситські війни стали заходом епохи лицарства, початком їх кінця, показавши всю неефективність старої лицарської тактики, ненадійність їх броні й обладунків. Всі європейські армії незабаром почали активно використовувати вогнепальну зброю. Стало зрозуміло, що лицарські обладунки, наскільки міцними вони б не були, від куль лицарів не врятують. Епоха середньовічних лицарів назавжди відійшла в історію…
Домашнє завдання
1. Вміти пояснювати історичні поняття: гуситські війни, чашники, таборити, вагенбург.
2. Запам’ятати дати:
    995 рік - завершення об’єднання чеських земель та утворення Чеського королівства;
    1419 -1434 роки – гуситські війни.
3. Виконати письмово завдання 1,2 та надіслати на ел. адресу school_24_oberig@ukr.net до 17.00 10 травня



















05.05.2021р.

 Діти!

        Тема уроку «Держави Центральної та Східної Європи в X-XV століттях. Угорське та Польське королівства».
    Сьогодні ми дізнаємося про історичні події в державах, до складу яких тривалий час входила частина українських земель. Ми дізнаємось про те, як виникли ці держави, який шлях пройшли, щоб зберегти свою державність, довідаємось про найвідоміших правителів цих держав.
Угорське королівство
   Батьківщиною угорських племен сучасні дослідники вважають території, розташовані на схід від Уралу. Звідти угорці прийшли у причорноморські та приазовські степи. Наприкінці ІX століття угорські племена на чолі з Арпадом перейшли Карпати та завоювали Панонію (так називалася колишня прикордонна провінція Римської імперії). Угорці взяли під свій контроль землі на схід від річки Дунай та перейшли до осілого способу життя.
       Цікаво!
    У 1985 році під час археологічних розкопок на території нашого краю біля села Суботці була знайдена могила угорського воїна-кочовика. У похованні були знайдені частини золотих пластин зі складним пишним орнаментом. Це поховання дало можливість більше дізнатися про шлях угорських племен зі Сходу на Захід.
    Важливу роль у розбудові та зміцненні держави належить Іштвану І, який об’єднав зайняті угорцями землі, прийняв християнство, сприяв місіонерській діяльності християнської церкви.
    До 1000 року Угорщина не була королівством і її правитель мав титул Великий князь Угорський. У 1000 році Папа Римський надіслав Іштвану І корону, визнавши його суверенним монархом, у родині якого влада передається у спадок. Так було засноване Угорське королівство.

       Цікаво!
    Сучасна Угорщина є парламентською республікою, а не монархією. У 2000 році парламент Угорщини оголосив корону Іштвана І державним символом – незалежно від форми правління держави.
Найважливіші події в Угорщині в XI - XV століттях
    · Донька Ярослава Мудрого Анастасія стала дружиною угорського короля Андраша I (1045 - 1051 рр.).
  · Угорські королі ведуть боротьбу з натиском німецьких лицарів та збільшують територію держави (приєднані Трансільванія, Далмація, Хорватія.).
   · У 1222 р. король Андраш III підписав "Золоту буллу", що гарантувала свободи і вольності знаті; обмежила вплив іноземців; надавала право чинити опір королю у разі невиконання ним своїх обіцянок.
    · У середині XIII ст. – Угорщина була розгромлена монгольськими військами хана Батия.
   
     «Золотою добою» в історії Угорщини називають правління Матяша Корвіна (1458 - 1490 рр.). Він укріпив центральну владу, сформував професійний уряд з випускників університету, залучив до управління державою непривілейовані верстви населення, сформувавши представницький орган - Державні збори, створив королівську армію, незалежну від великих землевласників, підтримував розвиток науки й мистецтва.
    Після поразки угорців у битві з турками під Могачем (1526 р.) країна розпадається на три частини.

Польське королівство
Пропоную Вам переглянути відео та виконати практичні завдання.


1. Центром утворення Польської держави стали:
А угорські племена
Б хорвати
В чехи
Г західні поляни
2. Король Мєшко І охрестив польські племена у :
А 1054 р.
Б 988р.
В 966 р.
Г 1000 р.
3. Король, який завершив об’єднання польських земель:
А Владислав ІІ
Б Болеслав Хоробрий
В Казимир ІІІ
Г Мєшко І
4. Назва великих землевласників в Польщі:

А шляхтичі
Б магнати
В магістри

Г єретики
5. Землі Польського королівства поділялися на:
А комітати
Б воєводства
В області
Г графства

6. Правитель, який отримав польську корону завдяки Кревській унії:
А Владислав ІІ Ягайло
Б Болеслав Хоробрий
В Казимир ІІІ
Г Мєшко І

 Відповіді надсилайте на ел. адресу school_24_oberig@ukr.net до 16.00 7 травня


Увага!!! 29.04. 2021 р. Урок з історії України.


28.04.2021 р.

Доброго дня!

Діти, тема нашого уроку «Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ»

      Сьогодні ми дізнаємося як зникла одна і виникла інша імперія,  поміркуємо про те, яку роль ця імперія відігравала у світовій історії, який вплив мала на історію України, поповнимо свій словничок новими історичними поняттями.


Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо:
1. Де і коли виникла одна із трьох світових релігій – іслам?
2. Як називали себе послідовники ісламу?
3. Яку країну ми називаємо імперією? Які характерні ознаки має імперія?
4. Наведіть приклади імперій, що існували в період Стародавнього Світу.
5. Як називалася Східна Римська імперія та яке місто було її столецею?
6. Хто такі васали? Якими були їхні обов’язки?

Перегляньте відео та виконайте тестову роботу



22 квітня 2021 року
Дорогі мої семикласники!
    Сьогодні ми з вами завершуємо вивчати тему «Середньовічний Схід».
    Мета нашої роботи - визначення особливостей розвитку країн Сходу в різних сферах життя суспільства шляхом виконання практичних завдань.
    Актуалізація опорних знань
Спочатку пригадаємо матеріал попереднього уроку та виконаємо невеличкий тест. Кожна правильна відповідь – 1 бал.


Практичне завдання № 1
Суспільний розвиток
    Із наведеного переліку оберіть верстви населення, що відповідають структурі суспільства певної країни (брахмани, шудри, кшатрії, чиновники, лицарі, «добрі люди», «дешеві люди») та заповніть таблицю:

Країна

Верстви населення

Індія

 

Китай

 

Франція

 

 Давайте поміркуємо, чим відрізнялася структура суспільства у країнах Сходу від країн Європи.

Практичне завдання № 2
Економічний розвиток
    Розгляньте карту та запишіть у зошит назви країн, через які проходив Великий шовковий шлях.
    Давайте поміркуємо, яке значення мав Великий шовковий шлях для розвитку економіки Китаю.

    Домашнє завдання
1. Опрацюйте п. 3 параграфа 33 «Релігії і культура в Індії», п. 3, 5 параграфа 34 «Культура і наука в середньовічному Китаї», «Японська середньовічна культура» та заповніть таблицю.
    Досягнення народів Сходу, що збагатили світову культурну спадщину

Назва країни

Досягнення

Його значення

Китай

 

 

Індія

 

 

Японія

 

 

 Виконане завдання надсилайте, будь ласка, на ел. адресу school_24_oberig@ukr.net до 16.00 27 квітня 2021 р. 
    
    Для допитливих
    Друзі! Для тих, кого зацікавила тема уроку, пропоную переглянути відео. Це допоможе вам краще зрозуміти середньовічну історію країн, що ми вивчали.


21 квітня 2021 року

Дорогі мої семикласники!
     21 та 22 квітня ми будемо вивчати з вами тему «Середньовічний Схід».
    Ми познайомимося з вами з історією Китаю, Індії та Японії у період Середньовіччя, дізнаємося про особливості розвитку цих країн, а також якими досягненнями збагатили народи країн Сходу світову культурну спадщину.
    Крок 1. Перегляньте відеоурок, що розміщений нижче.
    Крок 2. Виконайте практичні завдання під час перегляду та після його завершення.
    Завдання 1 (1-3 бали) Розташуйте держави, що існували на території Індії, в хронологічній послідовності (імперія Великих Моголів, держава Гуптів, Делійський султанат).
    Завдання 2 (4-6 бали) Заповніть в зошиті таблицю «Китайські правителі та їх реформи»

Правитель

Реформи

Ян Цзянь

 

Ян Гуан

 

Лі Юань

 

Сюань-Цзун

 

Ван Аньши

 

Чжу Юаньчжан

 

    Завдання 3 (7-9 балів) Дайте відповідь на запитання: як вплинули реформи на життя країни?

Творче завдання
    Давньокитайський філософ та політичний діяч Конфуцій сформулював філософське вчення про регулювання суспільних відносин на основі певних моральних цінностей. Конфуцій вважав, що для благородної людини повинні бути характерні п’ять необхідних моральних якостей: щедрість, щирість, серйозність, старанність і доброта.
Пропоную виконати наступне завдання за алгоритмом (10-12 балів).
1. Знайдіть в Інтернеті висловлювання Конфуція.
2. Оберіть цитату на Ваш розсуд, запишіть її.
3. Поясніть, чому Ви обрали саме це висловлювання.
4. Чи є актуальними ідеї Конфуція в наш час?
    Виконані завдання прошу надіслати на ел. адресу school_24_oberig@ukr.net

15.04.2021 р.

Контроль знань з теми

«Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя»



14 квітня 2021 року
Дорогі мої семикласники!
    Сьогодні ми завершуємо вивчення розділу «Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя»
   Тема уроку «Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування».
    Ми дізнаємося хто і які найважливіші наукові та технічні досягнення здійснив в період Середньовіччя, як це вплинуло на розвиток суспільства. Виконаємо практичні завдання та підготуємось до виконання тестової роботи.
Завдання 1.
Заповніть наведену нижче таблицю, опрацювавши п. 1-4 параграфа 24.

Напрями, в яких були зроблені відкриття

Хто здійснив відкриття?

Яке досягнення було зроблене?

Яке значення мало відкриття?

Філософія

 

 

 

 

Математика

 

 

 

 

Медицина

 

 

 

 

Технічні винаходи

 

 

 

 


Завдання 2.
    Друзі! Чи погоджуєтеся ви з висловом вже відомого вам французького філософа П’єра Абеляра: «Основний ключ знань – це насправді наполегливі і часті запитання»

    Пригадайте, що запитання ми поділяємо на закриті і відкриті.

    Прочитайте п. 4 «Технічні досягнення» параграфа 26 та напишіть до тексту два закритих та два відкритих запитання.
Завдання 3.
    Прочитайте п.3 «Чорна смерть» та дайте письмову відповідь на запитання:
    Як боролися з інфекційними хворобами в добу Середньовіччя і в наш час?
Увага!
    Виконані під час уроку завдання потрібно надіслати на ел. адресу school_24_oberig@ukr.net до 16.00 14 квітня.
    Домашнє завдання
1. Повторіть тему «Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя» ( параграфи 22-26), звернувши особливу увагу на історичні терміни, що потрібно запам’ятати та історичні дати.



08 квітня 2021 року

Дорогі мої семикласники!
    Ми продовжуємо з вами вивчати розділ «Матеріальний і духовний світ Європейського Середньовіччя».
    Тема нашого уроку «Раннє Відродження і гуманізм».
 На попередньому уроці ми з’ясували особливості романського та готичного стилів. Сьогодні ми дізнаємося про характерні риси, періодизацію та визначних діячів епохи Відродження, познайомимося з їхніми творами.
    Але давайте спочатку пригадаємо:
1. Культуру яких країн стародавнього світу ми називаємо античною?
2. Наведіть приклади творів мистецтва, що належать до античної культури.
3. Яке значення для світової цивілізації мала антична культура?
    Наприкінці XIII століття у Західній Європі розпочався новий етап розвитку культури, що отримав назву Відродження або Ренесанс (саме так перекладається з французької слово «відродження»).
    Епоху Відродження прийнято умовно поділяти на кілька періодів:
    Проторенесанс (Передвідродження) - 2-а половина XIII ст. — XIV ст.;
    Раннє Відродження – перша чверть XV ст. — кінець XV ст.;
    Високе Відродження – з кінця XV ст.— 20-ті роки XVI ст.;
    Пізнє Відродження - середина XVI ст. — 90-ті роки XVI ст.
  Як видно із періодизації Відродження стало перехідною добою між Середньовіччям та епохою Нового часу. Тому культура Відродження має специфічні особливості перехідної епохи, у якій старе і нове переплітаються, створюючи своєрідний, якісно новий сплав.
  Якими були характерні риси нової культурної епохи? Чому ця епоха називалася Відродження? Що намагалися відродити діячі культури в цей період? Давайте розбиратися!
  Назва цієї доби пов’язана з прагненням діячів культури відродити античне мистецтво, його високий художній рівень. Зокрема, у своїх творах митці доби Відродження зверталися до античної міфології, яка була під забороною християнської церкви. Діячі доби Ренесансу цікавилися творами давньогрецьких та давньоримських філософів, поетів, вважаючи їх зразками для наслідування. Разом з тим митці Ренесансу зверталися у своїх творах і до християнської, біблійної тематики. Це ми можемо побачити на прикладі картин італійського художника Сандро Ботічеллі.
    Завдання 1. 
 Розгляньте ілюстрації та визначте, в якій із картин відображено біблійний сюжет, а в якій – античний?

  Поява нових університетів, розвиток освіти сприяли формуванню у середньовічних містах нової верстви населення-інтелігенції. Це були люди, які мали високий рівень освіти і займалися розумовою працею. Вони по-новому сприймали довколишній світ. Давайте спробуємо розібратися у світоглядних відмінностях доби Середньовіччя та Ренесансу.
    
            Порівняння світоглядних позицій Середньовіччя та Ренесансу

План порівняння

Середньовіччя

Ренесанс

1.      Що є центром Всесвіту?

Бог, який вершить долі людей

Людина, яка спілкується з Богом як абсолютом совісті

2. Яким є призначення людини?

Призначення людини визначено наперед Всевишнім

Людина сама будує свою долю

3. Що таке любов?

Високе релігійне почуття, звернення до Бога
                               

Любов поширюється на земних людей.

 

4. Що є критерієм оцінки людини як особистості?

 

Становище в суспільстві та матеріальний стан

Основний критерій оцінки людини її особисті якості

5. Яким було ставлення до життєвих радощів та розваг?

Життєві радощі й розваги церква проголошувала диявольськими спокусами

Життєві радощі й розваги є неодмінним складником людського життя

 

   

     Завдання 2

    Поміркуйте, які риси характеру людини відповідали добі Середньовіччя, а які добі Ренесансу? 

  Таким чином у західноєвропейській культурі сформувався новий прогресивний рух, система поглядів на людину як найвищу цінність і «найкраще створіння Боже». Цей напрямок отримав назву гуманізм, що в перекладі з латинської означає людяний, людський.
 Завдання 3.   
 Опрацюйте п.2 параграфа підручника ст.120-121 та дайте відповідь на запитання:
1. Яка країна стала батьківщиною Ренесансу?
2. Чому Відродження зародилося саме в цій країні?

  Яскравими представниками періоду Проторенесансу були італійські художники Джотто і Мазаччо. На прикладі їхньої творчості ми спробуємо з’ясувати ще одну характерну рису культури Відродження.
    Італійський художник Джотто ді Бондоне був другом іншого яскравого представника доби Відродження Данте Аліг’єрі, а також учнем флорентійського художника Чімабуе. Одного разу, коли вчитель залишив майстерню, Джотто намалював на його картині муху. Зображення мухи вийшло настільки реалістичним, що повернувшись учитель декілька разів намагався її прогнати з картини.
  Джотто став засновником італійської школи живопису, що змінила візантійські традиції іконопису. Художник розробив абсолютно новий підхід до зображення простору. Його фрески на біблійну тематику вважають шедеврами світового мистецтва.
    Давайте розглянемо один із його шедеврів, що зберігається у Флоренції в галереї Уффіці. 
   Що нового ми можемо побачити в традиційному сюжеті?
  Фігури, зображені на картині, є більш реалістичними, об’ємними. Релігійні події художник трактує як реальні. Джотто використовує перспективу, що створює ілюзію глибини простору, схожого до театральної сцени. Таким чином ще однією характерною рисою, що була притаманна мистецтву Ренесанса був реалізм. Але реалізм стосувався не тільки схожесті.
    Розглянемо роботу ще одного художника Мазаччо «Вигнання з раю».
  Вражає як художнику вдалося передати емоції та почуття Адама і Єви, яких Господь вигнав з раю. Драматизм переживань перекриває біблійну основу сюжету. Художник зобразив людину, що здатна на найсильніші та найглибші почуття, на які не здатне жодне інше Боже створіння.
    Завдання 4.
    Опрацюйте п.4 параграфа 25 та п.5 параграфа 26 та заповните таблицю

Напрям культури

Представники

Назви творів

Що у творах митців свідчило про їх приналежність до епохи Ренесансу

Література

 

Данте Аліг’єрі

Франческо Петрарка 

 

 

Скульптура

 

Донателло

 

 

Живопис

 

Сандро Ботічеллі

 

 


    Давайте поділимося своїми враженнями від уроку:
1. Чи сподобалася Вам тема уроку?
2. Що найбільше Вас вразило або запам’яталося?

    Ваші враження я буду чекати на електрону адресу: school_24_oberig@ukr.net з поміткою «Відродження».
Домашнє завдання
1. Опрацювати параграф 25 та п.5 параграфа 26.
2 Запам’ятати та вміти пояснювати історичні поняття:
- Відродження (Ренесанс);
- гуманізм;
- інтелігенція.
3. Вивчити періодизацію доби Відродження.
4. Назвіть характерні риси доби Відродження.
5. Наведіть приклади діячів доби Відродження та їх творів.

07 квітня 2021 року

Дорогі мої семикласники!
    Ми продовжуємо з вами вивчати розділ «Матеріальний і духовний світ Європейського Середньовіччя».

    Тема нашого уроку «Архітектура і мистецтво доби Середньовіччя».
    Сьогодні ми дізнаємося про архітектурні стилі, що існували в добу Середньовіччя, чому вони отримали таку назву та які характерні риси їм притаманні; навчимося розрізняти архітектурні споруди за стилями.
    Епоха Середньовіччя сформувала два нових художніх стилі: романський та готичний.
   Термін «романський стиль» ( в перекладі з латинської означає римський) з’явився на початку XIX століття завдяки французькому історику та мистецтвознавцю Арсіссу де Комону, який встановив зв'язок між європейською архітектурою XI–XIІ століть та давньоримською архітектурою.
    Романська архітектура в кожній європейській країні мала свої особливості, що відображало місцеві традиції та художні стилі. Разом з тим архітектурні споруди, побудовані в романському стилі, мали свої спільні риси.
    Давайте спробуємо їх визначити на прикладі архітектурних пам’яток, що зберіглися до наших часів.
Практична робота 
Завдання 1. Розгляньте запропоновані архітектурні споруди, знайдіть спільні риси та заповніть таблицю
                      Характерні риси романської архітектури

Запитання

Відповіді

1. Якими є стіни споруди: тонкими чи товстими, масивними?

 

 

2. Які геометричні форми використовували архітектори: прості чи  чудернацькі, хімерні?

 

 

3. Якими є вікна: широкими чи вузькими?

 

 

4.  Який елемент в оздобленні  будівлі зустрічається найчастіше: зірка, квадрат, арка, ромб?

 


Завдання 2.
Функціональне призначення романської архітектури – оборонне.
Поміркуйте, що впливало на зовнішній вигляд архітектурних пам’яток в XI –XIІ століттях? Які події?

    В середині XIІ століття в Європі з’являється новий стиль, що отримав назву готичний. Певний час ці два стилі існували одночасно. Пізніше готичний стиль витіснив романський.
    Термін «готика» походить від назви одного із варварських племен (готи), які були причетні до падіння Західної Римської імперії. Він підкреслював радикальну відмінність середньовічної архітектури від стилістики Стародавнього Риму.
    Давайте порівняємо романський та готичний храми.

Завдання 3.
- Опрацюйте таблицю підручника на стор. 127 та визначте характерні риси готичної архітектури.
- Розгляньте зображення храмів. Який із них належить до романського стилю, а який до готичного? Чому Ви так думаєте? Поясніть свій вибір.











     

Характерною рисою готичних храмів був синтез (поєднання) архітектури та скульптури. Скульптури прикрашали не тільки інтер’єр храмів, а й їхні фасади. Скульптурні зображення на фасадах нагадували кам’яне мереживо. Німецький письменник і філософ Гете порівнював готичні храми із застиглою у камені музикою.
    Пропоную Вам здійснити віртуальну екскурсію і помилуватися готичним собором, що став символом столиці Франції. До пожежі, що сталася у квітні 2019 року собор Нотр-Да́м-де-Парі був одним із найбільш відвідуваних соборів Європи.

Завдання 4. Під час віртуальної подорожі зверніть увагу на те чим, крім скульптур, прикрашено собор.


    Я думаю, Ви помітили, що готичні собори прикрашалися вітражами- сюжетними картинами із кольорового скла на біблійну тематику. Завдяки великим вікнам і вітражам у готичних соборах було набагато більше світла, ніж у романських.
    Наприкінці XIII- на початку XIV століть в Європі почав формуватися новий етап розвитку культури, що отримав назву Відродження (Ренесанс). Про цей етап розвитку культури ми поговоримо на наступному уроці.

    Узагальнення
    А зараз перевіримо засвоєне на уроці, виконавши наступні завдання:
   1. Розташуйте в хронологічному порядку стилі середньовічного мистецтва:
А. Готика
Б. Ренесанс
В. Романіка (романський)

1

2

3

 

 

 



2. Встановіть відповідність між поняттям та його визначенням:
А. фреска         1. сюжетна картина з кольорового скла
Б. вітраж          2. стиль середньовічного мистецтва
В. готика          3. одна із технік настінного живопису

1

2

3

 

 

 


3. Із запропонованого переліку оберіть ті характеристики, що відповідають романському стилю:
А. Прикрашання фасадів храмів скульптурними композиціями
Б. Вузькі вікна, що нагадують бійниці
В. Оздоблення стін фресками
Г. Використання простих геометричних форм
Д. Величезні вікна з вітражами
 

 

 

 


Домашнє задання
1. Ознайомтеся з матеріалом 26 параграфа підручника п.1-4
2. Використовуючи додаткові джерела, підготуйте повідомлення про архітектурні пам’ятки в готичному та романському стилях, що зберіглися на території України.
3. Поміркуйте, про що свідчить існування в Україні споруд, які створені в архітектурних стилях, характерних для європейського середньовічного мистецтва?

03 березня 2021 року

Контроль знань

з теми «Європейське суспільство і держави у Х – ХV ст.»







28 січня 2021 року


Діти!
Для тих, хто через погодні умови не зміг потрапити до школи на навчальні заняття, пропоную переглянути відеоурок.
    Тема уроку «Англія в XI – XV ст. Велика хартія вольностей»



Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 18, запам’ятати дати стор. 88

20 січня 2021 року

Дорогі мої семикласники!


Тема нашого уроку
«Середньовічні держави: від роздробленості до станово - представницьких монархій. Франція в XI-XV століттях»
 Сьогодні ми дізнаємося багато цікавого:
    - порівняємо причини феодального дроблення в європейських державах та Русі-України;
    - розглянем, на прикладі Франції, як боролися за посилення центральної влади європейські монархи;
    - познайомимося з однією із найяскравіших подій середньовіччя - Столітньою війною;
    - поповнимо свій історичний словничок.
План уроку
1.Феодальна роздробленість за часів Середньовіччя.
2.Зміцнення королівської влади у Франції в XI-XV століттях.
3. Столітня війна.
4. Завершення об’єднання Франції.

 І  Перевіримо засвоєння вами теми попереднього уроку.

 Виконайте онлайн-тест


ІІ Актуалізація опорних знань
Давайте пригадаємо:
    1.Що таке "шлюбна дипломатія"?
    2. Який князь Русі-України використовував «шлюбну дипломатію» та з якою метою?
    3. Прочитайте документ на ст. 77 підручника та дайте відповідь на запитання: « Як було пов’язане в період середніх віків історичне минуле Русі-України та Франції, інших європейських держав?».

ІІІ Вивчення нової теми за планом

 1.     Феодальна роздробленість за часів Середньовіччя.

    В XI столітті європейські держави вступили в новий період свого розвитку – період феодального дроблення. Давайте порівняємо причини дроблення Русі-України, які ми вивчали на минулому тижні, та європейських держав.

 З цією метою опрацюємо п.1 ( стор.77) параграфа 17 з всесвітньої історії та заповнимо таблицю.

Причини дроблення

Спільні

Особливі

 

 

 

 

 

 

 

     Якщо ви ретельно попрацювали над завданням, то  побачили, що спільних причин було більше. Це означає, що період феодального дроблення був закономірним етапом розвитку через який пройшли у період середніх віків європейські держави. Разом з тим були й особливості. Європейські держави були територіально віддалені від кочових народів, які своїми  набігами виснажували Русь-Україну. Боротьба Русі з кочовиками рятувала європейські народи та їх господарства від спустошливих набігів.

 Ми знаємо на прикладі Русі-України, що феодальне дроблення держав хоч і було закономірним етапом розвитку у період Середньовіччя, все ж мало свої негативні наслідки. Воно політично та економічно послаблювало державу. Тож зрозуміло, що європейські монархи прагнули приборкати непокірних феодалів та посилити центральну владу.

 

2. Зміцнення королівської влади у Франції в XI-XV століттях

Значних успіхів у посиленні королівської влади досягли королі Франції.

З метою посилення центральної влади король Луї ІX Святий провів ряд реформ.


Папський палац в Авіньйоні( сучасне фото)

Всі ці реформи сприяли укріпленню  влади королів Франції. Зрозуміло, що феодали чинили спротив, кожен з них хотів бути сам собі король у своєму феодальному маєтку. Цьому сприяло і правило феодальної драбини: « васал мого васала- не мій васал». У боротьбі з феодалами король шукав союзників.

Пригадайте: « З яких трьох станів складалося середньовічне суспільство?»

      Французькі королі вирішили залучитися підтримкою тих, хто страждав від феодальних усобиць найбільше - представників третього стану. У 1302 році король Філіпп IV Красивий вперше в історії Франції скликав Генеральні штати, що проіснували до 1789 року. Всі три стани отримали можливість обрати до Генеральних штатів своїх представників.  Вперше представники третього стану отримали право голосу при обговоренні державних справ. Але « ті, що моляться» й « ті, що воюють»  часто об’єднувалися проти «тих, хто працює» та приймали рішення на свою користь. Генеральні штати мали дорадчі функції - надавали поради королю з важливих державних питань.

   Так на початку XІV ст. у Франції виникла нова форма державного правління – станово-представницька монархія.

3. Столітня війна.

                              Але на шляху остаточного об’єднання Франції у єдину державу були не тільки внутрішні причини а й зовнішні. Англійські королі ще у XІІ ст.зах опили  значну територію Франції і не збиралися зупинятися. У 1337 році між Францією і Англією розпочалася війна, що увійшла в історію як Столітня війна ( тривала більше 100 років до 1453 року).

Завдання:

1.     Прочитайте п.3 параграфа 17 підручника .

2.     Перегляньте відео 



3.     Дайте відповіді на запитання:

-         Якими були причини Столітньої війни?

-         Що англійські королі використали як привід для нападу на Францію?

-         Якими були результати Столітньої війни?

-         Яку роль в подіях Столітньої війни зіграла Жанна д’Арк?

 4. Завершення об’єднання Франції.

Прочитайте п.4 параграфа 17 та дайте відповідь:

-         За часів правління якого короля та коли було завершене об’єднання Франції?

-         Які території були приєднані до Франції в другій половині XV століття?

Висновки: наприкінці середніх віків  у Франції було завершено процес об’єднання її територій та укріпилась центральна влада.

Домашнє завдання

             На 1-6 балів

1.     Вивчити дати основних подій: створення Генеральних штатів та хронологічні рамки Столітньої війни.

            На 7-9 балів

2.     Виписати в зошит та вміти пояснювати історичні поняття:

- станово-представницька монархія;
- Авіньйонський полон Пап;
- Генеральні штати.
         
         На 10-12 балів балів

3.     Виконати в зошиті творче завдання: « Чи можна Жанну д’Арк вважати видатною історичною особистістю?»





14 січня 2021 року

Дорогі семикласники! 
    Тема нашого уроку «Хрестові походи. Утворення держав хрестоносців та духовно-лицарських орденів» 
    Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про мету, склад учасників та результати хрестових походів, як сучасна католицька церква ставиться до хрестових походів, поповните свій словничок новими історичними термінами. 
   Головною святинею християн є Гроб Господній, в якому відповідно до Євангелія був похований Ісус Христос після розп’яття. Пізніше на цьому місці в Єрусалимі (Палестина «Свята земля») був побудований Храм Воскресіння Христового. Для християн було важливим здійснити у своєму житті паломництво до Гробу Господнього з метою отримання прощі (прощення). Але з VII ст. паломництво до Святої землі стало складним і небезпечним. В 638 році Єрусалим був завойований арабами, які сповідували іслам. За часів правління Омейядів тут були побудовані мусульманські храми – мечеті. У 1073 році місто було захоплено та зруйновано турками-сельджуками, які знищили частину християнського та єврейського населення міста. У 1098 році в результаті повстання проти турецького панування місто знову перейшло до арабів. 
    У 1099 році Папа Римський Урбан ІІ закликав християн вирушити до Єрусалиму та звільнити головну християнську святиню від мусульман. Так розпочалася доба хрестових походів.
     Хрестові походи – військово-колонізаторські походи, організовані католицькою церквою в ХІ – ХІІІ ст. 
     Хрестоносці  – учасники хрестових походів. 
    Але чи єдиною метою учасників хрестових походів було звільнення головної християнської святині? Пропоную переглянути відео та заповнити таблицю.


Учасники хрестових походів

Мета їхньої участі в походах

Священники, ченці

 

Феодали

 

Лицарі

 

Селяни

 

Міщани

 

   
Давайте розглянемо карту на стор. 73 та визначимо напрями хрестових походів

    єресь – релігійне вчення, що суперечить офіційному загальноприйнятому віровченню в християнстві.
    єретик – людина, яка виступає проти загальноприйнятого віровчення в християнстві
 Як бачимо, католицька церква переслідувала не тільки представників інших релігій, а й тих, чиї погляди суперечили загальноприйнятому в християнстві віровченню. Для боротьби з єретиками у ХІІІ ст. був створений церковний суд – інквізиція. За вироком інквізиції людину могли звинуватити в єресі або чаклунстві та привселюдно живцем спалити на вогнищі. Жертвами інквізиції ставали як звичайні люди, так і відомі вчені, мислителі, серед яких Джордано Бруно та Галілео Галілей.
    Цікава інформація 
    12 березня 2000 року відбулася знакова подія у всесвітній історії. Папа Римський Іоанн Павло ІІ як глава католицької церкви приніс вибачення за насильство, переслідування і помилки з боку церкви. Папа сказав: «Ми прощаємо і просимо вибачення. Ми просимо вибачення за розбіжності між християнами, за застосування насильства, вчиненого під час служіння правді, і за атмосферу недовіри і ворожості по відношенню до послідовників інших релігій». Деякі служителі католицької церкви вважали, що таке безпрецедентне (те чого досі ще не було) вибачення може підірвати авторитет церкви, але цього не сталося. Сміливий вчинок Іоанна Павла ІІ з радістю і вдячністю був сприйнятий людьми доброї волі по всьому світу. Його слова – це звернення до всіх нас бути толерантними (терпимими) до людей, які мають іншу віру, погляди. Адже всіх нас об’єднує те, що ми – люди! Тож залишаємося людьми в наших думках та в наших вчинках!
    Домашнє завдання.
На 1-6 балів:
1. Опрацювати параграф 16.
2. Запам’ятати хронологічні рамки хрестових походів та виділені історичні терміни, вміти їх пояснювати.

На 7-9 балів:
1. Вміти пояснювати причини та результати хрестових походів.

На 10-12 балів:
Виконайте письмово в зошиті творче завдання «Чи відповідала реальність хрестових походів проголошеній Папою Римським Урбаном ІІ ідеї? Доберіть факти на підтвердження своєї позиції».
 
    Для допитливих! 
    Дорогі друзі! Кого зацікавила тема хрестових походів, пропоную переглянути відео із уже знайомим нам британським актором Террі Джонсом.   https://nextfilm.io.ua/v31103aaa38654821575dae9c4d835029






Дорогі мої семикласники! 
Вітаю вас і ваші родини з новорічними та різдвяними святами! 
Бажаю вам міцного здоров’я, щастя і родинного затишку!
    Пропоную вам під час зимових канікул переглянути документальний серіал «Середньовічне життя з Террі Джонсом». 
Сподіваюся, що акторська гра та гумор британського актора, дитячого письменника та популярного історика Террі Джонса принесе вам інтелектуальне задоволення та позитивні емоції.



Далі буде...

Тест Всесвітня Історія




21 грудня

Контроль знань з теми «Середньовічний світ Західної Європи» для учнів 7-А класу 


                

                        
                                              19 листопада
Середньовічне суспільство та християнська церква

План уроку

1. Три стани середньовічного суспільства

2. Васалітет- феодальна драбина.

3. Натуральний характер феодального господарства.

4. Роль церкви у житті середньовічного суспільства.


1. Все населення в середні віки ділилося на три стани:

- духовенство;

- лицарі- феодали;

- все інше населення держави.

Стан – це велика група людей, які мають однакові обов’язки та права, що передаються у спадок.

Завдання: прочитайте п.1 параграфа 10 та заповніть таблицю

Назва суспільного стану

Обов’язки

Права (привілеї)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. Назва феодал походить від назви земельного наділу- феод, який він отримував за військову службу. Всі феодали ділилися на сеньойорів (більш великих і заможних землевласників) і васалів ( володіли меншими феодами і були менш заможними).

Єдиним землевласником в державі, який мав тільки статус сеньйора був король. Феодали, які отримували від нього феод ставали його васалами- підданими.

Васал отримував землю від сеньйора і за це мав служити йому. Васал міг бути сеньйором для іншого феодала, якого він наділяв землею.
 

   

Така особлива система відносин в середині суспільного стану феодалів- землевласників отримала назву васалітет.

Отже, васалітет – це система взаємних прав і обов’язків феодалів в період середньовіччя.

Завдання: прочитайте документ на стор. 47 і запишіть в зошиті, які обов’язки мав виконувати васал графа.

3. Завдання: прочитайте п.3 параграфа та поясніть:

- чим селяни сплачували податки феодалу?

- чому господарство феодалів та селян називалося натуральним?

Запишіть у зошит поняття «натуральне господарство» та його визначення.

Чого християнська церква вимагала від селян? Яким був їхній світогляд?

4. Завдання: прочитайте п.4 параграфа та поміркуйте -

Яку роль відігравала церква в житті людини у середні віки? 

Домашнє завдання 

1. Опрацювати параграф 10.

2. Запам’ятати нові історичні поняття: суспільний стан, феод, васал, сеньйор, васалітет, натуральне господарство.

3. Виконати завдання 4 на стор. 49

Завдання для допитливих

У Середні віки сформувався особливий жанр літургійного співу — секвенція.

Історія його виникнення сягає епохи раннього середньовіччя. Пропоную Вам

поринути в атмосферу середньовічного храму, прослухавши секвенцію

https://www.youtube.com/watch?v=Vfcp19WpXxU&feature=emb_logo

Які почуття викликав у вас музичний твір? 

12 листопада
Дорогі мої семикласники! 
            Ми розпочинаємо вивчати новий розділ «Середньовічний світ Західної Європи».
       Тема нашого уроку «Зв’язок людини і природи. Рух населення. Внутрішня і зовнішня колонізації».

1. Перегляньте презентацію.

  

2. Опрацюйте параграф 9 підручника «Всесвітня історія».

3. Виконайте завдання:
на 1-9 балів

Виконайте завдання 1 – 6 усно на стор. 44
на 10-12 балів

Дайте розгорнуту письмову відповідь на запитання:
- як ви думаєте, чи засвоїли сучасні люди уроки історії у ставленні до природи та її багатств? Що змінилося в цьому із часів Середньовіччя?
- які зміни клімату відбуваються в наш час? Якими природними явищами вони супроводжуються? Змоделюйте ймовірні наслідки зміни клімату для подальшої історії людства.



Тема 1. Середньовічні школи та університети. Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування.
Переглянути презентацію та скласти до неї конспект






2. Тема 2. Архітектура і мистецтво. Раннє Відродження. Гуманізм.
     Опрацювати параграф, скласти 12 тестових питань з 4 варіантами відповідей або скласти історичний портрет одного з представників Відродження або Гуманізму.

     Виконані завдання, із вказаним прізвищем і ім'ям, прошу надсилати на електронну адресу:
Natasha.belinsha86@gmail.com

  3. Практична робота "Середньовічні замки та собори - візитна картка туристичної Європи"
     Опрацювати матеріал за посиланням: 

https://www.youtube.com/watch?v=-GDcHCBSbIE  і скласти розповідь про уявну екскурсію по середньовічному замку
        Виконані завдання прошу надсилали на вищезазначену електронну адресу.

4. Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя .

Опрацювати матеріал за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=kbQere6vglU і скласти таблицю (галузь/винахід/значення)



5.6. Країни Центральної та Східної Європи в Х-ХV ст. (ВКЛ, Польське королівство Угорське королівство, Болгарське царство, Чехія)
  Опрацювати матеріали за посиланнями:
https://www.youtube.com/watch?v=9EsNiFVVYb0,
https://www.youtube.com/watch?v=dracGy0yc_Y
скласти таблицю (назва держави/ роки існування/правитель/політика)


7. Османська імперія.
     Переглянути відеоурок за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=Pt5hSsAiEnA
заповнити таблицю:


Правитель
Політика



8. 9 Середньовічний схід.
   Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=Jud0zJ94NEE
і скласти до нього конспект


10. Контрольна робота "Країни Центральної та Східної Європи в Х-ХV ст. Середньовічний Схід" 


І рівень
Виберіть правильну відповідь                                                    
1. На які категоріі поділялося суспільство в Індії:  А) варни  Б) стани  В) класи  Г) сім'і

2. Китайську імперію називали: А) Велична   Б) Неосяжна   В) Піднебесна   Г) Сонячна

3. Кревську унію між собою уклали:
  а) Польща і Литва; б) Угорщина і Чехія; в) Польща і Чехія; г) Угорщина і Польща.

4. Хто такі мандарини:  А) імператори   Б) сановники   В) чиновники   Г) шенші

5. Яка гра була винайдена в Індії:     А) футбол   Б) хокей   В) шахи   Г) карти

6.   Боротьба чеського народу в І-й пол. ХV ст. проти католицької церкви і німецького    
   засилля вилилася в так звані:   
   а) гуситські війни;  б) альбігойські війни;  в) італійські війни;  г) балканські війни.

ІІ рівень
7. Дайте визначення поняттям.
Диван - ___________________________________________________________
__________________________________________________________________
Віче  - ________________________________________________________
__________________________________________________________________

8. Вкажіть винаходи та науково-технічні досягнення Китаю:
А книгодрукування  Б пороx  В календар     Г морський компас
Д обчислили число Пі  Е пороx    Є визначали температуру тіла

ІІІ рівень
9.Розташуйте події у хронологічній послідовності.
А Утворення Делійського султанату
Б  Куликовська битва
В Завершення підкорення монголами Китаю
Г Грюнвальдська битва

10. Установіть відповідність між іменами правителя та його стислою характеристикою
1 Ян Цзянь                          А був ректором Празького університету.
2 Махмуд Газневі              Б Здійснював систематичні грабіжницькі походи до Індії                                         
3 Чжен Хе                          В Очолив сім військових експедицій Китаю
4 Мухаммед Туглак            Г Силою зброї відновив єдність Китаю, заснував династію Суй                                                
5. Ян Гус                            Д За час правління цього володаря Делійський султанат досяг
                                               найбільших розмірів
                                            Е Захопив Болгарію, Сербію, Македонію. 
ІV рівень
10. Дайте стислу відповідь на запитання.
Що ви знаєте про утворення Османської імперії?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Сімейна форма 6 клас

Сімейна форма 7 клас

Сімейна форма 8 клас