5 клас Українська мова дистанційне навчання 2019-2021
05.10.2021р. 5-Б клас
Заняття факультативного курсу "Сходинки до орфографії"
Тема. Правила переносу слів
Діти, перегляньте, будь ласка, відео з теми:
Лінгвістичне дослідження
Вправа 1
► Запишіть вірш, поділивши слова на склади й позначивши в них наголос. Підкресліть відкриті склади однією лінією, закриті — двома.
На леваду я пішла б
Ціла купа там кульбаб —
Ніби сонечка малі
Посідали на землі.
Вправа 2
► У вказаних рядках знайдіть слова, у яких є помилки при переносі.
1. Віт-чиз-на, бу-зок, прис-туп, про-мовець, сце-на-рист.
2. Ле-ва-да, за-квіт-ча-ли, зем-ля, зе-мля, на-ро-доз-нав-ство.
3. Со-няч-ний, при-спі-вує, у-день, але-я, чор-ноб-ри-вий.
4. По-до-рож, гі-сть, ек-ран, дз-він.
5. До-лень-ка, пі-ра-мі-да, від-звук, спи-нись, бла-кить, под-зво-ни.
Вправа З
► Чому в наведених словах допустимий лише один перенос?
1. Яч-мінь, юш-ка, їс-ти, ко-лія, ра-дію.
2. Бу-джу, ра-джу, во-джу, су-джу, їж-джу.
3. Від-зив, під-жар, від-жив, під-звіт.
Вправа 4
► Випишіть слова, які не можна розривати для переносу.
Зразок, юний, юннат, юнаки, армія, орел, умію, одуд, ґудзик, вздовж, приступ, їсти, село, ящик, обмию, згин, оса, один, зумію.
► 3 одним із виписаних слів складіть речення.
Вправа 5
► У якому рядку в усіх словах правильно позначені переноси.
1. Осін-ній, чор-но-бри-вий, від-літати.
2. Рі-лля, сад-жати, ви-орати.
3. Цукро-варіння, кольо-ровий, зір-вати.
4. Жовтін-ня, га-йок, дос-тиглий.
Гра «Неправильно-правильно».
27.05.21 5-А, 5-Б класи
Тема. Повторення та узагальнення вивченого з розділу
„Синтаксис і пунктуація”.
06.05.2021р.-5-А, 5-Б класи
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 6 травня 2021 09:15 AM Хельсинки
htps://us05web.zoom.us/j/84218627287?pwd=VTRKRHd3VStkb2tTbHhKWm9OZm52Zz09
Ідентифікатор конференції: 842 1862 7287
Код доступу: K0GT7n
Від чого воно залежить?
Як називається розмова двох і більше осіб?
Як називаються слова кожного учасника діалогу?
Як вести діалог?
У яких стилях мовлення найчастіше використовується діалог?
05.05.2021р.
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 5 травня 2021 09:15 AM Хельсинкі
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/85194757772?pwd=SERVUWltMzlGOTBONEprK2hLUHZ6QT09
Ідентифікатор конференції: 851 9475 7772
Код доступу: CQhkZ4
Опрацюйте матеріал підручника на с.183
1. Що називають діалогом?
2. Скільки учасників у діалозі?
3. З чого складається діалогічне мовлення?
4. Що називається реплікою?
5. Як оформлюються репліки?
6. А чи беремо в лапки репліки? .
7. Чим можуть супроводжувати репліки ?
Домашнє завдання
Завдання 1.Запишіть речення у формі діалогу.
Казала зима літу: «Ти не хазяйка». «Як,у мене все є",— каже літо. А зима відповідає: «А так, не хазяйка,бо у тебе все на дворі ночує, а я усіх як ніч — так у хату і зберу».
Завдання 2. Із улюбленої казки випишіть діалог (4-5 реплік).
05.05.2021р
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Діалог. Розділові знаки при діалозі.
Час: 5 травня 2021 08:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=QXBVSi90UGV1Sk8yRTdVMVZVSng4QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 5555
Тема. Діалог. Розділові знаки при діалозі.
Перегляньте відео.
Опрацюйте матеріал підручника на стор.183
1. Що називають діалогом?
2. Скільки учасників у діалозі?
3. З чого складається діалогічне мовлення?
4. Що називається реплікою?
5. Як оформлюються репліки?
6. А чи беремо в лапки репліки? .
7. Чим можуть супроводжувати репліки ?
Завдання 1.Запишіть речення у формі діалогу.
Казала зима літу: «Ти не хазяйка». «Як,— каже літо,— у мене все є». А зима каже: «А так, не хазяйка,— каже зима,— що у тебе все на дворі ночує, а я усіх як ніч — так у хату і зберу».
Завдання 2. Із улюбленої казки випишіть діалог (4-5 реплік).
29.04.2021р- 5-А, 5-Б класи
Домашнє завдання: напишіть твір-роздум на чернетці (обсяг:одна сторінка), відредагуйте роботу, перепишіть в зошит.
28.04.2021р.-5-Б клас
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Розділові знаки при прямій мові
Час:28 квітня. 2021 08:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=UHFmSUVNbUNxZVRhNllBWWVvUGloUT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 111
Перегляньте відео з теми.
Виконайте інтерактивну вправу за посиланням :
https://learningapps.org/1976276
Виконайте вправу 493.
28.04.2021р.-5-А клас
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 28 квітня 2021 09:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/81364842154?pwd=N0dJZnF1RWVsTlVLbCt3aGJSakxodz09
Ідентифікатор конференції: 813 6484 2154
Код доступу: 6fuEKa
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 27 квітня 2021 08:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/84702188777?pwd=bkdzQ0IrQ1Y3ODR6TVBLT1N1c0gxdz09
Ідентифікатор конференції: 847 0218 8777
Код доступу: dEc08A
Домашнє завдання:
Виконайте інтерактивну вправу за посиланням:
https://learning.ua/mova/piatyi-klas/rozstavliaiemo-rozdilovi-znaky-u-rechenniakh-z-priamoiu-movoiu
Виконайте вправу 488
26.04.2021р. 5-Б клас
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію : Zoom.
Тема: Пряма мова
Час: 26 квітня. 2021 9:15
Підключиться до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=eEtDY01Ec3BHbWNuVm5aNlFOd2IzQT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 555
Перегляньте відеоурок з теми.
Опрацюйте матеріал підручника на стор.179-180
Виконайте інтерактивну вправу за посиланням:
https://learning.ua/mova/piatyi-klas/rozstavliaiemo-rozdilovi-znaky-u-rechenniakh-z-priamoiu-movoiu
Виконайте вправу 488
22.04.2021р. 5-А клас
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-Акласу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема.Складне речення
Час: 22 квітня 2021 09:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/81099394957?pwd=UWMrNUNxRmlRVUFyeGpXY3dhY2VtUT09
Ідентифікатор конференції: 810 9939 4957
Код доступу: 9ZJJ1p
22.04.2021р. 5-А, 5-Б класиДобрий день! Сьогодні ми повторимо та закріпимо вивчене про складне речення, навчимося перебудовувати складні речення у прості і навпаки.
Пригадайте!
Вправа 1. «Незакінчене речення»
1. За метою висловлення речення бувають…
2. За емоційним забарвленням речення бувають…
3. За будовою речення бувають…
4. Одну граматичну основу має…
5. Речення можуть ускладнюватись…
6. Речення, яке складається з двох або кількох простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу, називається…
7. Прості речення у складному об’єднані між собою…
8. Між простими реченнями у складному робиться…
9. У кінці кожного простого речення, крім останнього, інтонація…
10. Наприкінці складного речення інтонація…
11. На письмі між простими реченнями в складному ставлять…
12. Частини складного речення можуть поєднуватись…
Перегляньте відеоурок з теми.
Вправа 2. Випишіть складні речення. Дайте їм характеристику. Підкресліть граматичні основи.
Мамина пісня
На землю спадає тихий вечір, непомітно вгамовуються клопоти.
Мама схиляється над колискою, над своєю кровинкою. Вона співає пісню про котика-муркотика, котка-розбишаку, про чарівних птахів і місяця-місяченька. У невибагливу просту мелодію вкладена найщиріша мамина любов.
Лагідні слова заспокоюють дитину, а тихесенький наспів приносить сон.
Колисанка житиме у тобі й тоді, коли ти станеш дорослим.
Зробіть висновок!
Ø За допомогою чого з’єднані виписані нами речення?
Ø Який розділовий знак поставлено між простими реченнями у складних?
Отже, на письмі між простими реченнями у складному ставимо кому. Кому ставимо тоді, коли прості речення з’єднані сполучниками, сполучними словами та інтонацією. Це правило, яке ви повинні вивчити.(Підручник стор.176)
Завдання 3. Складіть складне речення з простих речень, щоб частини з’єднувались
а) інтонацією, без сполучників ;
Котик Ромчик йде по хаті. Котик збудить не хоче Каті.
б) сполучниками
М’який ласкавий тихий вечір лягає спати у траву шовкову. Я чую неньки колискову.
Завдання 4. Складне речення перебудуйте у прості.
Ходить кіт по току у червонім ковпаку, а миші сміються, аж в боки беруться.
Ø Який висновок можемо зробити ?
Отже, більшість речень, з’єднаних інтонацією можна перебудувати у речення, з’єднані сполучниками або навпаки. З простих речень утворюються складні, а із складних – прості. Таке перетворення називається синонімією, а речення синонімічними.
Виконати тестові завдання на оцінку за посиланням:
join.naurok.ua Код доступу: 4208033
21.04.2021р.-5-Б клас
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Складне речення .
Час: 21 квітня. 2021 08:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=NlpISWJoZDcxL2FjdzU2OWZpV2xNUT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 1221
Перегляньте відео з теми.
21.04.2021р.-5-А клас
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 21.04.2021 09:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/81715746567?pwd=cmF4ckgwSmR0K2MyTEJIZFcyaUNlUT09
Ідентифікатор конференції: 817 1574 6567
Код доступу: AfxbV9
Перегляньте відео з теми:
Домашнє завдання: параграф 61, впр. 480 на с.177
20.04.2021р.-5-А клас
Тетяна Снідевич запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 20.04. 2021 08:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/86757055018?pwd=UEpBWnkzTWM0NUxDa0dwN0VtcnFOZz09
Ідентифікатор конференції: 867 5705 5018
Код доступу: 33fcTT
Тема.Складне речення
Домашнє завдання: параграф 61, впр.479 на с.177
19.04.2021р.-5-А клас
19.04.2021р.Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 19 квітня 2021 09:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/81321172887?pwd=RFVFcWNtRVRDeWtQWG05ZUhFQ0FXQT09
Ідентифікатор конференції: 813 2117 2887
Код доступу: hg15QQ
Домашнє завдання:параграф 60, с.174-правила, впр.474
19.04.2021р.- 5-Б клас
Тетяна Василівна запрошує учнів 5- Б класу на заплановану конференцію : Zoom.
Тема: Складне речення
Час: 19 квітня. 2021 09:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=QXBVSi90UGV1Sk8yRTdVMVZVSng4QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 5555
Домашнє завдання
Перегляньте відеоурок з теми.
Опрацюйте матеріал підручника на стор.174.
Виконайте вправу 474
15.04.2021р.-5-А, 5-Б класи
ТЕМА. Контрольна робота з теми
" Звертання, вставні слова"
Посилання join.naurok.ua Код доступу 8046336
Домашнє завдання: виконати тестові завдання
https://learningapps.org/195945
14.04.2021р.-5-А клас
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 14 квітня 2021 09:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/84421813496?pwd=OTZJY0ZSVGl3RmFiR3I1MEtpa3lrZz09
Ідентифікатор конференції: 844 2181 3496
Код доступу: bGhE55
13.04.2021р.-5-А клас
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 13 квітня 2021 08:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/86384093719?pwd=Zzd0eHBaLzJZSGF4amFOTERRYUJDZz09
Ідентифікатор конференції: 863 8409 3719
Код доступу: Gu9Rpw
ТЕМА. Звертання. Вставні слова
Звертання
Вставні слова
Запам’ятайте!
Не є вставними і не виділяються комами такі слова: ніби, нібито, немовби, все-таки, адже, от, тільки, принаймні, навіть, між тим, за традицією, буквально, якби, майже, при тому, при цьому, часом, тим часом, до того ж, приблизно, якраз, як-не-як.
Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи, впр.466
Підручник стор.167-171. Вправа 466
12.04.2021р.- 5-Б клас
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема. Звертання. Вставні слова
Час: 12 квітня. 2021 09:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=bXFSSUJkd2N4YTF6UVlkVDN5WHpIdz09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072 Код доступу: 5555
Домашнє завдання.
Пригадайте!
- Що називається звертанням?
- Чи є звертання членом речення?
- Якими частинами мови можуть бути звертання?
- У чому полягає відмінність між звертаннями непоширеними і поширеними?
- Які розділові знаки ставляться при звертаннях?
- Яка основна функція звертання?
- Які слова називаються вставними?
- Чи відповідають вони на запитання?
- Чи є членами речення?
- Назвіть групи вставних слів за значенням.
- Як виділяються вставні слова в усному та писемному мовленні?
Перегляньте відео з тем.
Звертання
Вставні слова
Запам’ятайте!
Не є вставними і не виділяються комами такі слова: ніби, нібито, немовби, все-таки, адже, от, тільки, принаймні, навіть, між тим, за традицією, буквально, якби, майже, при тому, при цьому, часом, тим часом, до того ж, приблизно, якраз, як-не-як.
Підручник стор.167-171. Вправа 466
08.04.2021р.- 5-А , 5-Б класи
08.04.2021р.-5-Б клас
ТЕМА. Виділення вставних слів на письмі комами
Перегляньте відеоурок з теми:
07.04.2021р.-5-Б клас
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами.
Час: 7 квітня. 2021 08:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=bXFSSUJkd2N4YTF6UVlkVDN5WHpIdz09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072 Код доступу: 543
Домашнє завдання.
Перегляньте відеоурок з теми.
07.04.2021р.-5-А клас
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 7 квітня 2021 09:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/81366048066?pwd=dU83VDh2eGxodjVyWUhJNk83eHdCQT09
Ідентифікатор конференції: 813 6604 8066
Код доступу: GmW9G4
ТЕМА. Виділення вставних слів на письмі комами
Перегляньте відеоурок з теми:
06.04.2021-5-А клас
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 6 квітня 2021 08:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82953191681?pwd=WTdxRFlOcDZ3Vk1WRkVJWVpFSU9Sdz09
Ідентифікатор конференції: 829 5319 1681
Код доступу: zE6TyZ
Домашнє завдання: параграф 58, с.169-правила, впр.459
05.04.2021- 5-А клас
Тетяна Андріївна запрошує учнів 5-А класу на заплановану конференцію: Zoom.
Час: 5.04. 2021 09:15 AM Хельсинки
Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/82675827726?pwd=blVhRy9JeFBCQ2Z0bWpmcnZJY01pUT09
Ідентифікатор конференції: 826 7582 7726
Код доступу: b63M0g
Домашнє завдання: параграф 57, с.167, впр.456
05.04.2021
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom
Тема: Звертання. Час: 5 квітня. 2021 09:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072pwd=UHFmSUVNbUNxZVRhNllBWWVvUGloUT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072 Код доступу: 111
Переглянути відеоурок
Виконати вправу 456
Добрий день! Сьогодні ми закріпимо знання про звертання, вживання розділових знаків при звертанні.
Пригадайте, що вам відомо про звертання.
ü Що таке звертання?
ü Чим відрізняється звертання від інших членів речення?
ü У якому відмінку можуть бути звертання?
ü Як виділяються звертання на письмі?
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Звертання
Час: 29 березня. 2021 09:15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=QXBVSi90UGV1Sk8yRTdVMVZVSng4QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 5555
Перевірте себе, виконавши тест за посиланням.
Особливості будови розповіді та елементарного роздуму
Пригадайте!
Домашнє завдання : параграф 50, вправа 400 (скласти план)
Завдання для тих, хто був відсутній
Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи, повторити теоретичний матеріал з теми, впр.113 ( ІІ- письмово), тести на с.51-52
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Групи слів за значенням. Антоніми
Час: 21 січня. 2021 08:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=QmJvdHlsNGlFZGh2NWtUUDBqT0s3QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 7777
Виконайте інтерактивну вправу за посиланням:
https://learningapps.org/display?v=pqjerpj9517
Параграф 11, вправа 95.
Домашнє завдання: параграф 11,с.41. вправа 95на с. 43.
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Групи слів за значенням. Синоніми
Час: 20 січня. 2021 08:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=QXBVSi90UGV1Sk8yRTdVMVZVSng4QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 5555
Переглянути відео з теми:
3. Опрацювання таблиці „Типи мовлення”.
Назва типу мовлення | На яке питання відповідає | Про що йдеться у висловлюванні |
Розповідь | Що відбулося? | Про дії особи або предмета, про події |
Опис | Який? Яка? Яке? Які? | Про ознаки предмета або особи |
Роздум | Чому? | Про причиново – наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками |
· Розповідь
· Розповідається про певні події. Питання що? де? коли? що відбулось?
У Марійки було кошеня.Одного дня воно зникло. Дівчинка шукала його, але не знайшла. Марійка гірко заплакала.
· Опис
· Описуються люди, тварини, предмети, явища. Питання який? які? чиє?
Кошеня мало попелясто-сіру мордочку. Його маленькі лапки наче вдягнуті в білі шкарпетки,а оченята яскраво-зелені.
· Роздум (міркування)
· Пояснюється, доводиться щось; автор обмірковує події, дає їм оцінку. Питання чому? навіщо?
Чому кошеня втекло від Марійки? Можливо, тому що вона його образила.
Виконання вправ на закріплення вивченого матеріалу.
Завдання. Прочитати подані. Визначити тип мовлення кожного з них. Що об’єднує ці тексти? Визначити тему й головну думку кожного.
Текст А. У народі існує повір’я, що від тих батьків, які не знають та не дотримуються звичаїв, народжуються діти, що стають вовкулаками. У день Святого Юрія така дитина перекидається вовком та бігає разом з іншими звірами лісом. Потім вона знову стає людиною. Живучи в людській подобі, вовкулака з людьми не вітається, до церкви не ходить, звичаїв людських не знає і знати не хоче. |
Текст Б. Різдвяну зірку виготовляли, як правило, із звичайного решета, до якого прикріпляли промені, обклеєні різнокольоровим промасленим папером. Зірку прикрашали фольгою, яскравими стрічками та китицями. Усередину вставляли свічку, яку під час виконання обряду запалювали. Зірка була яскрава, виразна, акуратно й ретельно оздоблена. Це був традиційний атрибут обряду колядування. |
Текст В. Людина не має права забувати народні звичаї, традиції, тому що душа її буде здpібнена. Не перейнявши від дідів та батьків усе найкраще з її народом надбаного, така людина не зможе це найкраще зберегти й передати у спадок своїм дітям та онукам. Ось чому знати й берегти народні традиції та звичаї зобов’язаний кожен з нас. |
- Який тип висловлювання ви найчастіше використовуєте у своєму мовленні?
Будова розповідіПочаток розповіді
1. Слова, які позначають час ( на Новий рік)
2. Слово це (Це було на Різдво…).
3. Слова є, був (була) (У нас є традиція…).
4. Ім’я героя (Марійка посміхалася...).
5. Питальне речення (Чи відомо вам…).
6. Слово коли (Коли всі зібралися…).
Закінчення розповіді
1. Остання дія, яка завершує попередні.
2. Оцінка події, висновок (Це свято запам'яталося..)
3. Запитання або вигук (Ось так!)
Прочитати. Визначити, до якого типу мовлення належить текст, свою думку довести. З чого розпочалася розмова батька iз синами? Що було далi? Чим закiнчилася бесiда? Якими словами пiдкреслено в текстi послiдовнiсть дiй?
Повернувшись увечері з роботи, батько спитав синів, як вони прожили день.
Спочатку вiдповiдає старший син:
- Я сьогодні посадив дерево.
Потім до батька звертається середульший:
- Я увесь день малював.
Насамкінець розповідає молодший:
- Я сьогодні... у м’яча грав... морозиво з’їв...
- Для тебе день втрачений,- говорить йому батько. - А брати твої добре день прожили.
За В. Сухомлинським
Помiркувати, що й у якiй послiдовностi ви могли б розповiсти про вечiр у своїй родинi. Розповiдаючи за планом, використовуйте слова спочатку, потiм, тодi, пiзнiше та інші.
Вечiр моєї родини
План
1. Хто повертається з роботи (з навчання) першим? У якiй послiдовностi сходяться до домiвки всi iншi?
2. Хто готує вечерю, як? Хто допомагає?
3. Де збирається родина пiсля вечерi (навколо стола, бiля телевiзора…)?
4. Як минає вечiр у родинному колi ( хто чим займається)?
5. Як закiнчується день у вашiй сiм’ї?
1. Вихідний день у нашій сім'ї.
Домашнє завдання: написати твір-розповідь на одну із тем: «Вихідний день у нашій сім’ї» , «Як наша сім’я святкує Новорічні свята», «Різдво у родинному колі»
Текст . Тема, основна думка тексту, мікротема.
Простий план тексту. Будова тексту.
Перегляньте відео з теми:
Запам’ятайте!
Текст – це група речень, об’єднаних спільним змістом (темою) та основною думкою.
Тема – це те, про що розповідається у тексті.
Основна думка– те, до чого текст закликає, чого навчає, що стверджує.
Мікротема – частина загальної теми.
Тематичним називається речення, яке несе в собі найважливішу інформацію мікротеми.
Абзац – це частина тексту, об’єднана однією мікротемою .
План – це короткий послідовний перелік основних питань або тем тексту.
Текст має таку будову:
Зачин готує нас до сприйняття того,про що йтиметься в тексті.
В основній частині розкривається зміст тексту.
Кінцівка – це підсумок усього сказаного.
Опрацюйте матеріал підручника на сторінці 24, пам’ятку «Як скласти простий план тексту» (стор.26).
Робота з текстом (робочий зошит)
Подані речення запишіть у такій послідовності, щоб вони утворили текст. Дайте йому дві назви: одна має відповідати темі, а інша – відображати головну думку.
Вже в ті прадавні часи у слов’ян була власна державність. Розповідь про легендарних братів тривалий час вважалась вигадкою літописця. Хто з нас не знає, що Київ був заснований Києм, Щеком і Хоривом? Виникли вони у глибокій давнині і пізніше злилися в одне місто. Легенда про засновників Києва є надзвичайно цінною. Та коли вчені розпочали розкопки у столиці, вони виявили, що на трьох сусідніх горах на Подолі справді було три слов’янських поселення. З неї ми дізнаємось, що на чолі слов’янських племен стояли князі.
ü Спробуйте визначити у тексті мікротеми.
ü Складіть план до утвореного тексту.
Сьогодні на уроці ми маємо знати:
· - що таке лексична помилка;
маємо вміти:
· - редагувати речення з лексичними помилками;
· - відрізняти помилкове вживання слова від правильного;
· - користуватися тлумачним словником.
У чому суть лексичної помилки?
ü Слово вжите не в тому значенні.
ü Повторення однакових чи спільнокореневих слів (тавтологія).
ü Уживання росіянізмів.
ü Уживання слова, не властивого описуваній епосі.
Лексична помилка на берегах позначається великою літерою Л.
Завдання 1: знайдіть помилки. запишіть відредаговані речення.
1. Наш клас приймав участь у різних міроприємствах. 2. Класним керівником нашого класу являється Алла Миколаївна. 3. Сьогодні я получу гарну оцінку. 4. Солдати князя Ігоря були відважними.
Завдання 2: виберіть із дужок потрібне слово.
(Відкрити, відчинити) вікно.
(Відкрити, розгорнути) підручник.
(Виключити, вимкнути) світло.
(Перевернути, перегорнути) сторінку.
(Піднести, підняти) руку.
(Здавати, складати) іспит.
(Слідуюче, наступне) питання.
(Заплющити, закрити) очі.
Зазначити (адрес, адресу).
(Настала, наступила) осінь.
Домашнє завдання: с.34 опрацюйте рубрику "Зверніть увагу!", впр.64-письмово, пройти тест за вказаним вище посиланням.
13.01.2021- 5-Б
Тетяна Василівна запрошує учнів 5-Б класу на заплановану конференцію: Zoom.
Тема: Використання багатозначних слів у прямому й переносному значеннях.
Час: 13 січня 2021 08:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=dHFTNEJlMS96Y3ozdEJnaFlqK0JHZz09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: (у групі)
Переглянути відеоурок з теми
Домашнє завдання. Параграф 9. Вправа 73
Домашнє завдання: параграф 9, с.35- правила, впр. 67, 73.
Тема: Лексичне значення слова.Однозначні та багатозначні слова
Час: 11 січня 2021 09:30
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=eVZGajRJVUQ2UnlBVU02SnpsaUkvUT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: (у групі)
Домашнє завдання. Параграф 8.Виконати вправу 61
2.Виконайте вправу 320 за підручником на сторінці 122
2.Виконайте вправу 312 за підручником на сторінці 120
join.naurok.ua
Тема. Правила вживання апострофа
1. Перегляньте відеоурок :
Тема. Основні правила переносу
1. Перегляньте відеоурок :
15.12.20
Тема.
Найпоширеніші випадки чергування приголосних у коренях слів:
[г], [к], [х] - [ж], [ч], [ш ] - [з’], [ц’], [с’]
Сьогодні ми вивчатимемо тему «Чергування приголосних [г], [к], [х] із [ж], [ч], [ш] і [з'], [ц'], [с']». На уроці ви дізнаєтеся, що в українській мові під час утворення і змінювання слів може відбуватися чергування приголосних звуків, тобто заміна одних звуків іншими. Ми навчимося знаходити приголосні, що чергуються під час змінювання слів, а також правильно вживати і вимовляти слова, в яких відбуваються ці чергування
Перегляньте відео з теми:
приголосних, тобто заміна одних звуків іншими.
Чергуються:
[г] - [ж] - [з'] ― нога, ніжка, на нозі;
[к] - [ч] - [ц'] ― око, очі на оці;
[х] - [ш] - [с'] ― муха, мушка, на мусі;
[д] - [дж] ― ходити ходжу;
[т] - [ч] ― летіти, лечу.
Чергування не змінює значення слів, їх загальний зміст зберігається.
1. Райдуга, берег, ріка, молоко, горох, тихий,
Зразок: Нозі – ніжка.
Рука – ручці – рученька.
Вухо – у вусі – вушко.
2. Берегти, кликати, носити, садити, приїздити, молотити, захистити.
Зразок: Берегти – бережу.
Творче завдання.
Дібрати слова, від яких утворились іменники: навушники, Побужжя, підручний, ліщина, наконечник, прибічник.
Завдання 2: переписати речення, ставлячи слова в дужках у потрібній формі. Підкреслити букви, що передають чергування приголосних звуків.
Домашнє завдання: вивчити чергування, виконати вправи , які вказані вище.
07.12.20 - 11.12.20
Уподібнення приголосних звуків. Вимова й правопис префіксів роз -, без-,з-,с-.Спрощення в групах приголосних.
Уподібнення - зміна під впливом суміжного, близького звука. Асиміляція - уподібнення одних звуків іншим.
Перегляньте відео. Уподібнення приголосних.
Опрацюйте матеріал підручника на сторінці 101.
Знайдіть сліва, у яких допущені помилки.
Стежка, фудбол, кіхті, боротьба, живеться, журисся, користний, контрастний, радісний, доблестний, об’їздний, інакший.
Виконайте вправу 251.
Перегляньте відео. Вимова й правопис префіксів роз -, без-,з-,с-.
Запишіть слова, зашифровані в «чарівних колах», запам’ятайте їх правопис.
Виконайте вправу 300.
Спрощення (спрощуватися - ставати простішим, звільнятись від ускладненого).
ждн – жн тиждень – тижневий
здн – зн проїзд – проїзний
зкн – зн брязкіт – брязнути
скн – сн блиск – блиснути
стн – сн користь – корисний
стл – сл щастя – щасливий
Ø Для чого нам потрібно знати ці явища (особливості) української мови? Перегляньте відео.
Опрацюйте матеріал підручника на сторінці 104.
Виконайте вправу 264.
Пошукове редагування.
Прочитайте текст, знайдіть орфографічні помилки, запишіть слова правильно.
Україна
Яка ж ти прекрасна, земле, в промінні сонця! Голуба, зелена, квіччаста. Звідси далеко на схід розкинулася Україна. Передранішній вітер злехка хвилює жита. Бліде небо михтить зірками до блакиті, що оповила стипову далечінь. Далі на схід розкинулась контрасна рівнина. Ще далі чарівне Поділля з доблестним народом.
Завдання на 24.11.20 5-А клас
Повторення та узагальнення вивченого з теми" Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія"
Підсумковий урок ми проведемо як захоплюючу подорож, де на нас чекатимуть різні перешкоди. А щоб подолати їх, треба добре знати вивчені правила з фонетики, орфоепії, графіки та орфографії.
Будуть на нашому шляху і зупинки – відпочинки. Вирушаючи в дорогу візьмемо із собою пожитки – знання. Читаємо придорожні гасла:
Пам’ятай правила!
Грамотно пиши!
1. Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу
Не встигнувши розпочати подорож, як ми з вами вже натрапили на першу перешкоду. А називається вона «Питання з бочки»:
- Що вивчає фонетика?
- Чим відрізняються у вимові голосні звуки від приголосних?
- Що вивчає графіка?
- Що вивчає орфоепія?
- Що вивчає орфографія?
- Скільки букв в українському алфавіті? (33)
- Назвіть букви, що позначають два звуки?
- Яка буква не має звуку?
- Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
1.Отже, почнімо нашу подорож. І першою нас зустріне станція «Фонетика».
Ворота грамотності
*Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків.
Яструб, сьомий, дзвінок,щільний, зозуля, голубка
*Зробити повний фонетичний робір слова світає
Тенета помилок
* Знайти рядок слів, у якому всі слова записані правильно:
А герой,травень, метелиця, морозиво;
Б тримтіти, періг, плеве, бриніти;
В очирет, виликий, село;
Г леман, зелений, пинал, бинзин
2. Станція «Орфоепія
Як і годиться, міст охороняється. Нам необхідно дізнатися, як звати начальника охорони, а потім виконати його накази.
Хто про себе так говорить?
Я всесильний, я могутній,
Хай признаються присутні,
Що в країні Фонетичній
Я на службі довговічній.
Славний радник королеви
У палаці кришталевім.
Словам значення міняю,
Словоформи обираю.
Буде мука чи мука –
Визначить моя рука.
Води є, нема води:
Розберись і розсуди,
Чи важливий я, чи ні
В фонетичній стороні
( Д. Білоус)
*Отже, це полковник Наголос і за його наказом ми виконуємо наступне завдання. Розставимо правильно наголоси.
Черговий, колесо, випадок, олень, завдання, спина, одинадцять, течія, ознака. фартух, новий , донька, роблю, кулінарія, дрова, високо, чорнослив, цемент.
3.Станція «Орфографія»
*У ліву колонку випишіть слова зі вставленою буквою е,
у праву - зі вставленою буквою и.
У кожному слові підкресліть першу букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського ″Треба тонко відчувати три речі:...″
Мат..матика, м..лкий, ос..литися, ж..брак, оп..тати, ж..раф, нав..сати, акт..вний, нам..рзати, ан..кдот, н..ктар, тр..вожний, р..зикувати, ет..кет, бр..ніти, арт..стичність, ен..ргетичний.
*Установіть відповідність між написанням слів та визначенням способу перевірки
1 можна замінити форму слова А левада
2 можна дібрати спільнокореневе слово Б голубка
3 у сполученнях -ере-, -еле В береза
4 ненаголошений звук випадає Г клекотіти
5 словникове слово Д травень
Ви подолали всі перешкоди, впорались із завданнями, і наші королеви мовознавства Фонетика, Орфоепія, Графіки, Орфографії говорять вам, що ви молодці. Горді королеви зустрічають переможців і нагадують, що забувати про їх існування дуже небезпечно.
Орфограма: А я горда дама,
Королева Орфограма.
Через оцінки щоб не ридати,
Вивчіть всі правила, як писати:
Можеш форму поміняти,
Можеш інше слово взяти,
Аби родичем було
І тобі допомогло.
Домашнє завдання : підготуватися до контрольної роботи
Завдання на 18.11.20 5-Б клас
Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом
Проблема. Як правильно записати слово з сумнівним голосним, який не можна перевірити наголосом ?
Ненаголошені голосні, що не перевіряються наголосом, слід перевіряти за орфографічним словником. Написання таких слів потрібно запам’ятовувати.
Уважно прочитайте правила, запам’ятовуючи приклади й винятки.
Способи визначення | Приклади |
Пишемо е | |
1. Якщо ненаголошений звук випадає: Увага! У кількох дієслівних коренях випадає ненаголошений [и]:згинати — зігну, починати — почну, вмикати — увімкну, засинати — засну та ін. | палець — пальця, справедливий — правда, травень — травня |
2. У сполученнях -ере-, -еле- | вересень, черешня, очерет, перейти, шелест, пелена |
3. За словником | неділя, понеділок, четвер, пшениця, олень, верблюд, ведмідь |
Пишемо и | |
1. У групах -ри-, -ли- між приголосними у відкритих складах: Винятки (відповідно до вимови): дрімати, тріщати, дрімливий, дрімота, перебріхувати, злітати | тривога, кривавий, дрижати, криниця, глитати |
2. За словником | джигіт, фехтування, лимон, режим |
Способи визначення | Приклади |
Пишемо а | |
3. Після г, к, х перед складом з а: Винятки: пишемо й вимовляємо о в словах богатир (силач, велетень), борсук, комиш, комірка, коровай | гаразд, гарячий, кажан, калач, хазяїн, багато, багач. |
Запам’ятайте!
Слова з [е]: бензин, бетон, деталь, демократ, жетон, медаль, метро, левада, пенал, чемпіон.
Слова з [и]: кишеня, кипарис, лимон, лиман, пиріг, цибуля, шинель і шинеля, диригент, речитатив.
1. Запишіть слова. Підкресліть голосні звуки,які не перевіряються наголосом. Перевірте написання за словником. Вечірній, легенький, керівник, пшениця, високий, блискавиця, степовий, вербовий, система.
2. Гра «Добери пару». Запишіть слова, вставляючи букву, поруч напишіть цифру-пояснення значення слова.
1.Ч… РЕМХА 1.Плодове дерево,яке має жовтогарячий
солодкий на смак плід з великою кісточкою.
2. АБР… КОС 2.Вічнозелене цитрусове дерево,яке має
запашний оранжево-червоний кулястий плід.
3. АП…ЛЬСИН 3.Керівник підприємства,установи,школи.
4. Д…РЕКТОР 4.Частина земної поверхні ,яку людина бачить
навколо себе.
5. ГОР… ЗОНТ 5.Людина,яку обирає громада в органи влади
для представлення їхніх потреб,інтересів.
6. Д… ПУТАТ 6.Дикоросле дерево,що має пахучі білі суцвіття.
Завдання на 16.11.20 5-Б клас
Вимова наголошених і ненаголошених голосних, позначення їх на письмі
Добрий день, дорогі мої учні!
Сьогоднішній урок ми почнемо з лінгвістичної гри.
1. Знайдіть помилки та відредагуйте написане у зошиті. Запишіть виправлений варіант.
На шерокому шляху, що вів у виличезний ліс, багатир зустрівся з чудовиськом, яке периміг одним ударом мича.
Проблемні питання.
— Чому хлопчик припустився стількох помилок? Які правила він не вивчив?
Щоб не допускати таких помилок , ознайомтесь з матеріалом підручника на сторінці 87.
Орфоепія (від грец. правильний; мова, мовлення) — це розділ мовознавчої науки, що вивчає сукупність правил про літературну вимову. Орфоепія буквально означає «правильна вимова».
Написання слів можна перевірити, якщо звернутись до орфографічного словника.
Словник — це зібрання слів, розміщених в алфавітному порядку, з поясненням, тлумаченням тощо.
Щоб не припускатися прикрих помилок, треба дотримуватись орфоепічних та орфографічних норм. Існує декілька способів перевірки ненаголошених голосних.
1. Запишіть слова, а також форми цих слів, у яких випадає [е].
Учень, вчитель, хлопець, молодець, палець, ранець, перець, виконавець, майстер, січень, березень, квітень, червень, липень, дурень, пень, день, стілець, горобець, гравець.
2. Виконайте вправу 246.
Тетяна Василівна запрошує Вас на заплановану конференцію : Zoom
Час: 16 листопада 2020 13.15
Підключитися до конференції Zoom
https://us04web.zoom.us/j/2740018072?pwd=QXBVSi90UGV1Sk8yRTdVMVZVSng4QT09
Ідентифікатор конференції: 274 001 8072
Код доступу: 5555
Завдання на 12.11.20 5-Б клас
Правила переносу слова з рядка в рядок.
Слова з одного рядка на інший переносяться здебільшого по складах. Але ми повинні пам’ятати, що правила поділу на склади не завжди збігається з правилами переносу слів.
Перегляньте відео.
Опрацюйте матеріал підручника на сторінці 94.
Виконайте завдання.
Ø У вказаних рядках знайдіть слова, у яких є помилки при переносі.
1. Віт-чиз-на, бу-зок, прис-туп, про-мовець, сце-на-рист.
2. Ле-ва-да, за-квіт-ча-ли, зем-ля, зе-мля, на-ро-доз-нав-ство.
3. Со-няч-ний, при-спі-вує, у-день, але-я, чор-ноб-ри-вий.
4. По-до-рож, гі-сть, ек-ран, дз-він.
5. До-лень-ка, пі-ра-мі-да, від-звук, спи-нись, бла-кить, под-зво-ни.
Ø Випишіть слова, які не можна розривати для переносу.
Зразок, юний, юннат, юнаки, армія, орел, умію, одуд, ґудзик, вздовж, приступ, їсти, село, ящик, обмию, згин, оса, один, зумію.
Ø Гра «За порядком»
Допоможіть відновити правильний порядок складів і запишіть ці слова.
Ро-со-ка, ба-со-ка, ше-ко-ня, це-цу-ня, ся-ро-по, ча-кур, ця-вів.
https://learning.ua/mova/piatyi-klas/vybyraiemo-slova-iaki-pravylno-podileni-na-sklady-dlia-perenosu
Завдання на 11.11.20
Склад. Наголос.
Склад — це частина слова, яку вимовляємо одним поштовхом видихуваного повітря. У слові стільки складів, скільки в ньому голосних звуків.
Склад утворюється тільки з голосного звука або поєднанням голосного з одним або кількома приголосними.
За кількістю складів слова бувають односкладові, двоскладові та багатоскладові. Наприклад: яр, зи-ма, я-ру-га.
Склад, що закінчується голосним звуком, називається відкритим. Закритий склад закінчується приголосним звуком.
Опрацюйте теоретичний матеріал . (стор.89-90)
Перегляньте фрагменти відеоуроків з теми:
Слова поділіть на склади, запишіть їх. Підкресліть відкриті склади однією лінією, закриті - двома.
Місяць, хурделиця, січень, свято, студень, лютий, сім’я, Різдво, арія, ожеледь, сільський.
· Гра «Знайди зайве»
Поділіть слова на склади і знайдіть «зайве» слово в кожному рядку.
1. Гуска, курка, півень, гусеня, качка, зяблик.
2. Ромашка, волошка, троянда, лілея, мак.
3. Коза, кінь, свиня, кицька, вівця.
4. Березень, квітень, травень, червень, липень.
Наголос — це виділення посиленням голосу певного складу в слові. В українській мові наголос вільний, тобто наголошеними можуть бути різні за порядком склади.
Існують слова з подвійним наголошенням. У словниках наводять обидва наголоси, наприклад: зАвждИ, пОмИлка. Серед словників України одним із найважливіших є словник наголосів української літературної мови.
Логічний наголос — це виділення посиленням голосу та підвищенням тону найважливішого в реченні за змістом слова або сполуки.
Тема. Звукове значення я, ю, є, ї та щ.
Добрий день, діти! Ми продовжуємо з вами мандрувати казковою країною "Фонетика".
Тема уроку непроста , та для вас цікава.
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
Ви здобудете знання і нові уміння.
А для цього треба вам проявить терпіння.
Тема нашого уроку «Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї та щ»
Розгорніть зошити й запишіть число і тему уроку
Мета нашого уроку - навчитися визначати звукове значення букв я, ю, є, ї та щ залежно від їхньої позиції у слові та відтворювати звучання слова фонетичною транскрипцією.
«Мозковий штурм»
1Як називається розділ науки про мову, що вивчає звуки?
2) Скільки букв в українському алфавіті?
3) Скільки звуків в українській мові?
4) Яку кількість становлять приголосні та голосні звуки?
5)Назвіть голосні
Пояснення нового матеріалу
Перегляньте уважно презентацію
Зверніть увагу!.
Букви я, ю, є позначають 2 звуки і один. Розглянемо, коли букви я, ю, є позначають два звуки.
я [йа] яр , олія
ю [йу] юнак,співаю
є [йе] єдиний,моє
1.На початку слова: яр, юрта, єхидна.
2.Після букви, що позначає голосний звук: армія, заєць,знаю.
3.Після апострофа: м’ята, в’юн, б’є.
4. Після м’якого знака: мільярд, Ньютон, ательє
В інших випадках я, ю, є позначають 1 звук і м’якість попереднього приголосного.
я [а] диня [дин’а]
ю [у] люди [л’уди]
є [е] синє [син’е]
- Буква ї завжди позначає два звуки [йі]. Наприклад, їжак – [йіжáк];
- Буква щ також завжди позначає два звуки – [шч]. Наприклад, щастя – [шчáс'т'а].
- Звуковий запис оформляється в квадратних дужках. Й завжди м’який, тому м’якість не позначається.
Увага: м'який знак в транскрипції позначається значком м'якості ['].
Робота з підручником ( зачитаємо правило на сторінці 87).
А зараз вибірково-розподільна робота. Виконаємо вправу 211
Завдання. Виписати слова у дві колонки:
а) ті, в яких букви я, ю, є, ї позначають два звуки,
б) ті, в яких ці букви позначають один звук та м’якість попереднього приголосного.
Пошукова робота.
Відгадайте загадку
Має повно колючок,
Мов зелений їжачок,
А в зимові гарні свята
Має ще й прикрас багато.
Виписати слова, у яких є буки я, ю, є, ї та щ. Зробити їх фонетичну транскрипцію та з’ясувати скільки ж букв і звуків у цих словах
Має [майе] -3б., 4 зв. ; колючок [кол’учок]-7б.,7 зв.; їжачок[йіжачок] – 6б., 7 зв.; свято[с’в’ато] – 5б., 5зв.;ялинка[йалинка] – 6б., 7 зв.
Третє зайве
У кожній групі знайдіть одне слово, яке відрізняється від двох інших кількістю звуків
1.Ялинка,фея, зозуля
2.Мрія, свято, сім’я
3.Троянда,пелюстки,листя
ПІДСУМОК УРОКУ
1.Яку тему ми вивчали на уроці?
2.Яка буква завжди позначає два звуки?
3.Скільки звуків можуть позначати букви я, ю, є?
4. Коли букви я, ю, є позначають два звуки?
5. Коли букви я, ю, є позначають один звук?
Домашнє завдання . Параграф 27, вп
Сьогодні ми вивчатимемо нову тему і згадуватимемо про казки нашого дитинства. Отже,звуки мови на письмі позначаються буквами. Розташовані у прийнятій послідовності букви становлять алфавіт (від назв перших букв грецького алфавіту альфа і віта). Інші назви —азбука (від назв перших давніх слов'янських букв аз і буки та абетка (від сьогоднішніх назв букв а і бе).
В українському алфавіті 33 букви.
1Зробити звуковий запис слів, розташувавши їх в алфавітному порядку.
Колобок, Лисичка, Півник, Котигорошко, Котик, Зайчик.
2.Записати в алфавітному порядку назви літературних казок:
«Про жар – птицю та вовка», «Василина Прекрасна», «Фарбований Лис», «Розумна жінка», «Снігова королева», «Хуха - Моховинка», «Цар Плаксій та Лоскотон», «Кіт у чоботях».
3.Відгадати загадки. Відгадки записати в алфавітному порядку:
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене…
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?...
Я веселенький звірок,
Плиг з ялинки на дубок.
Не князівської породи,
А ходить в короні,
Не їздець, а зі шпорами,
Не сторож, а рано будить.
Буркотливий, вайлуватий,
Ходить лісом дід кошлатий:
Одягнувся в кожушину,
Мед шукає і ожину.
Довгі ноги - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
Звірята рогаті,
Та ще й бородаті,
Ходять пастись в лози.
Хто? Вгадайте!
Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти.
Дуже товсті ноги маю,
Тихо їх переставляю.
Височезний я на зріст,
Біля рота маю хвіст!
Маленьке, сіреньке,
А хвостик як шило.
Куди повзе –
За собою хату везе.
По горах, по долинах
Ходить шуба і свитина.
Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Подумайте!
- До якої частини мови відносяться слова – відгадки?
- Доведіть свою думку.
- Чому до слів ставимо питання хто?
4.Творча робота. Скласти речення, в якому кожне наступне слово буде розміщене в алфавітному порядку. Наприклад.Андрій був веселим хлопчиком.
Домашнє завдання.
Обов ’язкове.
Вивчити алфавіт. Виконати вправу 207.
За бажанням.
Творчо-пошукова робота "З якої це казки?"
Записати риси характеру героїв народних казок, поставивши їх в алфавітному порядку.
Фонетика – розділ науки про мову, що вивчає звуки мови та мовлення.
- А що ж таке звук?
Звук – найменша одиниця мови та мовлення. Звуки мови слугують для утворення, розпізнавання та розрізнення слів: кіт-кит, дах-жах, село-сіло.
Звукопис використовується для передавання на письмі вимови окремого звука, взятого в квадратні дужки літерою.
Окремо взяті звуки нічого не означають. Тільки поєднуючись між собою та розташовуючись у певному порядку, звуки мови утворюють слова. Щоб передати на письмі звучання слова, його записують повністю у квадратних дужках. Позначення місця наголосу є обов`язковим: [мaма].
Пригадаймо,що звуки мови творяться мовним апаратом людини, її мовними органами.
· - Які органи творять звуки? (Органи мовлення)
· - Як творяться голосні звуки? (За допомогою голосу)
· -- Як творяться приголосні звуки? (За допомогою голосу і шуму або тільки шуму)
· Скільки всього звуків в українській мові? (38, із них голосних — 6, приголосних — 32)
· - Чи є в українській мові відповідність муж звуками і буквами? (Немає)
· - Який запис використовують для точного відтворення звукового складу слів? (Фонетична транскрипція)
Прийом "розкиданих думок". (Знайти відповіді на заитання в тесті-опорі, але вони записані в довільному порядку, вам же треба вибрати правильні відповіді.
Запитання для бесіди:
1. Яка різниця між звуком і буквою?
2. Які ви знаєте знаки письма?
3. Доберіть синоніми до слова алфавіт.
4. Що ви розумієте під небуквеними графічними знаками?
5. Що вивчають фонетика, орфоепія, орфографія?
6. Скільки букв в українському алфавіті?
7. Назвіть букви українського алфавіту?
8. Чому не можна сказати "голосна буква", "м'яка буква"?
9. Скільки звуків в українській мові?
Текст-опора
1. 33.
2. Букви, небуквені графічні знаки.
3. Звуки ми вимовляємо й чуємо, а букви записуємо, читаємо. Букви служать для запису звуків.
4. Голосними, м'якими можуть бути тільки
5. Фонетика вивчає звуки мови, орфографія - правила написання слів, орфоепія - правила вимови звуків.
6. Дефіс, проміжок між буквами, риска, розділові знаки.
7. Абетка, азбука.
8. 38.
9. А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю
Завдання: вставте голосні звуки та прочитайте прислів’я, запишіть їх.
o Хт.. м..в..и св…… ц..р….тьс.., ха..й с..м с..б.. ст..д….тьс...
o Пт..ц.. п..зн..т.. п.. п..р'.., .. л..д..н.. п.. м..в...
o Р..дн.. м.. в.. – н.. п..л..в.. : …. з.. в..тр..м н.. р..зв….ш.
Грип – гриб, біб – піп - ціп, тік – кіт, хлів – хліб, ріг – рів, рука – мука, лак – люк.
- Вимовте почергово слова, тримаючи пальці на гортані. Під час вимови яких приголосних звуків голосові зв’язки дрижать? Зробіть висновки. (Під час вимови одних приголосних зв’язки дрижать, а інших – ні.)
- Отже, звуки бувають дзвінкі та глухі.
- Сьогодні ми поговоримо про дзвінкі і глухі приголосні. Складемо пам’ятку про ці звуки, щоб вона була в нашому зошиті
Всі приголосні звуки можна розділити на дзвінкі і глухі. І виявляється, що ці звуки між собою ще й дружать й полюбляють ходити парами. За це їх назвали парними. Послухайте: з – с, ж – ш, д – т. Чим ці звуки схожі і чим відрізняються?
- Приголосні звуки, які утворюються за допомогою голосу і шуму, називаються дзвінкими.
- Приголосні звуки, які утворюються тільки з шуму, називаються глухими.
Запишемо речення, у якому всі приголосні звуки глухі.
Цап хоче фісташки.
Глухі: [Ц] [Ц′] [П] [Х] [Ч] [Ф] [С] [С′] [Т] [Т′] [Ш] [К]
Всі інші приголосні дзвінкі.
Вони є у реченні Буде гоже гедзю у джазі.
Дзвінкі: [б] [д] [д′] [г] [ж] [г′] [дз] [дз′] [дж][з] [з′]
- Чому серед дзвінких немає звуків [в] [м] [н] [н′] [л] [л′] [р] [р′] [й] ? Вони
Це сонорні приголосні у реченні Ми винили рій.
Парні приголосні
Тари-бари! Тари-бари!
Букви дружно стали в пари.
Позначають вони звуки
І тримаються за руки.
Звуки дружать ось такі:
Поряд стоять дзвінкі й глухі.
Всього шістнадцять їх таких.
Парними назвали їх.
Щоб усі порахувати ,
Треба цапа нам згадати.
Пари за дзвінкістю - глухістю
[б] - [п],
[ д] - [т ],
[з] - [с],
[дз] - [ц],
[ж] - [ш],
[дж] - [ч],
[ґ] - [к],
[г] - [х],
[ ] - [ф],
Дзвінкі (сонорні)
[й], [н], [р], [л], [м], [в]
● Вправа Підкресліть у словах дзвінкі приголосні однією рискою, а глухі — двома.
Лебідь, дуб, вуж, голуб, куб, палуба, редиска, стружка
Домашнє завдання: вивчити парами глухі та дзвінкі звуки.
Завдання1. Дописати пре-, при- до слів.
Добрий, гадати, бити, сісти, мудрий, хід, єднатися, веселий, морський, дбати, слухатися, великий, тихий, багатий, дорогий
Завдання 2: розібрати слова за будовою.
Пеньочок, вперше, розхитають, збігається, неспокійно,пролісок, підсніжник, свято, весна, прекрасна,
Завдання 3: до поданих слів дібрати спільнокореневі.
Стріла, літо, звір, мисливець, лінь, день, книг
Завдання з ключем №1
1.Випишіть слова із префіксами, з’єднай останні букви кожного слова з префіксом і прочитай слово, запиши його в зошит.
Привів, везе, скривджене, розголос, рослина, розгин, безаварійна.
З’єднай останні букви кожного слова з префіксом і прочитай слово, запиши його в зошит.
Завдання з ключем №2
2. Випишіть слова із префіксами пре- або пере-.
Пр…кумедний, пр…мерзати, пр…світлий, пр…бідний пер…йшла, пр…кручувати, пр…ушлий, пр…слабий, пр…багатий
Завдання з ключем №3
3 указаних слів (описувати, бандура, батько, державний, весна, хлібороб, Надійка, калина, ароматний) випишіть лише слова з суфіксами. Якщо правильно буде виконане завдання, то з початкових літер виписаних слів вийде слово, яке є закінченням пропонованого вислову про Вітчизну:
«Вітчизни є різні на світі, а в мене найкраща — ...»
Дослідження-зіставлення
► Запишіть слова. Визначте в них суфікси та префікси і з’ясуйте, як ці морфеми впливають на значення слів.
Рівнесенький, гостинчик, порозходитись, прадавній, історизм, дійсність, нездара, хлопчисько, хатиночка, звірятко, вовчище, водиця.
► Утворіть від слова кіт 3 спільнокореневих слова та три форми слова.
∎ Скільки префіксів у слові навздогін?
Тести
1. Скільки значущих частин слова?
а) 4 ; б) 3; в) 2.
2. Значуща частина слова, що містить у собі лексичне значення слова, це…
а) закінчення;
б) префікс;
в) корінь.
3. Суфікс – це…
а) частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів;
б) значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів;
в) частина слова, яка стоїть перед кореня і служить для утворення нових слів;
4. В яких частинах мови ніколи немає закінчення?
а) прислівник;
б) іменник;
в) дієслово.
5. Назвіть змінні частини слова
а) закінчення;
б) префікс;
в) корінь.
6. Назвіть алгоритм розбору слова
а) закінчення, корінь, суфікс, основа;
б) префікс корінь, закінчення;
в) закінчення, основа, корінь, префікс, суфікс.
Тема. Повторення в кінці року. Лексикологія.
Удосконалення правописних умінь і навичок учнів ( виконання вправ)
Перевірте себе, виконавши завдання:
https://learningapps.org/watch?v=pn1ng4b7501
Від чого воно залежить?
Як називається розмова двох і більше осіб?
Як називаються слова кожного учасника діалогу?
Як вести діалог?
У яких стилях мовлення найчастіше використовується діалог?
13.05-17.05
Урок мовленнєвого розвитку.
Тема. Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.
Виконайте впр.479 (письмово), а також синтаксичний розбір першого речення. Надішліть фото роботи у Viber або на електронну адресу:ryabovol0577@gmail.com
Опрацювати матеріал підручника (ст.179-180).
Виконайте тестові завдання, перейшовши за посиланням:
27.04 - 30.04
21.04-24.04
Надішліть фото роботи у Viber або на адресу:ryabovol0577@gmail.com
13.04 - 17.04
Деякі слова можуть бути як вставними, так і членами речення. Порівняйте:
Завдання на 06 квітня - 10 квітня
Перегляньте відеоурок за посиланням:https://www.youtube.com/watch?v=lhFA5Bm7asQ
Виконати тестові завдання, перейшовши за посиланням:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdmT-bfT4iB7bSjSrbhNdoAmx1yxJ_xXltxuxL2Qo1_krnk6A/viewform?usp=sf_link
( у темі листа вкажіть клас та прізвище).
Завдання на 23-27 березня
Увага! Виконайте контрольний тест за посиланням:https://www.classtime.com/uk/
Виберіть: Учням. Код приєднання - 79VKJZ- Уведіть прізвище, ім'я - Приєднатися.
Бажаю успіхів!
Тема. Другорядні члени речення. Означення.
Завдання необхідно виконати до 26 березня.
1.Тема. Пунктуаційна помилка та її умовне позначення (практично).
2.Тема. Другорядні члени речення. Додаток.
https://www.youtube.com/watch?v=Lh7VwXnzSQo
Комментарии
Отправить комментарий