3-А клас Я досліджую світ

Навчальні матеріали з курсу " Я досліджую світ " для учнів   3 класу  на 2021-2022н.р.
Шановні діти . Якщо лунає сигнал "Повітряна тривога", всі знаходимося в укритті.
 Загальнонаціональна хвилина мовчання 0 9.00 год
Вшануймо українців, які стали янголами нашої незалежної держави!

Індивідуальні консультації
  02.06, 03.06, 06.06, 09.06  ,10.06



10 червня
Доброго дня !

Перегляньте відео " Безпечні канікули "
Розкажіть батька ,про що дізналися .





30 травня Доброго ранку!
Психологічна хвилинка

Сьогодні ми повторимо все що вивчили за рік.

Хвилинка спостережень
Вправа " Інтерв`ю"









Рефлексія






27 травня Доброго дня ! Тема : Правила поведінки біля водойм
Сьогодні ти повториш правила безпечної поведінки біля водойм і на водоймах
Хвилинка спостережень

Робота над темою. Прочитай.

Озайомся з правилами.

Руханка





Руфлексія




26 травня Доброго дня !
Тема уроку: Азовське море .
Хвилинка спостережень
Робота над темою. Розглянь карту .Відшукай Азовське море.
Прочитай у підручнику ст.122 матеріал. Перекажи .
Ознайомся з інформацією про азовського дельфіна і про риб,які живуть у Азовському морі.

Руханка

Поміркуй! Розкажи батькам.


Рефлексія




23 травня Доброго дня!

Психологічна хвилинка


Сьогодні ти працюєш над діагностувальною роботою.
Виконай роботу за посиланням

Діагностуввальна робота 

Тема «Земля -  наш дім. Водойми.»

 

Прізвище _________________________________________________________

Варіант 1

1.     
Підпиши частини річки.


1 ________________________

2________________________

3_________________________

4_________________________

5_________________________

2.     Закінчи речення.

Відокремлена частина океану, що врізається у сушу  -  це_______________

Грузьке, багнисте місце зі стоячою водою -   це____________________

Водойма, що виникла у природі   - це________________

Заглиблення у річковій долині, по якому течуть води річки – це ___________

3.     Запиши відповіді: так чи ні.

У рівнинної річки лівий берег завжди високий.           ______

Русло гірської річки завжди кам’янисте.                              ______

Річки на рівнині звивисті.              ______

Гірські річки взимку частково, або повністю замерзають.        ______   

4.     Впізнай рослину лісу.

Найперша квітка, що зацвітає навесні у лісах. Має тоненьке стебельце з малесенькими видовженими листочками, що розташовані попарно. Квіточки ніжні, видовжені, загострені на кінці пелюстки синього кольору. Має  ніжні, ледь чутні пахощі. ____________________________

5.     Із перелічених рослин і тварин,  підкресли  ті, що мекають  у лісі.

Малина, дятел, дуб, кульбаба, джміль, ліщина, лисиця, ялинка, метелики, соловей, конюшина, сосна, жаба, їжак, конвалія, калина,  вуж, береза, сова, пролісок, фіалки, ведмідь, граб, шипшина, клен, білка, вовк, кабан.

6.     Підкресли потрібні слова.

Чорне море – знаходиться на (півночі, заході, сході, півдні) України. Його водна товща складається із (двох, трьох, чотирьох) шарів. (Тонкий, товстий) верхній шар (населено, не населено) рослинами і тваринами. (Тонкий, товстий) глибинний  шар (позбавлений, не позбавлений) життя. У глибинному шарі живуть тільки (риби, водорості, бактерії), яким не потрібен (азот, кисень, вуглекислий газ). В Чорному морі мешкають (бичок, акула, короп, кефаль, форель, камбала, дельфіни, кити). У ньому видобувають (нафту, кам’яне вугілля, природний газ, бурштин).



Виконай руханку
 Бажаю успіхів.

20 травня
Доброго дня
Запрошую на онлайн урок об 11.00 год за посиланням

Идентификатор конференции: 723 8425 4268
Код доступа: 1111

Тема уроку : Чорне море
Хвилинка спостережень
Відгадай загадку


Прочитай.

Розглянь карту


Розглянь карту і визнач ,які річки впадають у море
Прочитай у підручнику ст.120-121 матеріал і дай відповіді на запитання в підручнику.
Словничок.
Руханка
Прочитай інформацію про Чорне море .




Д. З. Опрацювати з підручника ст. 120-121. Переказати.




18-19 травня Доброго дня діти !
Тема уроку : На світі річки кращої нема.Рівнинні і гірські річки.
Хвилинка спостережень.
Пригадай ,як утворюється річка,

Назви будову річки.
Річки бувають
Попрацюй над текстом в підручнику на ст.118
Дай відповіді на запитання

Попрацюй з картою України


Руханка


Гірські річки.

Ознайомся .


Ознайомся з правилами безпечної поведінки під час купання та перебування біля водойм


Д.З Прочитай текст на ст.118-119 . Дай відповіді на запитання.
Рефлексія






16 травня Доброго ранку!

Психологічна хвилинка


Запрошую на онлайн урок 0 9.15 за посиланням
Идентификатор конференции: 713 2820 3632
Код доступа: 111


Тема уроку: Із джерела починається річка
Перегляньте навчальне відео


 Руханка
 Прочитайте матеріал з підручника ст. 116-117
 Перекажіть батькам.
Дайте відповіді на запитання.
Рефлексія


13 травня Доброго дня діти !
Тема уроку :
Хвилинка спостереження.
Попрацюй над темою уроку.


Які водойми є у нас на Кіровоградщині? У місті Кропивницький?
Теоритичний матеріал

Попрацюй з підручником ст.114-115. Прочитай .Дай відповідіна запитання.
Які є водойми?

Природні-це водойми ,які виникли в природі
Природні-це водойми ,які створені людиною .

Руханка
Рефлексія



12 травня Доброго дня!
Тема:Екскурсія рідним краєм.



Про які правила поведінки говорить автор?
Як ми спостерігаємо за природою?

Створіть гербарій трав .





9 травня Доброго дня !
Тема уроку : Ясніє в кожній квітці дивина
Посилання на онлайн урок    о 10.00
https://us04web.zoom.us/j/78179849145?pwd=4sC3q6QmJ51q9osnpNCy8zLs69
Идентификатор конференции: 781 7984 9145
Код доступа: 11111

Психологічна хвилинка
Переглянь навчальне відео. і виконай завдання .
Руханка

Рефлексія.



6 травня 
Тема уроку : Подорож відкриває секрети природи 
1.Хвилинка спостережень 
2.Перегляньте відео

- Які рослини  можна побачити в лісі навесні ?
Кого ще можна побачити?


3.Опрацюй матеріал з підручника ст.109-110 .Дайте відповіді на запитання. 
4.Прочитай вірш " Ліс удосвіта"
-Коли відбуваються події?
-Хто не спить ,але мовчить?
- Назви ,хто ще спить. 
Руханка - гра


5. Пригадай ,які птахи називаються перелітними?
Переглянь відео " Охорона природи" і запам`ятай.
Домашнє завдання
Рефлексія


5 травня
Доброго дня діти!Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ " Земля -наш дім і жити нам у ньому!
Оберігаю ліс,плекаю його красу!

Посилання на онлайн урок о12.00
Подключиться к конференции Zoom

Идентификатор конференции: 722 0704 9123
Код доступа: 1111
Хвилинка спостережень

Переглянь навчальне відео 

Опрацюй матеріал у підручникуст.107-108
Назви яруси рослинного лісу.
Руханка

Дайте відповіді на запитання. 
-Як називають ліси,у яких ростуть листяні дерева?
- У яких лісах тільки сосни і ялини?
Виконай ТЕСТ
Домашнє завдання активне, необхідно виконати до  8 травня  
Код доступу 9849968
 посиланняjoin.naurok.ua

2 травня
Загальнонаціональна хвилина мовчання 0 9.00 год
Вшануймо українців, які стали янголами нашої незалежної держави!

Посилання на онлайн  урок.  9.00
Подключиться к конференции Zoom
Идентификатор конференции: 721 2067 5453
Код доступа: 1111
Тема: Тематична діагностувальна робота: "Організм людини".Комбінована робота
Виконати діагностувальну роботу: Тест
і надіслати 

1. До органів дихання належать:

   А  легені;                               Б  нерви;                                  В   капіляри.

2. Язик, очі, ніс, шкіра, вуха – це органи:

   А  травлення;                         Б  чуття;                                  В  дихання.

3. Серце, артерії, вени, капіляри – це органи:

   А  травлення;                               Б  чуття;                                  В  кровообігу.

4.Познач, що шкодить органам чуття людини.

          Застудні захворювання.

           Необережне поводження з гострими предметами.

           Уникання сильних шумів.

          Тривала робота за комп’ютером.

           Дотримання правил особистої гігієни.

           Перевтома.

5. Підкресли назви органів дихання.

   Трахея, серце, легені, бронхи, язик, носоглотка, нерви, гортань, грудна клітка

6.Познач, що корисне для органів дихання.

          Тютюновий дим.

           Вологе прибирання приміщення.

           Вдихання повітря через рот.

          Прогулянки на свіжому повітрі.

           Провітрювання приміщення.

           Перебування в приміщенні, де є багато людей.

7. Доповни речення.

Під час дихання в організм надходить _________________, а з організму виділяється _________________________________.

8. Підкресли назви органів, що належать до травної системи.

   Шлунок, нерви, ротова порожнина, мозок, стравохід, язик, кишечник., гортань, капіляри.

9.  Упиши в схему шлях, який проходить їжа в органах травлення людини.

(2 бали)

   

                                                                                                                                         

 




10.   Напиши, як потрібно дбати про чистоту шкіри.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


   29 квітня Доброго дня!
Сьогодні ми попрацюємо над проєктом "Пізнаю себе"
Перегляньте презентаціюі виконайте завдання.

Руханка
Руханка


28 травня   Органи дотику
 Перегляньте відео і виконайте завдання.





25 квітня  Доброго дня!
Загальнонаціональна хвилина мовчання 0 9.00 год
Вшануймо українців, які стали янголами нашої незалежної держави!

Психологічна хвилинка.






















22 квітня  Доброго дня!

















21 квітня  Доброго дня


























18 квітня  Доброго дня!
Загальнонаціональна хвилина мовчання 0 9.00 год
Вшануймо українців, які стали янголами нашої незалежної держави!
Психологічна хвилинка.

Робота над темою уроку.















15 квітня  Доброго дня!


















Виконати онлайн завдання.





14 квітня Доброго дня!


















11 квітня 
Доброго дня !
Загальнонаціональна хвилина мовчання 0 9.00 год
Вшануймо українців, які стали янголами нашої незалежної держави!
Психологічна хвилинка
Хвилинка безпеки


 Продовження вивчення теми

                        



Руханка





Пройти тестування .
Повідомте учням
Код доступу 4724388
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua


08 квітня  Доброго дня!
Психологічна хвилинка

Посилання на онлайн урок.
Робота над темою уроку






Перегляньте відео.Розкажіть батькам ,що дізналися .

Руханка





Попрацюйте з підручником ст.95-96. Прочитайте, дайте відповіді на запитання.

07 квітня
Доброго ранку!









Руханка








Виконати тест з теми " Органи кровообігу"
Завдання необхідно виконати до  8 квітня 20:00 ред.

Повідомте учням
Код доступу 4103554
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua

Перегляньте мультик.
Корисні підказки. Страх - твій страж.


04 квітня
Доброго ранку!
Загальнонаціональна хвилина мовчання
Вшануймо українців, які стали янголами нашої незалежної держави!

Психологічна хвилинка
Зняття фізичної та емоційної напруги.


Робота над темою уроку



Руханка







01 квітня
Доброго дня!


Руханка














31 березня
Доброго ранку!
Тема : Як треба дбати про органи дихання?
1.Перегляньте відео і виконайте завдання.

2. Прочитайте матеріал у підручнику, дайте відповіді на запитання. ст.90-91
3. Руханка




4. Виконайте тест
Домашнє завдання активне
Завдання необхідно виконати до  1 квітня 23:00 ред.


Код доступу 7331699
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
5.Рефлексія


28березня
Доброго ранку!
Психологічна хвилинка

Тема : Органи дихання .
1. Органи дихання Прочитати , відповідати на запитання.ст.89
2. Переглянути відео.

Розкажіть батькам ,що цікавого дізналися.
3. Руханка

4. Рефлексія.


25 березня
Доброго дня!
 Тема : Для чого та як дихає людина ?
 Парегляньте відео:

- Що нового дізналися ? Розкажіть батькам.
1 Прочитати в підручнику матеріал на ст.89.
2. Дати відповіді на запитання
- З чого складається повітря?
- Який газ необхідний для дихання живих організмів?
- Чи довго людина може прожити без повітря ?

Рефлексія


24  березня  Доброго дня !
Тема : Щоб усе споживати , зуби міцні треба мати.

Руханка


Перегляньте відео. Розкажіть батькам ,що цікавого дізналися.Створіть для себе правила догляду за зубами.



21березня Доброго дня!
Тема : Як їжа перетворюється на поживні речовини?
1.Перегляньте відео:

 Розкажіть дорослим ,що нового дізнадися.
2.Прочитайте матеріал у підручнику ст. 87
Ознайомтеся з інформацією: " Скільки часу перетравлюється їжа 
  • Що стосується молочних продуктів, то кефір та інші кисломолочні напої залишають шлунок приблизно через годину, бринза і домашній сир – через 90 хвилин, сир – через 2 години, а твердий сир – через 4-5 годин;
  • Макарони і вермішель розщеплюються в шлунку близько 3 годин, більшість каш – близько 4-5 годин, горох, квасоля та інші бобові – не менше 2 годин;
  • Практично всі горіхи засвоюються близько 2,5-3 годин. Між тим, якщо вимочити їх у воді на ніч або навіть на добу, цей період значно скоротиться;
  • Варені яйця повністю перетравлюються за 45 хвилин, при цьому жовток це робить набагато швидше;
  • Риба та страви з неї засвоюються досить швидко – від 30 до 60 хвилин, м’ясо ж, навпаки, залишається в шлунку людини досить довго. Період перетравлення птахи, наприклад, курки або індички, становить близько 2 годин, яловичини – 3-4 години, а свинини – приблизно 4-5 годин. Незважаючи на те, що будь-які види м’яса залишають шлунок максимум через 5 годин, в людському організмі вони можуть залишатися до декількох діб. Жирне і добре просмажене м’ясо, повністю засвоюється тільки приблизно через три доби. Людський організм витрачає на переварювання і засвоєння таких видів їжі величезна кількість енергії. Регулярне вживання подібних продуктів неминуче призводить до зашлакованості організму і появи зайвих кілограмів.
Домашнє завдання  з ЯДС активне 
Завдання необхідно виконати до  19 березня 20:00 
Код доступу 4277423, використайте цей код,
відкривши посилання join.naurok.ua


18  березня  Доброго дня!
Тема : Для чого тобі їжа?








Прочитати в підручнику ст.86

17 березня
Доброго дня.
Тема : Живлення та травлення. Для чого тобі їжа?
Поміркуй! Без чого  людина не може жити?


1.Перегляньте відео.Розкажіть батькам ,про що цікавого ви дізналися.

2.Руханка 

3. Прочитати матеріал у підручнику ст.85-86
4. Дайте відповіді на запитання в підручнику.
Відкрийте і виконайте інтерактивне завдання.


14 березня Доброго дня!
1. Опрацюйте ст.82-83 в підручнику
2.Дайте відповіді на запитання в підручнику.
3. Перегляньте відео.

5. Перекажіть рідним, що нового ви дізналися.

24 лютого  Доброго дня!

1.Опрацюйте ст. 80-81 в підручнику.
2. Дайте відповіді на запитання: - Яке призначення скелета?
- Чому відбувається викривлення хребта?
-Що треба робити під час травмування?
3. Перегляньте відео: 

5. Перекажіть мамі, що нового ви дізналися.
25 лютого Тема : М`язи треба тренувати.

Перегляньте відео. Виконайте завдання



Архів 2019/2021

 10.06.2022

Індивідуальні консультації.


09.06.2022

Індивідуальні консультації.


08.06.2022

Індивідуальні консультації.


03.06.2022

Індивідуальні консультації.


02.06.2022

Індивідуальні консультації.


01.06.2022

Індивідуальні консультації.


27.05.2022

Тема: Аналіз діагностувальної роботи. Повторення вивченого . 

Запрошую вас на Zoom-урок о 11.00

Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/77169594034?pwd=i8Lz7wtktycJ7qtXYK9-3nNqcL-PdF.1

Идентификатор конференции: 771 6959 4034
Код доступа: 8zkkwj

26.05.2022

Тема: Діагностувальна робота: перевірка сформованості знань і вмінь з інтегрованого курсу "Я досліджую світ". Комбінована робота

Діагностуввальна робота 

Тема «Земля -  наш дім. Водойми.»

 

Прізвище _________________________________________________________

Варіант 1

1.     
Підпиши частини річки.


1 ________________________

2________________________

3_________________________

4_________________________

5_________________________

2.     Закінчи речення.

Відокремлена частина океану, що врізається у сушу  -  це_______________

Грузьке, багнисте місце зі стоячою водою -   це____________________

Водойма, що виникла у природі   - це________________

Заглиблення у річковій долині, по якому течуть води річки – це ___________

3.     Запиши відповіді: так чи ні.

У рівнинної річки лівий берег завжди високий.           ______

Русло гірської річки завжди кам’янисте.                              ______

Річки на рівнині звивисті.              ______

Гірські річки взимку частково, або повністю замерзають.        ______   

4.     Впізнай рослину лісу.

Найперша квітка, що зацвітає навесні у лісах. Має тоненьке стебельце з малесенькими видовженими листочками, що розташовані попарно. Квіточки ніжні, видовжені, загострені на кінці пелюстки синього кольору. Має  ніжні, ледь чутні пахощі. ____________________________

5.     Із перелічених рослин і тварин,  підкресли  ті, що мекають  у лісі.

Малина, дятел, дуб, кульбаба, джміль, ліщина, лисиця, ялинка, метелики, соловей, конюшина, сосна, жаба, їжак, конвалія, калина,  вуж, береза, сова, пролісок, фіалки, ведмідь, граб, шипшина, клен, білка, вовк, кабан.

6.     Підкресли потрібні слова.

Чорне море – знаходиться на (півночі, заході, сході, півдні) України. Його водна товща складається із (двох, трьох, чотирьох) шарів. (Тонкий, товстий) верхній шар (населено, не населено) рослинами і тваринами. (Тонкий, товстий) глибинний  шар (позбавлений, не позбавлений) життя. У глибинному шарі живуть тільки (риби, водорості, бактерії), яким не потрібен (азот, кисень, вуглекислий газ). В Чорному морі мешкають (бичок, акула, короп, кефаль, форель, камбала, дельфіни, кити). У ньому видобувають (нафту, кам’яне вугілля, природний газ, бурштин).


25.05.2022

Тема: Азовське море. 

Опрацюйте відео:



20.05.2022

Тема: Чорне море. 

Опрацюйте відео:



19.05.2022

Тема: Узагальнення знань учнів.

Перегляньте відео:


Перегляньте відео, як можна очистити воду: 


18.05.2022

Тема: Рівнинні та гірські річки. 

Воді дана чарівна влада стати соком життя на Землі. (Леонардо да Вінчі)

Вода – краса усієї природи. Вода жива, вона біжить, хвилюється вітром, вона рухається і дає життя та рух усьому, що її оточує. (С. Аксаков)

- Які ви знаєте прислів’я і приказки про річки?

·        Всі ріки до моря йдуть.

·        Де ріки текли, там і будуть.

·        Хоч річка невеличка, а береги ламає.


 Сьогодні тема нашого уроку: рівнинні та гірські річки.

Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить. (Річка) 

- Що ж таке річка?


 Кожна річка має витік. Витік – це місце, де починається річка. Витоком може бути невеличкий струмок, озеро, болото, льодовик в горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – правий і лівий. Якщо стати за напрямом течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Є одна цікава особливість у річок, особливо, які течуть на рівнинах: правий берег завжди більш крутий, ніж лівий. Це тому, що усяке тіло, яке рухається горизонтально поверхні, відхиляється в Північній півкулі праворуч, а в Південній – ліворуч. Це результат обертання Землі навколо своєї осі та навколо Сонця. Саме тому, праві береги річок в Північній півкулі сильніше підмито водою, ніж ліві. А в Південній півкулі – ліві береги сильніше вимиті. Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, що впадають в головну річку. Чим більшою є річка, тим більше у неї є приток. Кожна річка впадає в море, іншу річку або озеро. Це місце називається гирлом. Заглиблення, по якому постійно тече річка, називається руслом.


   - Згадайте, які форми поверхні розрізняються на Землі(гори і рівнини). Річки течуть як на рівнинах, так і в горах. Отже, бувають рівнинні та гірські річки.

- Де, на вашу думку, річка тече повільно, а де – швидко? Чому?

- Наведіть приклади рівнинних річок (слайд №4). Як використовується рівнинна річка людиною? 

- Яка велика рівнинна річка протікає через нашу область? 

- Яка річка протікає через наше село?

- Тож скажіть, яку річку називають рівнинною?

- Таким чином, рівнинні річки течуть по рівнинах, мають повільну, спокійну течію, звивистий напрям. Вони мають велике господарське значення: на річках розвинене судноплавство, побудовано ГЕС, ведеться огорожа води для зрошування, вилов риби, річки використовуються як місце для відпочинку.

-  Проте не всі річки течуть по рівнинах. Зверніть увагу на ілюстрацію. Яка річка зображена на ній? (Гірська) Чим це можна підтвердити? 

-  І на рівнинних, і на гірських річках зустрічаються пороги – тверді породи, що виступають у руслі річки. Добре чи погано, якщо в руслі річки є пороги? (Це погано, наприклад, по річці Дніпро не можна дістатися міста Запоріжжя. Пороги заважають судноплавству). Чи можна зробити порожисту річку судноплавною? (Можна, якщо перегородити русло греблею нижче за течією.) 

- Найбільшу кількість води наші рівнинні річки отримують навесні. Тануть сніги; вода, стікаючи по схилах у річку, наповнює її, ламає підталий лід. Починається весняний паводок, або повінь. Рівень піднімається на 5-10м, і вода виходить з берегів. Навесні течія річок набагато швидша. Вода розмиває дно і стінки русла, відриває від берега і відносить із собою частки піску і глини, перекочує по дну пісок, щебень і дрібні камені. Поки течія річки швидка, пісок і мул переносяться вниз по річці, не затримуючись. Коли ж швидкість його спадає, річка починає відкладати наноси. Так після спаду весняних вод на річці з'являються нові мілини, перекати, острови. Іноді річкові відкладення стають настільки щедрими, що шлях воді по руслу перегороджується. Тоді річка прокладає собі новий шлях. Особливо багато наносів утворюється при впаданні річки в море. 

 Після весняного розливу річка поступово входить у береги і кількість води в ній різко спадає. Восени, з настанням холодів, річка покривається льодом.


- Чому річкова вода прісна?

- Що таке притока? Як визначити лівий і правий береги річки?

- Чим відрізняється рівнинна річка від гірської?

Фізкультхвилинка.

 Милися качаточка у воді

Чистив бусол пір’ячко у гнізді,

Гусоньки купалися у річці

Трави умивалися у росі,

Сонечко з-за хмароньки вигляда

Хоче умиватися. Де ж вода?


    На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч – завдовжки понад 10 км, 137 річок – завдовжки понад 100 км.

 Дніпро – найбільша в країні і третя за розміром в Європі річка. Вона бере початок на півночі Смоленської області (Росія) і тече до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну, долаючи шлях 2 285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1.050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна. Усього в басейні Дніпра – 1 424 притоки. (слайд №14)

 Дністер – одна з найбільших повноводних рік України, що протікає у семи областях, в тому числі і в нашій області. Початок бере на північному сході схилу Карпат і впадає в Дністровський лиман Чорного моря. Річка завдовжки – 1 363 км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок. (слайд №15)

 Південний Буг бере свій початок на Подільській височині на Хмельниччині. Він завдовжки 795 км. Південний Буг має 301 притоку, кожна з яких є завдовжки 10 км.

 До великих рік належить ще Сіверський Донець. Його довжина становить 1.053 км, а в межах України – 738 м.

 На території Вінниччини нараховується 204 річки, що мають довжину понад 10км. Найбільшою річкою є Південний Буг. В давні часи возвеличуючи цю річку і нарекли її Богом. Ця назва і збереглася за річкою. Географічне положення Бугу дало йому ще одну назву – Південний. Це третя за розміром річка України. Вона протікає через область і ділить її на дві майже рівні частини. Тече, в основному, спокійно і плавно. Південний Буг – єдина велика річка України, що починається і закінчується в межах нашої держави.

1. Гра «Відгадай».

- Про яку річку йдеться?

·        «Коли ми під'їхали до річки, мені стало ніяково. Вода мчала зі скаженою швидкістю, увесь час чувся гул каменів, що перекочуються. Мій кінь тривожно пирхав,  а в мене від швидкої течії починала крутитися голова, але потрібно було ,не втрачаючи часу перебиратися на ту сторону, оскільки вода прибувала з кожною хвилиною».

·        «Привільно несе свої могутні води красуня річка, чим далі вона тече, тим стає багатоводнішою, ліниво, спокійно течуть її прозорі води, тут можна бачити багато піщаних мілин, у весняну повінь річка широко розливається».

2. Тестування

1. Позначте назви річок України.

а) Волга;

б) Дунай;

в) Лєна;

г) Десна;

д) Дон;

е) Дністер;

ж) Сіверський Донець.

2. Знайдіть назви морів і озер України.

а) Азовське;

б) Світязь;

в) Чорне;

г) Каспійське;

д) Синевир;

е) Ялпуг;

ж) Балтійське.

3. Чому джерельна вода чиста?

а) Вона очищується, коли проходить через шари землі;

б) бо в ній немає риби.

4. Море — це:

а) частина океану;

б) самостійний водний простір;

в) частина океану, яка вдається в сушу.

5. Найбільша річка України — це:

а) Дністер;                         

б) Дніпро;

в) Південний Буг.

6. Яке з морів не омиває з півдня береги України?

а) Азовське;                      

б) Аравійське;

в) Чорне.

Підсумок уроку.

- Які бувають річки?

- Місце, де починається річка, називається?

- Як називаються маленькі річки, які впадають в головну річку?

- Поміркуй, яке значення мають річки в господарстві?

- Чи потрібно охороняти річки і чому?



13.05.2022

Тема: На світі річки кращої нема! 

Без води життя на Землі неможливе. Все живе потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним скарбом природи. Вода напуває Землю, яка годує людину. Люди завжди розуміли значення води для себе і впродовж багатьох віків оспівували її як основу буття. Вода - справжнє диво  природи.

-         Який відсоток на планеті займає вода? (70%)

Вода животворною силою наповнює незліченні річки, моря, озера. Вода – це вічна мандрівниця.

-         Які водойми вам знайомі?

-         Де ви їх бачили?

Водойми поділяються на природні та штучні.

В словнику знайдіть тлумачення слів природні та штучні водойми.

Природна водойма – водойма, яка утворилась в природі.

Штучна водойма – водойма, яка створена людиною.

ВОДОЙМИ

    ПРИРОДНІ                                                                    ШТУЧНІ

Джерела     Озера    Річки                                                                      Ставки

Струмки   Моря    Океани                                                                        Водосховища       

-         Звідки береться вода під землею?

-         І як вона витікає з – під землі?

Виконання досліду.   

Беремо три склянки і поміщаємо у них лійки. У першу насипаємо ґрунт, у другу – пісок, у третю – глину. Спостерігаємо, де вода швидше пройде через природний матеріал.

Висновок: ґрунт і пісок швидше пропускають воду, а глина – повільніше.

Так під час дощу і танення снігу частина води стікає в річку., випаровується, а решта просочується крізь ґрунт і пісок до глини.

ВОДОЙМИ

                                                 ПІДЗЕМНІ                                    НАДЗЕМНІ

Під землею вода фільтрується, очищується, і вже чистою виходить на поверхню.

  Самостійне опрацювання статті підручника  ст. 110.

Прочитати і зробити висновок: Що таке джерело, де і як воно з’являється.Підземні води постійно рухаються. Місце, де вода виходить на поверхню називається джерелом. Джерела можна побачити вздовж ярів, на схилах, височин і горбів.

Хвилинка цікавинка.

В Україні здавна шанували джерела. Чистота та бездоганні смакові якості джерельної води сприяли тому, що народ надавав їй символічного значення: вода вважалася живою, цілющою. За народними повір’ями, “Жива» вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя.

Фізкультхвилинка.

           Повітря нам потрібне всім: і дорослим, і малим.

            Мені, тобі, звірятку, пташці, листочку, квіточці, комашці.

            Чи під воду ми пірнаєм – все ж повітря споживаєм.

            Комашка по землі повзе – і та повітрям дихає.

            Вітер крила обертає молодого вітряка

            І вітрила надуває величезного човна.

            А щоб повітря чистим було,

            Потрібно, щоб дерев багато росло.

 Розповідь про річку.                                                   

А)Загадка.

Синя стрічка блищить, щось тихенько гомонить

І біжить собі, біжить, не зупиниться на мить. (РІЧКА)

- Яка річка протікає у нашому місті?

- Робота з фізичною картою України.

Заповніть пропуски в назвах водойм України, покажіть їх карті.

Д

Н

 

 

 

 

ДНІПРО

Д

 

Н

 

 

ДУНАЙ

Д

Н

 

 

 

 

 

ДНІСТЕР

Д

 

Н

 

 

 

ДОНЕЦЬ

Цікаво знати.

Ви помітили, що найбільші річки України у своїх назвах мають однакові букви – ДН.Виявляється, що таємниче ДН – це частина сарматських ( сармати – кочові племена, які жили в Україні в ІІ ст.. до н. е.) слів «дон», «дана», які мають значення «вода», «річка».

Отже, річка – це природний потік води, де є схил. Початок їй дають  джерела, які виходять на земну поверхню. Багато річок беруть початок з озер, боліт, зі схилів гір. Кожна починається маленьким струмком, який впадає в інший струмок. Кілька струмків утворюють річку. Річки несуть свої водойми в моря.

Озера на території України.

На земній поверхні є западини різної глибини і ширини, які заповнюються водою. Так утворюється озеро. Ці заглибини утворюються внаслідок того, що земна поверхня тріскається, розломлюється і поступово заглибина стає більшою. Ще западини утворились тому, що колись давно Земля була покрита льодом. Коли льодовик відходив, то виорював, ніби трактор, такі глибокі западини, які поступово заповнюються водою.  Такі озера називаються природними, але є озера, які утворили самі люди. Це ставки і водосховища. Нараховується приблизно 19 водосховищ, і більше 500 ставків.

Які озера є в нас на Україні? Прочитайте в підручнику, які озера є на Україні.

(Світязь, Синевір, Ялпуг, Кагул, Сиваш)- найбільші озера .

 Утворення боліт

Звичайно, озера, як і люди, народжуються, старіють, вмирають. Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського. І може тривати тисячі років. У молодому озері вода чиста і прозора. Але проходить час, і на дні його відкладається мул, пісок. Воно швидко заростає рослинами, які відмираючи падають на дно і замулюють його. Так озера поступово міліють і перетворюються на болота. Заросле болото  нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю  «луку» людині чи великій тварині можна потрапити у болото. Рослини, які відмирають, осідають на дно болота. Скупчуються там, злежуються і перетворюються на торф. Він використовується як паливо і добриво для полів. З нього виробляють горючий газ, картон, фарби, ліки, пластмаси.

Моря України.


На півдні наша країна омивається Чорним і Азовським морем.

Чорне море – глибина у центральній частині 2200м .  У нього впадають річки – Дніпро, Південний Буг, Дністер, Дунай.  Населене рослинами і тваринами.

Азовське море – мілководна водойма, його максимальна глибина – 15м. У північній частині моря багато солі. Тут добувають харчову сіль. На узбережжі є поклади залізних руд, нафти і газу.

Підсумок уроку.

-         Що таке водойми? Які ви знаєте види водойм?

-         Як утворюється джерело?

-         Яка найбільша річка України?

-         Як утворюється озеро?

-         Як виникають болота?

-         Що таке море? Які моря України ви знаєте?


12.05.2022

Тема: Із джерела починається річка. 

Перегляньте відео: 



Богиню води і річок, дарувальницю дощу прадавні українці називали Даною. Її зображення вішали над криницями, оскільки вірили, що богиня оберігатиме їх від пересихання. Слово Да-На означає Да- вода, На- мати. Мати, яка творить ріку. Від імені Дана походять назви рік : Дніпро, Дністер, Дунай.

Річка — це постійний природний потік води, що тече заглибиною, яку називають річищем. Кожна з річок має початок, який називається витоком. Одна річка витікає з бо­лота, друга починається з джерела, третя зароджується на схилах гір, четверта бере свій початок з озера. Тече річка багато кілометрів і десь упадає або в море, або в озеро, або в іншу річку.

Річка тече по схилу земної поверхні: її початок завжди розташований вище, ніж закінчення. Початок ріки - це її витік. Витоки бувають різні. Дніпро починається на Валдайській височині з болота, там, де виходять підземні води.

Витоком може бути: гори, височина, плоскогір'я, озеро, болото.

Гирло - це місце куди впадає річка. Дніпро впадає в Чорне море.

Гирлом може бути: інша річка, море, озеро, океан, затока.

Річкова система – це річка з притоками. Притоки – ліві та праві.

        Щоб дізнатися, якою притокою ріки є  інша річка - правою або лівою - треба уявити, що ви стоїте лицем до гирла головної річки (вниз за течією). Якщо притока впадає в головну річку справа - вона права, якщо ліворуч - ліва.

Притоки збирають воду в головну річку іноді з дуже великої місцевості. Територія з якої річка збирає свої води називається – басейном річки. Свій басейн має кожна річка, навіть маленька.

Річкові басейни один від одного відокремлюються підвищення­ми, іноді горами.

 Межа між басейнами річок називається во­доділом.

Напрям і швидкість течії річки залежать від рельєфу поверхні, якою тече річка. Рівнинні річки течуть спокійно, гірські набагато швидше, ніж рівнинні. Дно в рівнинних річок складене в основному м'якими породами, які легко розмиваються течією, однак у деяких місцях трапляються тверді породи, які розмиваються повільніше. Коли тверді породи перегороджують русло, на річці утворюються пороги. Багато порогів було на деяких ділянках річки Дніпро. Але в 1932 р. там, де було багато порогів, побудували дамбу Запорізь­кої ГЕС. Створене нею водосховище затопило пороги, зробивши на значній ділянці річку судноплавною. Іноді на річках утворюються водоспади.

Місце, де річка впадає в море, озеро або в іншу річку, називається гирлом.

1 – витік,   2 – гирло, 3 – русло,

4 – ліва притока, 5 – права притока

Ми знаємо, що річка — це водний потік. Але як він поповню­ється водою? Річки живляться дощовою водою, талими водами сні­гу і льоду, підземними водами. Але частіше за все річки мають змі­шане живлення з переважанням одного з джерел.

Кількість води в річці змінюється за сезонами.

Зміна рівня води в річці протягом року називається режимом річки. Найвищий рівень води в річці, який наступає щороку в певний час, називається повінню. Великі дощі можуть спричинити короткочасні несезонні  підняття рівня — паводки. Най­нижчий рівень води в річці називається меженню.

Узимку на річках, що протікають на території, де відбувається зміна холодної (морозної) і теплої пір року, спостерігається льодо­став — період нерухомого крижаного покриву на річці.


11.05.2022

Тема: Різноманітність водойм у природі. 

Давайте з вами переглянемо відео і опрацюємо завдання в ньому:



06.05.2022

Тема: Екскурсія рідним краєм. 

Сьогодні ми віртуально подорожуємо рідним краєм.

Перегляньте відео:




05.05.2022

Тема: Ясніє в кожній квітці дивина. 

Перегляньте відео:


Цікаво про рослини

*    -Найдавніші рослини на нашій планеті — морські водорості.

*    -У Південно-Західній Азії та на Аравійському півострові є рослина, яку називають «квіткою сміху». Її насіннячко розміром із горошину здатне викликати в людини безпричинний сміх десь на півгодини, після чого людина спокійно засинає. Лікарі-стоматологи дають хворим з алергією на новокаїн ці «зерна сміху».

*    -У своєму житті сучасна людина залежить від використання 1 500 видів культурних рослин.

*    -Найдовші коріння виявлені в дикого фікуса з Південної Африки. Вони досягли 120 м.

*    -Орхідеї відомі як «викрадачі енергії». Ці рослини найкраще вирощувати не в себе вдома, а в оранжереях. А вже якщо вони ростуть у будинку, то їх у жодному разі не можна поміщати в спальню, оскільки орхідеї найінтенсивніше поглинають енергію вночі й перед світанком. Категорично протипоказаний контакт з орхідеями хворим і ослабленим людям.

*    -Найменша квітка у світі — ряска. Її довгий час вважали, водоростю, але потім виявили в ряски квітки. Досі не можуть зрозуміти, у який спосіб за добу кількість цих рослин у водоймі збільшується вдвічі. А за кілька днів ряска покриває всю поверхню водойми.

*

*    -В Індії росте рослина під місцевою назвою «обмани шлунок». З’ївши 1–2 його листочки, людина відчуває ситість упродовж цілого тижня, хоча листя не містять цінних поживних речовин. Люди, які страждають від надмірної ваги, приймають таблетки й настої з листя цієї рослини, що здатна створювати ілюзію ситості.

*    -Найживильніший у світі плід — авокадо. Він містить на фунт їстівної маси 741 калорію. А найменш поживний овоч — огірок, містить на фунт їстівної маси всього 73 калорії.

*    -Якщо ви поставите квітку у воду, що містить чорнило, вона може стати синьою або чорною!

*    -Дерева ростуть від верхівки, тому якщо ви виріжете своє ім’я на дереві, коли ви (і дерево) ще маленькі, ваше ім’я залишиться на тій самій висоті, коли ви станете старшими.

*    -Пожежі поширюються вгору по схилах набагато швидше, ніж вниз. Гаряче повітря, що піднімається від пожежі, висушує дерева на схилі, тому вони горять швидше.

*    -Фрукт дуріан пахне гниллю — як протухла риба, — але смак у нього чудовий! Це улюблені ласощі орангутангів.

*    -Є приблизно 70 видів грибів які світяться. Світло деяких із них таке сильне, що при ньому можна читати.

*    -Пекуча кропива добре росте на кладовищах — вона пишно розростається на фосфорі, який міститься в кістках.

*    -У Бразилії зосереджено 30 відсотків усіх тропічних лісів, що залишилися на Землі.

*    -Листя гігантської водяної лілії, яка росте в Амазонці, дуже міцні. На них може спокійно сидіти маленька дитина.

*    -Картопля походить із того самого сімейства, що й беладона. Якби картопля була відкритою зараз, можливо, вона б не стала харчовим продуктом!

*    -У 1982 році японські вчені виявили насінини магнолії, вік яких становив приблизно 10 тисяч років. Їм вдалося виростити з них дерево!

*    -Одна рідкісна лікарська рослина в Болівії чекає своїх квіток від 80 до 150 років.

*      -1 раз на рік усі сади Амстердаму відкривають свої ворота для всіх охочих.

04.05.2022

Тема: Подорож відкриває секрети природи. 

Спробуйте здогадатися, куди ми сьогодні помандруємо.

1.Вправа “Допиши і прочитай”

 Здогадайтеся, які букви треба дописати до слів, і прочитайте вірш.

К_т_чк_в різних на З_мл_ багато.
_вроп_ серед них – н_йкр_щ_ над усім,
Бо саме тут ми маємо зр_ст_ти.
_вроп_ – наш в_л_к_й спільний д_м!


Сьогодні в гості нас чекають країни Європи.

Єднає нас, людей, Європа,
Яка у всесвіті одна така,
І той, хто близько чи далеко,
Тобі мов брат або сестра.
Ми різні за мовою, різні натури,
Різні звичаї, різні культури.
Та Європа — наш спільний дім.

3.Фізкультхвилинка “Подивись на небо”

https://www.youtube.com/watch?v=jqy7Rm8n4Fk&feature=emb_logo

Чудова природа, гарна погода… Треба порухатися. Спостерігайте за небом, повторюйте рухи за дітками, імпровізуйте.

Перегляд відео 

“Парад країн Європи” https://www.youtube.com/watch?v=4RrIRMHiWyg&feature=emb_logo

              

              - Що вас здивувало, зацікавило?

·      У яку країну захотілося помандрувати? Чому?


 

Гра “Актори”.

А зараз перевіримо, чи гарні ви актори. Ваше завдання промовити: «Я люблю свою країну» зі смутком, з радістю, втомлено і ніби ви щойно прокинулися.

Гра “Чарівне перо”.

А зараз ми перевіримо, як добре ви знайомі з Г. К. Андерсеном. Я читатиму вам уривки з творів цього видатного письменника, а ви казатимете їх назву.

Маленький принц дуже злякався ластівки, адже порівняно з ним вона була велетнем-птахом, а він був такий маленький і ніжний. Та коли глянув на дівчинку, він був просто захоплений — такої чудової дівчинки йому ще не доводилося бачити. Тому він зняв із себе корону й надів на неї. Потім принц запитав, як її звуть і чи не хоче вона вийти за нього заміж і бути королевою над усіма квітами! Так, це був справжній наречений, не те що син жаби або кріт в оксамитній шубі! Тому вона відповіла згодою чудовому принцу.”

(“Дюймовочка”)

Кай голосно закричав — ніхто не почув його. А сніг падав, і сани мчали, поринаючи в замети, стрибаючи через тини та рівчаки. Кай весь тремтів, хотів гукнути на допомогу, але в голові у нього була лише одна таблиця множення. Снігові пластівці все росли, росли і нарешті стали як великі білі кури. Раптом вони розлетілися на всі боки, великі сани зупинилися і людина в сніговій шапці та шубі встала. Шуба й шапка на ній були із снігу. Це була жінка — висока, струнка, сліпучо-біла. Це була…”

(“Снігова Королева”)

Далеко у відкритому морі вода зовсім синя, наче пелюстки волошок, і прозора, наче скло, — проте й глибоко там! Жоден якір не дістане дна. Багато дзвіниць довелося б поставити одна на одну, щоб верхня могла виднітися з води. Внизу, на самісінькому дні, живуть русалки.”

                                                                                                       (Русалоньки)

Гра “Знавці мови”.

Кажуть, що польська мова дуже схожа на українську. Перевіримо. Уявіть, що ви в Польщі. Спробуйте перекласти польські фрази.

«Добри вечур”                                         “Добрий вечір”

“Вшисткего найлепшего”                      “Всього доброго, найкращого”

“Не розумем”                                          “Не розумію”

“Дженкує бардзо”                                  “Щиро дякую”

“Цо то єст”                                              “Що це”

“Як назива ще та уліца”                        “Як називається та вулиця”

“То єст джадек”                                      “Це дідусь”


Наша подорож країнами Європи завершується. Сьогодні ми відкрили для себе лише часточку Європи. Проте в майбутньому в нас буде можливість дізнатися більше про країни, розташовані у Європі.

Подорожувати світом добре. Але й у рідній країні є багато цікавих, незвіданих місць, які чекають на нас.

Перегляньте відео “Мальовничі куточки України” та здивуйтеся!

https://www.youtube.com/watch?v=NmBFxYwYVXw&feature=emb_logo

З яким настроєм закінчуєте заняття?

·      Чи цікаво вам було подорожувати?

·      Які відкриття зробили сьогодні для себе?

·      Що нового дізналися, запам’ятали?

29.04.2022

Тема: Аналіз діагностувальної роботи. Земля - наш дім, і жити нам у ньому!  Оберігаю ліс, плекаю його красу. 

Сьогодні ми поговоримо про нашу планету, про все живе, що її населяє, і про вплив діяльності людини на природу. Наші кореспонденти підготували газету «Земля — наш спільний дім», вони й розкажуть, про що в ній ідеться.

-Незважаючи на сумні прогнози, ми ще можемо поліпшити майбутнє нашої планети, якщо її порятунком займеться не лише суспільство, а й кожен зокрема. Це буде можливим тоді, коли дотримання екологічних вимог стане нормою життя.
Перегляньте відео: 


-Екологія — наука про взаємини живих організмів із природою.
Відгадайте загадку: «Куди ступиш — всюди маєш, хоч не бачиш, а вживаєш». Так мовиться про повітря. Запрошую першого кореспондента.


Ми живемо в повітряному океані, який називається атмосферою. Усе живе дихає повітрям: люди, птахи, звірі, рослини. Повітряний склад — це 78% азоту і 21% кисню і в незначній кількості аргон, вуглекислий газ, неон, гелій, водень. Товщина цього шару в середньому 11—12 км. Це майже нічого порівняно з космічними вимірами. Але він виконує неоціненні функції.
Повітря — захисник усього живого від дії космічних випромінювань. Якби космічні промені досягли поверхні Землі, то за кілька хвилин спалили б усе живе. Атмосфера захищає Землю від метеоритів. Уявляєте, що б сталося, якби вони не згоряли в шарі повітря? Крім того, атмосфера ніби відміряє дозу сонячної енергії, а значну її частину поглинає сама. Якби цей процес не здійснювався, то Сонце вдень нагрівало б Землю до 100°С, а вночі вона охолоджувалася б до — 100°С.

Хто може вижити в таких умовах? Усі ми знаємо, що таке повітря, а от як ми його бережемо і цінуємо — це вже інша річ.


Людина, проникаючи в таємниці природи, створюючи сучасну цивілізацію, стала найнебезпечнішим джерелом забруднення атмосфери. Це промислові, транспортні, побутові викиди. Викиди хімічних, цементних заводів, доменних печей, сажа. За один тільки рейс Київ—Нью-Йорк суперреактивний лайнер спалює 35 тонн.


Автомобіль за рік викидає в повітря 10 кг гумового пилу. А степові, лісові пожежі? Чорнобильська катастрофа теж не пройшла безслідно для цілого світу. В Україні у промислових районах на 1 кв.км. щомісяця викидається 17 тонн сажі. У багатьох районах спостерігається явище, яке нагадує імлу: різко зменшується прозорість, небо набуває брудно-фіолетового кольору, з'являється неприємний запах. Воно дістало назву смог. Це явище викликає подразнення очей, горла, задуху, загострення легеневих захворювань. Шкідливо впливає на рослини, посилює корозію будівельних матеріалів.


Щоб вирішити проблему забруднення повітря, людство витрачає мільйони доларів на безвідходні технології, пилезатримувачі, фільтри, очисні споруди. Але поки що це все марна справа. Що ми, зокрема, можемо зробити, щоб усім легше дихалося?

 

1) насадити дерева;
2) звертати увагу на газопроводи, які підходять до домівок, а в разі потреби викликати «04»;
3) бути обережними зі ртуттю, бензином, хлором.

 

- Гучна музика, шуми теж впливають на атмосферу. Так, рок-ритми дисонують із ритмами людського організму. Низькочастотні звуки діють на гіпофіз. Людина втрачає сон, стає дратівливою. А при частоті 600 гц, які створює транзистор, комахи та бджоли не можуть навіть злетіти.

- Перейдемо до ролі води в житті планети. Якби можна було б піти за краплинкою води, ми здійснили б найзахопливішу екскурсію. І, випиваючи склянку води, ми з упевністю можемо вважати, що ця вода у свій час блищала у промені зорі на Ельбрусі, мчала течіями гірських потоків Карпат, гойдалась у хвилях Чорного моря, виблискувала в райдузі над Києвом, проносилася віхолою над Арктикою.

-Вода скрізь і всюди. Вона навіть у нас самих. Адже наш організм складається з 2/3 води. На 40 кг ваги людини припадає 15 кг води. Якщо людина без їжі може прожити до трьох тижнів, то без води — до п'яти днів.


Людина завдає шкоди воді: забруднює її, використовує не економно. Нестача питної води вже відчутна майже в усіх регіонах земної кулі. Населення планети збільшується, цивілізація розвивається, промисловість та зрошування земель зростає.


- Тож не дивно, що води теж бракує. Деякі країни навіть не мають своїх запасів питної води. Гонконг, приміром, одержує воду трубопроводом із Китаю, Алжир транспортує її з Європи. Вода перетворюється в найдорожчу сировину. А люди забруднюють водойми промисловими і побутовими стоками. Унаслідок руйнування джерел, вирубки лісів зменшується наповненість рік.
Наш край багатий на водні ресурси, тож бережімо їх, не митимемо машини, не пратимемо килими в річці, бо 5—6 млг порошку отруює все живе.


-І знову пропоную загадку: «Могутній і сильний, страшний і лагідний, прекрасний і чарівний. Він підпирає небо і не дає йому зійтись. Його ще називають легенями планети».


Лісові завдячує своїм існуванням усе живе на землі: дерева, чагарники, трави, квіти, звірі, птахи, комахи, навіть гриби. Замріяні букові ліси Карпат і Криму, веселі березові гаї Полісся, темні величаві бори Придніпров'я, казкові діброви Поділля і Лівобережжя — це чарівна картина лісів України. Поблизу лісу навіть легше дихається. Рослинний покрив суші переробляє 20—30 млрд т вуглець на рік. В Україні створено багато заповідників, дендраріїв. Значення останнього як наукове, так і культурно-освітнє. Цінуймо ліс, бо щоб виростити сосну до 20 м — їй потрібно не менш як 50 років. А це ціле людське життя.

 

- Дерево може бути «вічним» пам'ятником у людському розумінні. Де ви знайдете пам'ятники, яким по 1000—2000 років? Кому не відомий «У Лукоморья дуб зеленый» із твору «Руслан і Людмила»? Прототип цього дерева росте й досі, хоч має тепер поважний вік, мало не 700 років. А в Естонії росте дуб в обхваті 8,2 м, велетню близько 1000 років. Він свідок боїв біля Чудського озера. У місті Хортиця дубу-велетню 700 років. Йому довелося бути свідком часів, коли гриміла козацька слава. Він пізнав страхіття татаро-монгольської навали. Сягає він угору на 36 м, а крона розлягається на 43 м завширшки. Біля села Будище (колишній маєток Енгельгардта) над озером є невеликий ліс, Гупальщина. Дуби цього лісу бачили Кобзаря. Цим дубам по 500 років. Оце справжні пам'ятники!


У Мукачеві стоїть Дерево Свободи — 150-річна липа. Росте вона на одній із веж замку Поланок. За часів Австро-Угорської імперії фортецю перетворили на в'язницю для політв'язнів. Революційні війська під проводом Кошута 1848 р. штурмом захопили замок, і в'язні одержали свободу. 15 червня цього самого року всі звільнені зібралися на одну з башт замку. У пам'ять про визволення вони шапками наносили родючої землі й посадили молоду липку. Півтора сторіччя вінчає башту це дерево. Лісники зібрали крилаті плоди, виростили саджанці. І сотні деревцят було вирощено у Закарпатті, Польщі, Угорщині, Чехії, Румунії. Вони стали символами свободи.




28.04.2022

Тема: Тематична діагностувальна робота: "Організм людини".Комбінована робота

Сьогодні ми з вами пишемо діагностувальну роботу

з теми:  « Людина та її організм»

1. До органів дихання належать:

   А  легені;                               Б  нерви;                                  В   капіляри.

2. Язик, очі, ніс, шкіра, вуха – це органи:

   А  травлення;                         Б  чуття;                                  В  дихання.

3. Серце, артерії, вени, капіляри – це органи:

   А  травлення;                               Б  чуття;                                  В  кровообігу.

4.Познач, що шкодить органам чуття людини.

          Застудні захворювання.

           Необережне поводження з гострими предметами.

           Уникання сильних шумів.

          Тривала робота за комп’ютером.

           Дотримання правил особистої гігієни.

           Перевтома.

5. Підкресли назви органів дихання.

   Трахея, серце, легені, бронхи, язик, носоглотка, нерви, гортань, грудна клітка

6.Познач, що корисне для органів дихання.

          Тютюновий дим.

           Вологе прибирання приміщення.

           Вдихання повітря через рот.

          Прогулянки на свіжому повітрі.

           Провітрювання приміщення.

           Перебування в приміщенні, де є багато людей.

7. Доповни речення.

Під час дихання в організм надходить _________________, а з організму виділяється _________________________________.

8. Підкресли назви органів, що належать до травної системи.

   Шлунок, нерви, ротова порожнина, мозок, стравохід, язик, кишечник., гортань, капіляри.

9.  Упиши в схему шлях, який проходить їжа в органах травлення людини.

(2 бали)

   

                                                                                                                                         

 




10.   Напиши, як потрібно дбати про чистоту шкіри.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  

27.04.2022

Тема: Проєкт «Пізнаю себе»

Пригадай: Людина пізнає світ за допомогою органів зору, слуху, нюху, смаку дотику.

– Погляньте на таблицю. Який орган допомагає нам побачити предмети? Назвати якого вони кольору?

– Що допоможе нам відрізнити гавкання собаки і мукання корови?

– Який орган чуття допоможе нам відрізнити запах духів від інших?

– Які органи чуття допоможуть нам відчути тепло, холод?

– Яке значення мають для нас органи чуття?

Ø Відгадайте  загадки.

Брат із братом

Через дорогу живуть,

А один одного не бачать. (Очі)

 

Ось гора, біля гори

Дві глибокі є нори.

В норах цих повітря бродить,

То заходить, то виходить. (Ніс)

 

Завжди в роті,

а не проковтнеш. (Язик)

 

Два скельця, три дужки

На ніс і на вушка. (Окуляри)

Перегляньте відео: 


Попрацюйте у зошитах: 


22.04.2022

Тема: Орган дотику.

Перегляньте відео:



















21.04.2022

Тема: Орган смаку.

Сьогодні ми поговоримо про такий орган нашого організму, який уміє дихати, кусати, жувати, змочувати їжу слиною, зігрівати чи охолоджувати їжу, ковтати, дізнаватися, солона вона чи солодка, гірка чи кисла, гаряча чи холодна. Крім того, він уміє боротися з мікробами, а також співати, сміятися. Хто здогадався, що це за орган? (Рот.)

— У нашому ротику, схожому на будиночок, також сидить вартовий язик.

Перегляньте відео:


Отже, за допомогою язика ми відчуваємо смак. Людина розрізняє основні смаки: солодкий, солоний, кислий, гіркий. Їх 4.

Дайте відповіді на питання:

— Чи правда, що язик — орган дотику? (Ні.) Чому?
— Чи правда, язик — орган смаку? (Так.) Чому?
— Чи правда, що є 8 основних смаків? (Ні.) Чому?
— Чи правда, що кожна людина має свій улюблений смак? (Так.) Чому?
— Чи правда, що людина відчуває смак продуктів, узявши їх до рук? (Ні.) Чому?

- Чи правда, що у тварин свої смаки?


20.04.2022

Тема: Орган нюху.





























15.04.2022

Тема: Навіщо потрібні окуляри . 






























14.04.2022

Тема: Орган зору.


























 


13.04.2022

Тема: Органи чуття. 



























08.04.2022

Тема: Бережи нервову систему! 




























07.04.2022

Тема: Сигнали твого організму.


























06.04.2022

Тема: Мозок і нерви.

Перегляньте відео:





01.04.2022

Тема: Бережи органи кровообігу! 






























31.03.2022

Тема: Для чого людині потрібні органи кровообігу?

























30.03.2022

Тема: Кровообіг.

Перегляньте відео "Кровообіг"


Ознайомтесь, ЯК СЕРЦЕ ПЕРЕКАЧУЄ КРОВ ?


25.03.2022

Тема: Як треба дбати про органи дихання?































24.03.2022

Тема: Органи дихання.








Перегляньте відео "Дихальна система"

















23.03.2022

Тема: Для чого та як дихає людина?









Перегляньте відео "Для чого потрібне дихання?"















18.03.2022

Тема: Щоб усе споживати, зуби міцні потрібно мати!


















Перегляньте відео "Наші зубки"














17.03.2022

Тема: Як їжа перетворюється на поживні речовини?
























16.03.2022

Тема: Для чого тобі їжа?

























Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Сімейна форма 5 клас

Сімейна форма 6 клас

Сімейна форма 7 клас